Ga naar inhoud

Harde schijf in Medion MD 62450 ?


mercury2001

Aanbevolen berichten

Hallo, een vraag: ik wil Windows 11 installeren op mijn Akoya MD 62450, maar blijkbaar niet genoeg ruimte op mijn harde schijf

Deze zou ik graag vervangen door een schijf met grotere capaciteit, iemand een idee welke type ik kan gebruiken in deze Akoya? mvg, Alain

 

(even verplaatst naar Hardware)

aangepast door Passer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik het goed voorheb, heb je plaats voor een tweede ssd:

'Mag het nog een onsje meer zijn? Sluit geen compromissen meer en breidt de notebook met flashopslag verder uit met een extra SSD tot 256 GB.4Bron

 

Dat is dus mooi - je steekt (laat steken) er eventueel zo een bij en zet daar je windows op. Je andere schijf kan je dan gewoon als data (blijven) gebruiken en

de windows die er nu op staat mag er dan vanaf)

 

Maar...  : '4 GB DDR4 werkgeheugen' dat is wel wat weinig vrees ik.

 

Maar wacht even de hardwarekenners af...

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, mercury2001 zei:

de C heb ik al opgekuist, heb nu nog maar Gb over

Daar zal een getal ontbreken. Hoeveel GB vrije ruimte heb je over op C?

 

De standaard ingebouwde 'harde schijf' is van het type eMMC. Die heeft een opslagcapaciteit van slechts 64 GB.

Jij wil die 'harde schijf' graag vervangen door eentje met een grotere opslagcapaciteit, omdat je nu ruimte tekort komt.

Dat is helaas niet mogelijk. Opslag in de vorm van het type eMMC zit vast gesoldeerd op het moederbord en kan niet vervangen worden. Los eMMC geheugen is ook nergens te koop. Dat wordt er in de fabriek in gezet.

Meer informatie over eMMC geheugen vind je o.a. hier: https://computerkiezen.nl/computer-onderdelen/emmc/

 

1 uur terug, mercury2001 zei:

er zit al een extra ssd lat in

Die extra SSD lat is van het type M.2 2280 SATA. Jij hebt er nu enkel muziek opstaan. Ik hoop dat je gekozen hebt voor een flinke opslagcapaciteit van 256 GB. Dan kun je daar in het vervolg niet alleen je muziek, maar al je persoonlijke bestanden op zetten.

 

64 GB is heel snel vol. Dat heb je al gemerkt. Het zal nu niet meevallen om voldoende ruimte vrij te maken voor de upgrade naar Windows 11.

Wat je eventueel zou kunnen doen is het volgende:

 

Verplaats al je persoonlijke bestanden eerst naar een externe harde schijf of naar een USB stick met voldoende opslagcapaciteit. Denk hierbij ook aan het exporteren van de bladwijzers uit de door jou gebruikte browser.

 

Klik daarna op Start > Instellingen > Bijwerken en beveiliging > Systeemherstel > Opnieuw beginnen met een schone installatie van Windows. (Dat staat in het rechter paneel onder 'Meer herstelopties')

 

Nadat je weer een schone Windows 10 hebt gekregen, ga je direct de gratis upgrade naar Windows 11 uitvoeren. Op dat moment moet je daarvoor nog voldoende ruimte hebben.

 

Daarna regel je dat de persoonlijke mappen Documenten, Afbeeldingen e.d. verplaatst worden naar de M.2 SSD. Dit om te voorkomen dat je kleine eMMC direct weer vol loopt.

Ik gebruik daarvoor zelf altijd de officiële verplaatsingsmethode. Die wordt door Menno Schoone hier uitgelegd: https://www.schoonepc.nl/instal/persoonlijke_mappen_en_bestanden_verplaatsen.html

Lees die handleiding helemaal door. De officiële verplaatsingsmethode komt wat lager op die pagina ter sprake.

 

In jouw laptop zit als processor de Intel Celeron N4100. Dat is een goedkope en niet erg krachtige processor, maar hij is wel geschikt voor Windows 11.

Enkel nog ter informatie: mijn Windows 11 pc heeft een SSD van 231 GB. Daarvan is momenteel slechts 44,3 GB gebruikt. Je kunt dus best Windows 11 draaien met jouw eMMC opslag als C schijf van slechts 64 GB.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.