Ga naar inhoud

digitale handtekening


Aanbevolen berichten

Er blijkt een mogelijkheid te zijn om bepaalde documenten digitaal te ondertekenen via de eid kaart lezer. Blijkbaar moet ik daar een of ander certificaat, terug te vinden op mijn id invullen om dit te kunnen. Ik vindt niet hoe ik dit certificaat moet invullen. Kan er mij daar iemand mee helpen. OS is linux mint cinamon 20

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Hensyr,

 

ik stel de vraag omdat ik laatst een mail met bijlage (pdf) kreeg die ik moest ondertekenen. De verzender had al getekend en zijn certificaat werd dan ook aangegeven. Om dan zelf te kunnen tekenen ter goedkeuring, diende ik ook een certificaat te plaatsen en daar wrong het schoentje. Ik kreeg dit niet klaar, vandaar mijn vraag. Dus ergens klopt er iets niet en krijg ik dit niet klaar of moet ik met mint eerst nog eens alles uitvoeren wat u in uw web hebt gezet. De eid lezer werkt voor het overige perfect

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Knapgastje,

In dat geval zal uw eid software wel juist geconfigureerd zijn denk ik maar een pdf tekenen staat hier op deze website uitgelegd, 't is wel in het Engels.

En zo installeer je opensc omdat dit een voor vereiste is.

 

Als je het niet begrijpt heb ik daar alle begrip voor, dan moet je hier maar even reageren en dan zal ik het eerst op mijn test computer zelf installeren en er een uitgebreide handleiding over maken.

aangepast door Hensyr
bijkomende uitleg
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Hensyr,

 

alweer bedankt, echter ik ben niet zo slim om de Engelse taal te verstaan, hier en daar een woordje maar daar stopt het. Wat ik wel begreep is dat ik opensc diende te installeren en dat is ondertussen gebeurt. Voor het overige 🤔 begrijp ik er niet veel van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Knapgastje,

Ondertussen heb ik al heel wat opzoekingswerk verricht en op mijn test pc Linux Mint 20.1 Cinnamon geïnstalleerd.

Het elektronische ondertekenen met een geldig certificaat via je identiteitskaart op een PDF of een mail ging tot voor kort uitstekend op een systeem met Thunderbird versie 68.
Het programma LibreOffice gebruikte het certificaat opgeslagen bij de mail client Thunderbird om documenten en PDF formulieren te tekenen met je eID.

 

Maar nu bij het nieuwe Thunderbird programma versie 78 is de ondersteuning van het tekenen met een smartcard (zoals eID) niet meer mogelijk zonder gebruik te maken van een ingewikkelde omweg.
Die omweg bestaat uit het installeren en configureren van GnuPG en GPGME om gebruik te maken van OpenPGP.

 

Ik ben ondertussen die weg ingeslaan maar moet helaas wat meer tijd en info hebben om dit compleet werkend te krijgen.
Ik laat nog iets weten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.