Ga naar inhoud

Kan een harde schijf zichzelf genezen?


Aanbevolen berichten

Is dat een rare vraag? Ik vind zelf van wel; als een harde schijf fouten gaat vertonen, dan is het meestal aangeraden om die harde schijf te vervangen voordat je niet meer bij je data kunt.

Af en toe controleer ik de conditie van mijn SSD's en HDD's met het programma CrystalDiskInfo. Eergisteren gaf dat programma een waarschuwing voor de Seagate harde schijf van 2TB in mijn Asus desktop pc:

6250203b57456-Ashampoo_Snap_2022.04.06_1

Deze harde schijf is ruim 9 jaar oud en heeft ruim 13.000 bedrijfsuren, dus heel vreemd is het niet wanneer deze harde schijf aan zijn levenseinde zou zijn. Een uncorrectable sector count van 8 is nog niet erg hoog, maar het zouden er snel meer kunnen worden. Die waarschuwing wordt niet voor niets gegeven. Ik herhaalde de test een paar keer, ook met een nieuwere versie van CrystalDiskInfo, maar het resultaat was hetzelfde. Eigenlijk wel logisch, vond ik. Daarom bestelde ik snel een nieuwe harde schijf via internet. Daarna maakte ik een verse kopie van de inhoud van die schijf naar een externe harde schijf.

Helaas liep het mis met de bezorging van de nieuwe harde schijf. Dat gaf me wel de tijd om de defecte(?) harde schijf nogmaals te testen.

Eerst liet ik er HD Tune op los. Die test duurde 5½ uur en liet alleen groene blokjes zien. Dat zegt eigenlijk nog niets. Heb ik wel vaker meegemaakt. Zo'n schijf met alleen maar groene blokjes kan wel 200 reallocated sectors hebben en moet dan toch vervangen worden.

Vanmorgen nog maar eens CrystalDiskInfo gebruikt. Dat programma leest alleen de S.M.A.R.T. waarden uit en is binnen 1 seconde klaar. En dit was tot mijn verrassing het resultaat:

625022978d4ef-Ashampoo_Snap_2022.04.08_1

Hé, alles blauw. De Uncorrectable Sector Count en de Current Pending Count staan nu niet meer op 8, maar op 0 (nul).

Ik zou verwachten dat de Reallocated Sectors Count nu op 8 zou staan, maar nee, die staat ook nog steeds op 0 (nul).

De Seagate harde schijf wordt nu dus weer gezond verklaard. Hij had blijkbaar even last van een lichte verkoudheid, maar is daarvan genezen. Heb ik nog niet eerder meegemaakt. Iemand anders wel?

 

Omdat de harde schijf van het merk Seagate is, heb ik ook het tooltje SeaTools for Windows gebruikt. Die geeft niet alle attributen weer, maar beperkt zich tot SMART - Fail, als er iets fout is, en SMART - Pass als de schijf in orde is. De uitslag kwam snel: SMART-Pass (in groen):

6250240e961a1-Ashampoo_Snap_2022.04.08_1

Deze harde schijf lijkt dus gewoon weer in orde te zijn en zou niet vervangen hoeven te worden. Ik snap er niets van. Heeft iemand anders hier wel een verklaring voor? Laat maar weten....

aangepast door porrelaar
typo
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.