Ga naar inhoud

Hoe zet ik een jpeg van meerdere A4 pagina lang op A4 papier zonder marges?


Aanbevolen berichten

Ik heb lang gezocht hoe ik van een bepaalde webpagina een digitale afdruk kan maken.

Bij de borwsers functie afdrukken was er altijd een stuk tekst dat zeer licht grijs stond op het einde/begin van ieder scherm omdat er een soort kader rond staat.

Het is mij nu gelukt om dit als een grote schermafbeelding te drukken, maar ik zou er een van op papier willen hebben.

Hoe zit het trouwens met copyrights?

Moet ik eerst toestemming vragen om die pagina te dupliceren?

Ik ga daar nog even navraag doen bij ze.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vertel eerst even wat je precies wil, dan kunnen mensen gerichter met je meedenken.

 

Dus:

  • wat versta je onder een digitale afdruk?
  • wil je de 'afdruk' gebruiken op een/op een eigen webpagina? (dan komt er idd copyright bij kijken)
  • Die pagina 'dupliceren': wat bedoel je hiermee?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dus een grote schermafdruk gemaakt van een site, een soort encyclopedie met woordenlijst en theologische verklaringen er voor.

Woorden als christenen, samael etc.

Mijn ouders zijn 80+ en hebben geen internet.

ik kan schermafdrukken maken, in png of jpeg en die via de laptop tonen als we discussie's voeren over deze zaken.

Ook vond ik daar het mailadres van die persoon en heb hem net een mail gestuurd hierover.

Maar het zou bij de ouders gewoon handiger zijn als ik enkele A4 afdruk, dan kan mijn vader die dingen nog nalezen en er over nadenken.

Het betreft dus huiselijk gebruik, in de privesfeer.

Ik zoek dus een programmaatje om een grote afbeelding van tekst zonder tekstverlies af te drukken.

Dat is dan gesteld dat ik de toestemming er voor krijg.

De site of de beheerder posten zal wel onder reclame vallen denk ik, dus ik moet vaag blijven denk ik?

aangepast door Abramelin
Link naar reactie
Delen op andere sites

46 minuten geleden, Abramelin zei:

Het betreft dus huiselijk gebruik, in de privesfeer.

dan is er geen probleem met copywright  (zo lang je vader het dus niet verder gaat geven :) -maar dat zal wel niet denk ik)

 

48 minuten geleden, Abramelin zei:

De site of de beheerder posten zal wel onder reclame vallen denk ik, dus ik moet vaag blijven denk ik?

spreek je jezelf nu niet wat tegen?

Wààr of voor wie zou je die 'site posten'?  Trouwens: een site posten: wat versta je daaronder? Een link doorgeven of wat?

 

49 minuten geleden, Abramelin zei:

Ik zoek dus een programmaatje om een grote afbeelding van tekst zonder tekstverlies af te drukken.

 

Heb je Word? (of een andere tekstverwerker)

dan kan je toch gewoon van dàt onderdeel dat je op een bepaald ogenblik aan je vader wil laten zien een screenshot maken,

het invoeren in je tekstverwerker en dat dan laten afprinten voor je vader? (dan kan je de grootte van zowel je plaatje als van de afdruk van het plaatje zelf gaan bepalen?)

 

Enne: je ouders hebben geen internet. Hebben ze wel een 'computer'?  PC, laptop, ... ?  (zo ja: dan sla je het toch op een stick op, moet je het niet gaan afdrukken)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Neen, een pc kunnen ze ook niets mee uitrichten.

de teksten zijn soms te lang en passen niet op het scherm.

Maar met een bepaalde browser heb ik wel de hele pagina.

Met paint kan ik deze bijknippen, maar daarin kan ik niet zien wanneer het op een A4-tje past.

Zijn er fotoshopachtige tool die ook, zoals bvb in excel de paginalijntjes tonen?

Iets dergelijk?

Het gaat gewoon om fotobewerking/afdrukken als je het op de keper beschouwt.

Stel dat ik een panoramafoto maak en ik wil die op A3 of A4 printen en aan elkaar plakken zodat het een fotobanner op papier is.

Die richting wil ik uit.

Ik zal eens aan de slag gaan met excel, kan ook een foto in.

dan heb ik mijn scheidingslijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ok, ik wacht even je ervaringen met exel af dan.

