Ga naar inhoud

Error updating Windows 10


Aremby

Aanbevolen berichten

Ik heb al tijden het probleem dat ik de Windows 20H2 update niet kan installeren. 1x per week werd de update op mij geforceerd waardoor ik een bluescreen kreeg en moest restoren vanaf restore point.

Hier werd ik helemaal gek van, waardoor ik er gister voor koos om een clean install te doen. Echter lukt de update mij nu nog steeds niet met de volgende error code:

0xC1900101 - 0x30018 the installation failed in the FIRST_BOOT phase with an error during SYSPREP operation

Screenshot: https://prnt.sc/zq8qjh

 

Ik zit nu op zo'n oude versie van Windows 10 dat bijna geen enkel programma meer goed werkt, dus ik wil graag een update..

 

Wat heb ik al geprobeerd: 

- Clean Windows install

- rundll32.exe pnpclean.dll,RunDLL_PnpClean /DRIVERS /MAXCLEAN in CMD werkt voor mij niet

- Installeren met Windows Update geeft geen error message maar een blue screen

- Installeren met Windows Upgrade Tool geeft bovenstaande error code

- sfc /scannow geeft geen error

- chkdsk /f /r geeft geen problemen

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom op het forum, Aremby!

 

Hoe heb jij die "Clean Windows install" uitgevoerd? Wanneer je eerst een installatiemedium aanmaakt, en dan de pc opstart van dat installatiemedium, en jij wanneer jou gevraagd wordt waar je Windows wilt installeren, eerst alle aanwezige partities verwijdert, dan krijg je meteen de nieuwste versie van Windows 10, en dat is versie 20H2.

Ik denk daarom dat jij die clean install op een andere manier hebt uitgevoerd, maar hoe?

 

Ik heb 2 vragen:

1. Welke versie van Windows 10 gebruik jij nu? Klik op de zoekknop > type winver > druk op de Entertoets

2. Download en installeer Speccy. (← dit is een link; klik erop)

Speccy is er ook in Nederlandstalige versie, bij de installatie (of update) kan je de taal wijzigen van Engels naar Nederlands ... als je op het driehoekje klikt, krijg je een uitrolmenu waarin je Nederlands kan selecteren.

 

Vink bij de installatie alle aangeboden extra’s uit!

afbeelding.png.1ec139253f825d73a3da9531ca4459a8.png

 

Start nu het programma en er zal een overzicht gemaakt worden van je hardware.

Als dit gereed is, selecteer je bovenaan "Bestand > Publiceer Snapshot" en vervolgens bevestig je die keuze met " Ja ".

In het venster dat nu opent krijg je een link te zien, kopieer nu die link en plak die in je volgende bericht. Zo krijgen we een gedetailleerd overzicht van je hardware.

Meer info over deze procedure lees je HIER

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor je reactie. Ik zit momenteel op Windows 10.0 build 10240.

 

Ik heb de Windows 10 installatie CD gebruikt die ik bij mijn computer kreeg. Heb hierbij al mijn partities verwijderd en Windows volledig opnieuw geïnstalleerd. 

Note: deze CD is inmiddels zeker 4 jaar oud. 

 

Speccy link: http://speccy.piriform.com/results/qSgU8OOF6lf1egCCgHqsvHq

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je gebruikt nu Windows 10, versie 1507 (de zevende maand van het jaar 2015). Dat is de allereerste versie van Windows 10, die uitkwam op 29 juli 2015.

Jouw versie van Windows 10 is nu dus 5½ jaar oud. Hij krijgt allang geen updates meer, omdat iedere versie van Windows 10 slechts 18 maanden lang wordt ondersteund.

 

Ik heb het Speccy rapport bekeken en zie geen belemmeringen om op jouw pc de nieuwste versie van Windows 10 te installeren. Ik maak hierbij wel een voorbehoud: ik ben geen hardware expert.

 

59 minuten geleden, Aremby zei:

Ik heb de Windows 10 installatie CD gebruikt die ik bij mijn computer kreeg

Dat was geen cd, maar een dvd. Want Windows 10 past niet op een cd.

In de loop der tijd zijn de nieuwere versies van Windows 10 steeds groter geworden. De nieuwste versie van Windows 10 (versie 20H2) past zelfs niet meer op een gewone dvd!

 

Aan die meegeleverde dvd heb je nu niets meer. Hij is echt veel te oud.

Wat moet je dan doen? Je moet zelf een nieuw installatiemedium gaan maken waarop de installatiebestanden van Windows 10 worden gezet. Daarvoor heb je een lege USB stick nodig. Die USB stick moet een opslagcapaciteit hebben van minstens 8 GB, maar liever niet meer dan 32 GB.

