Ga naar inhoud

Acronis true image 2020


catmen

Aanbevolen berichten

Hallo, ik gebruik al jaren acronis treu image, buiten het feit dat ik raad krijg over hoe en welke soort back up ik het beste maak heb ik toch volgende vraag na aankoop van een nieuwe PC.

ik heb een 4 Tb seagate externe HD aangekocht om van mijn pc die drie interne HD's heeft (1X 500Gb SSD, 1X 2Tb HD en 1 X1TB HD) een image te maken, ik formatteerde eerst de externe seagate in NTFS formaat (zodat ook  de software die al aanwezig was op die HD voor werken op bvb Mac) te verwijderen, nadien heb ik al een éénmalig image gemaakt met acronis van mijn PC naar die externe 4Tb seagate als ik nu kijk op die seagate zie ik dat dat achter de C en D schijf "NTFS" staan terwijl achter de F schijf staat "Fat 32" (zie bijlage) dat vind ik al raar want... als ik de eigenschappen opvraag van die F schijf staat daar toch dat ze NFTS geformatteerd is (zie tweede bijlage) wat moet mijn conclusie hierbij zijn, is dat iets waar ik wat moet aan doen?  laat ik het zo? wat zijn dan eventueel consequenties? mogelijk is er helemaal geen probleem. Als ik zou beslissen om die F schijf nog eens apart te formatteren in NTFS zal ook alles er af zijn (tenzij ik het eerst ergens ander onder breng? wat is  de mening van de gevorderde forum gebruiker? Laat even buiten beschouwing dat ik misschien beter een ander back up program zou gebruiken, ik gebruik betalend acronis toch al een tijdje.

back up seagate.JPG

f schijf.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je conclusie berust waarschijnlijk op een verkeerde interpretatie van de eerste afbeelding.

Daarin zie je 3 schijven (of partities) met een letter: C, D en F.

Hierbij staat geen enkele aanduiding over het bestandssysteem (NTFS of FAT).

Dan is zijn er nog 2 schijven (partities) zonder schijfletter: de ntfs (1-1) en de Fat32 (1-2)

 

Zie je deze indeling met je Acronis want in de windows verkenner zie je normaal geen partities zonder schijfletter.

Kan je achterhalen of er iets op die 2 schijven (partities) staat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een verkeerde interpretatie is mogelijk,

ik zie de afbeelding/bijlage met de schijven als ik, naar links onder "start" ga dan zie in in windows verkenner de externe seagate HD expansion drive G:  heet die blijkbaar, als ik daar op dubbel klik ziek in rechtse kolom ******X-desktop-1.tibx, dubbelklik ik daarop zie ik  in de rechtse kolom "back-up vr, apr 16 21 22:50:13 ******-desktop-1" dubbelklik ik daar op dan zie ik  de partities en schijven zoals in bijlage. maar als uw verklaring klopt zou één van de niet getoonde schijven in fat 32 geformatteerd zijn terwijl dat blijkt uit de tweede bijlage dat deze toch echt in NTFS geformatteerd werd of sla ik de bal volledig mis?

Als ik dubbel klik op de D en F schijf (u hebt het dan over partities)  klik krijg ik de inhoud te zien van wat er op die schijven staat en dat is voor de D allemaal data en de F al mijn foto's en films dus ik denk toch dat die D en F naar schijven in mijn PC verwijzen en niet naar partities van de C schijf

 

Noot: De X-en in de beschrijving staan in de plaats voor mijn naam.

 

thx

catmen

Link naar reactie
Delen op andere sites

image.jpeg.3cdf849af9e1d597f747d0417c72face.jpeg
 

In bovenstaande afbeelding worden alle partities getoond van de 3 harde schijven die in je pc zitten.

Er staan 2 partities zonder schijfletter bij:

NTSF (1-1) is de herstelpartitie van 529 MB. 

FAT32(1-2) is de EFI-partitie van 99 MB. Deze heeft het bestandssysteem FAT32, en dat hoort ook zo.

Beide kleine partities staan op schijf 0, waarop ook de C partitie staat. Dit is allemaal volkomen normaal. Dit hoort zo te zijn. Je mag die kleine partities niet verwijderen. En je mag het bestandssysteem ook niet wijzigen.

Kortom, er is niets aan de hand, je hoeft je nergens zorgen over te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK, daar heb ik dan weer heel veel van opgepikt, ik was ook niet van plan om iets te wijzigen aan schijf 0, echte zorgen had ik me nog niet gemaakt maar je zal het maar zien (en je hoort dat ook op fora van mensen in de problemen) dat ze alles doen om een image/back up te hebben van hun systeem en op het moment van terugzetten bij problemen, lukt het niet of hadden ze iets niet goed gedaan in hun back up systeem instellingen en dat wou ik voor zijn. ik heb het ooit eens nodig gehad met mijn heel lang geleden XP toestel en dat is toen wel gelukt met een ander image program (weet niet meer welk) maar ik herinner me nog dat dat toch allemaal niet zo simpel was om te doen wat voorgeschreven was, niet in het minst omdat het ook nog in de Engelse taal was, ik leerde intussen in al die jaren wel veel bij, maar ben ook intussen oude geworden en terug veel vergeten :-) enfin we doen ons best, het ergste dat me zou kunnen overkomen is dat de schijf met foto's en filmpjes van afgelopen 40 jaar naar de "vaantjes" zou gaan want daar staan toch vele en belangrijke momenten op voor het nageslacht en na-nageslacht, daarom deze back up/image maar ook nog naar een andere externe HD waar ik om de zes maanden een back up naar schrijf en die veilig weggeborgen zit.

thx

catmen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je bent goed bezig, catmen.

Klein beetje extra uitleg: als je met Acronis een image maakt van de harde schijf waarop Windows staat, dan worden in dat image ook de twee kleine partities (die geen schijfletter hebben) meegenomen. Vandaar dat je die te zien kreeg, toen jij later op de externe harde schijf de gemaakte back-up opende.

Je hoeft je dus volgens mij helemaal geen zorgen te maken.

Misschien heeft kweezie wabbit nog wat toe te voegen, maar daar krijg je dan vanzelf een notificatiemail van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 22/4/2021 om 13:39, catmen zei:

Als ik dubbel klik op de D en F schijf (u hebt het dan over partities) ...

Ik had het inderdaad over partities omdat ik uit je eerste afbeelding niet kon opmaken of het om echte schijven ging of om partities van een enkele schijf.

De afbeelding van het schijfbeheer heeft daarover duidelijkheid gebracht.

Verder heb ik niets meer toe te voegen aan de uitleg van porrelaar, die zoals altijd zeer duidelijk is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.