 

 

Maar - zat ik net te denken - er bestaat een freeware viewer die nogal wat mogelijkheden heeft - Faststone Image Viewer.

 

Die heeft bv deze mogelijkheden:  afbeelding.png.2db122c18a663934e397089ea13fb4b8.png

Hier zit dus ook vergroten, verkleinen en bijsnijden bij.

 

Je kan zo (een deel van) een plaatje 'op maat maken' en opslaan - en links heb je dan ook nog Afdrukken bij.

Zou dat niets voor je zijn?  (bedenk: grafische dingen bewerken vraagt altijd wat oefening voor je het beet hebt,

maar eenmaal je het beet hebt is het een fluitje van een cent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga dat eens proberen.

Ik heb wel een ander fotoprogramma staan, gimp, maar nog nooit mee gewerkt.

met de oude fotoviewer in windows kan je paginavullend afdrukken, maar net als bij word met verkleinen, het moet nog leesbaar (groot) zijn voor oudere mensen natuurlijk he.

Daardoor ben ik nu even aan het zwalpen van de ene mogelijke tool naar de andere.

Die mens die de site maakt liet me weten dat het werk nog niet af is, er staan nog veel fouten in ook, maar ik mag printen wat ik wil.

Straks breng ik nog verslag uit hoe het hier verlopen is.

Dank u wel vast voor deze tip.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze viewer is een stuk simpeler dan die Gimp (die overigens goed is, maar een grafisch programma als dit heb je niet direct onder de knie)

 

3 uren geleden, Abramelin zei:

het moet nog leesbaar (groot) zijn voor oudere mensen natuurlijk he.

ja, snap ik, maar een slecht screenshot ga je zelfden goed krijgen, ook al vergroot je het.

 

En, zoals Philiep al zei: plaats eens een link naar die site? (dan weten we waarover we praten :) )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een knipseltje maken via het voorgstelde programma van enkele stukjes tekst gaat vlot.

Bedankt hiervoor alvast.

Ik vond een browser met de optie 'leesmodus' wat gelijk staat aan mhtml bestand (mime).

Normaal kan je dat openen met internet explorer, maar afdrukken lukte hier niet mee.

Met word kan het ook, dan gebruikte ik even de office-account van het werk.

In de browser die ik probeerde nam ik dus de leesmodus, en kan ik deze mime vorm snel en makkelijk printen middels een rechts-klikje.

I zou deze browser wel willen delen, maar ik kreeg gisteren elders opmerkingen als 'ambassadeur' en 'hoeveel schuift dat' dus via pm wil ik hem wel delen.

Posten van software laat ik aan het forumbeheer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De link heb ik ondertussen binnengekregen, en dus heb ik toch nog wat vragen om je goed te kunnen volgen.

 

- je wil dus bepaalde gedeelten van die pagina uit gaan printen, die moeten op een A4-tje passen, klopt?

 

BTW: ik vermoed dat je zelf ook weet dat je zo'n pagina altijd off-line kan opslaan in html via pagina-opslaan-als ?

        Geeft dàt je dan geen mogelijkheden om (via CTRL - scrollwiel) die pagina 'op de goede grootte' te krijgen voor het maken van een screenshot? (gaat trouwens met de onlinepagina ook)

 

Waarom werk je eigenlijk met een browser-met-leesmodus (Avast) ? Om zo'n mhtml-bestand te hebben (dat je dan makkelijk, re klikken, kan afprinten? (zelf werkte ik er nog nooit mee

dus kan ik niet direct volgen)

Als je deze 'makkelijke' methode gebruikt, kan ja (vermoed ik) natuurlijk wel de afdruk niet verder gaan bepalen - en daar, denk ik, loop je dan strop op?

(en met ' ik zou deze browser wel willen delen, bedoel je eigenlijk 'die site' willen delen door het posten van de link - vermoed ik?)

 

Maar goed: je wil stukken van die pagina gaan afprinten?

Dat is toch makkelijk te doen door een screenshotje te maken, Word te openen, het erin te plakken en dan door de hoeken te slepen het te vergroten/verkleinen -

en als het de goede grootte heeft het te laten afprinten?

Of niet?

 

een editje: waarmee maak jij je screenshots? (met Windows-zelf? - anders ken ik wel een makkelijk ander progje hiervoor - met meer mogelijkheden)

aangepast door Passer
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.