En de stick moet bij aanvang leeg zijn, want tijdens het maken van het installatiemedium zal alles wat nog op de stick staat verwijderd worden!

 

Ga naar deze website: https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10

Klik op de knop Hulpprogramma nu downloaden.

Dat hulpprogramma komt op je pc te staan, bijvoorbeeld in de map Downloads,

Nog niet gaan gebruiken, want op die website van Microsoft ga je nu klikken op het plusteken dat staat voor 'Het hulpprogramma voor het maken van installatiemedia [...] gebruiken om Windows 10 op een andere pc te installeren'.

 

Lees alles wat daar staat zorgvuldig door en maak dan het installatiemedium.

 

Wanneer het installatiemedium (de USB stick) gemaakt is, keer je weer terug naar die website van Microsoft. Je klikt dan op het plusteken dat staat voor 'Het gemaakte installatiemedium gebruiken'. Lees alles door wat daar staat en voer het dan uit.

 

Tip: Microsoft wil dolgraag dat jij op je pc inlogt met een Microsoft account. Als jij liever een lokaal account gebruikt (met zelf gekozen gebruikersnaam en zelf gekozen wachtwoord), dan voer je de installatie van Windows 10 20H2 uit terwijl er geen verbinding met internet is. Haal aan de achterkant van je pc de internetkabel uit de pc en je zit goed. Er wordt dan bij het aanmaken van je gebruikersaccount niet gevraagd naar een e-mailadres.

 

Tijdens de installatie zal ook gevraagd worden naar een productcode. Je mag dan klikken op 'Ik heb geen productcode'. Dat staat onderaan in dat venster. Omdat er al eerder Windows 10 op jouw pc stond hoef je geen productcode in te voeren.

 

Nadat Windows 10, versie 20H2, volledig is geïnstalleerd, mag je verbinding maken met internet. Dan doe je de internetkabel weer in je pc.

Het eerste wat je daarna doet, is naar Windows Update gaan. Klik daar op de knop Naar updates zoeken.

Er zullen via Windows Update een paar updates voor Windows 10 binnen komen, maar waarschijnlijk ook wat enkele drivers voor de hardware in je pc.

 

Mocht je nog vragen hebben, stel die gerust.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een installatie van een nieuwe versie van Windows 10, die slechts 10 minuten duurt, is extreem snel. Zoiets duurt bij mij toch al gauw 50 minuten, terwijl Windows bij mij toch ook op een SSD staat.

 

Krijg je ook weer diezelfde foutcode als in je startpost: 0xC1900101 - 0x30018 the installation failed in the FIRST_BOOT phase with an error during SYSPREP operation

Link naar reactie
Delen op andere sites

De 20H2 versie wordt gewoon geïnstalleerd, maar als ik op het bureaublad kom dan krijg ik binnen 2 á 3 minuten een blue screen met het bericht: Page_Fault_In_Nonpaged_Area Error (ik doe gedurende die 2 á 3 minuten niks)

Hij doet dan een scan, start opnieuw op (doet hier soms 3 á 4 keer over voordat ie weer opstart en dan begint het riedeltje weer overnieuw. Was er nu zo zat van dat ik het maar even terug naar de 2015 versie heb gezet, omdat ik er tot 23 uur mee bezig was en toen toch even gewoon op de PC wilde...

 

Heb m'n harde schijf met 2 programma's gecheckt, maar geen foutieve partities te vinden.

aangepast door Aremby
Link naar reactie
Delen op andere sites

De Page_Fault_In_Nonpaged_Area Error is een lastige error, omdat hij tal van oorzaken kan hebben.

Je moet een lijst van mogelijke oorzaken aflopen om die uit te kunnen sluiten.

Er zijn verschillende handleidingen te vinden met Google over deze error: https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=Page_Fault_In_Nonpaged_Area+Error

 

Dit is een van die handleidingen: https://recoverit.wondershare.com/computer-problems/the-page-fault-in-nonpaged-area-error.html

Sommige handleidingen (stappenplannen) zijn deels opgezet als reclame voor bepaalde software. Daar moet je even doorheen kijken.

Zo is Part 3 in het stappenplan van de laatste link die ik plaatste, gewoon reclame voor Recoverit Data Recovery. Part 3 kun je dus overslaan.

 

Ik blijf het wel raar vinden dat je geen last hebt van blue screens wanneer je met die stokoude versie van Windows 10 werkt.

De blue screens beginnen pas wanneer jij 20H2 al geïnstalleerd hebt.

Heb jij nu weer AVG als virusscanner? Die zou ik in ieder geval verwijderen. Daarna wordt automatisch Windows Defender weer actief als virusscanner.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.