Ga naar inhoud

Vervanging van ASUS X756U


Duelen

Aanbevolen berichten

Ik denk er al lange tijd aan om mijn laptop te vernieuwen. Mijn huidige is volgens mij van 2016 of 2017 en is om meerdere redenen aan vervanging toe. Black Friday is dan mogelijk de ideale gelegenheid om de knoop door te hakken. Helemaal onderaan vinden jullie de specificaties van mijn huidige laptop.

Wat ga je met je laptop doen?
Het is een vreselijke gewoonte van mezelf, maar ik heb vaker wel dan niet 10+ tabbladen openstaan in mijn webbrowser. Soms kan het ook echt niet anders en geregeld zitten daar wat zwaardere sites tussen (bookmakers die odds moeten inladen). Verder gebruik ik vaak programma's als Photoshop en Windows Movie Maker. In de toekomst is het zeker mogelijk dat dit aangevuld wordt met wat zwaardere video editing software. Voorts de typische Office-programma's, met soms ook zware Excel-files met veel data.

Wat is je budget?
Ik ben zelfstandige en zit voor mijn werk 8 à 10 uur per dag aan mijn laptop. Qua budget is het gewoon belangrijk dat de laptop voldoet aan mijn vereisten. Ik wil niet meer of minder uitgeven dan nodig is om mijn werk naar behoren te kunnen uitvoeren. Het absolute maximum is wel echt €2000.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Mijn laptop staat steevast op een verhoog met een laptopstandaard en wordt voor het werk non-stop gebruikt met een extern Azerty toetsenbord. Heel af en toe neem ik mijn laptop mee naar klanten. Desondanks heb ik bij voorkeur een ietwat groter beeldscherm (nu heb ik 17,3", wat weliswaar ongebruikelijk groot is). Verder is het belangrijk dat de laptop minstens 2 à 3 uur zonder stroom kan.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Geen Apple. Voor de rest maakt het mij niet uit. Ik heb nu een ASUS (zie onderaan) en ben daar op zich wel altijd tevreden van geweest.

Must-haves?
• Windows laptop
• Minstens één USB-poort en HDMI-poort
• Degelijke ingebouwde webcam voor videocalls
• Mogelijkheid om internetkabel rechtstreeks in de laptop te steken

Nice to haves
• Beeldscherm waarbij het mogelijk is om buiten te werken, nu lukt dat moeilijk
• Externe Logitech S220 Luidsprekers zou ik liefst nog kunnen aansluiten (kleine ronde ingang, geen idee hoe dit heet)
• Touchscreen? (lijkt me meer en meer voor te komen in de toekomst)

Wat ik voorlopig aan het vergelijken ben:
• ASUS ROG Strix G15 G513IH-HN008W
• ASUS ROG Zephyrus G14 GA401QE-K2065T
• ASUS VivoBook Pro 15 OLED M3500QC-L1079W
Link om te vergelijken: https://tweakers.net/pric.../1793858;1751292;1760908/

Al is het nogmaals geen must dat het een ASUS is, maar ik heb nooit een ander merk gehad dus kan moeilijk vergelijken en heb ASUS dan gewoon als vertrekpunt genomen. Zijn bovenstaande modellen volgens jullie een goeie keuze voor hetgeen ik nodig heb? Waarom is de Zephyrus €800 duurder dan de andere twee? Wat is de voornaamste reden hiervoor en heb ik dit wel nodig? En wat moet ik me precies voorstellen bij de "glanzende" beeldschermcoating van de Vivobook?

Alvast heel veel dank voor de antwoorden!


Processor: Intel(R) Core(TM) i7-6500U CPU @ 2.50GHz 2.59 GHz
Geïnstalleerd RAM-geheugen: 8,00 GB (7,90 GB beschikbaar)
Type systeem: 64-bits besturingssysteem, x64-processor
Pen en aanraken Pen- of aanraakinvoer is niet beschikbaar voor dit beeldscherm
Editie Windows 10 Home
Versie 21H2
Installatiedatum: ‎8/‎04/‎2021
Build van besturingssysteem: 19044.2251
Ervaring: Windows Feature Experience Pack 120.2212.4180.0
Fabrikant: ASUSTek Computer Inc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Je hebt volgens mij al gebruik gemaakt van de pricewatch van Tweakers. Daar kun je zelf kiezen aan welke criteria je nieuwe laptop moet voldoen.

Aan de linker kant kies je de criteria/filters. Daarna zie je in het rechter paneel hoeveel zoekresultaten er zijn.

Aan de hand van jouw eisen (en aan de hand van de kenmerken van je huidige laptop) koos ik de volgende filters:

 

  • Prijs: 825 tot uiterlijk 2.000 euro. Dat is een ruim bereik. Je kunt dat bereik zelf kleiner maken.
  • Merken: alle merken. Want als je alleen voor Asus kiest (omdat je dat merk kent), dan wordt de spoeling dun.
  • Touchscreen: nee. Want als je voor een touchscreen klikt, dan wordt de keuze wel erg klein. Zelf zou ik ook geen laptop met touchscreen willen hebben. Er zitten dan al snel vette vingers op je scherm; dat is niet te voorkomen.
  • Resolutie: 1920 x 1080 (= Full HD). Wanneer je kiest voor een hogere resolutie, bijvoorbeeld 2560 x 1440 (Quad HD) beperk je het aantal resultaten ook enorm. Je houdt dan nauwelijks keuze over.
  • Toetsenbord: QWERTY
  • CPU serie: Intel i7 of AMD Ryzen 7. Dit in verband met de i7 die in jouw huidige laptop zit. Je wilt er qua prestaties niet op achteruit gaan. Een Intel i9 of AMD Ryzen 9 maakt de laptop meteen een stuk duurder.
  • Ethernet: 1 Gbps. Je wilt immers een mogelijkheid om een internetkabel rechtstreeks in de laptop te steken
  • Webcam: met een resolutie van 1920 x 1080.
  • Grootte van beeldscherm: 14, 15 of 17 inch. Je hebt nu immers een 17 inch laptop.

 

Dan heb je hier de resultaten: https://tweakers.net/laptops/vergelijken/#filter:ZY3NCoMwEIRfRfYskj-N5lZaCj14qcfSQ5GFBmKUmEpb8d2bWApCT8t8Mzszg7YTOt_c-6FBg63XvQXl3QNTGJxusb49QTFCyE_r4JcsT2EcsD1q49GNoGbggsh4uxgAKjICKXTxG6jMOCwpSFmwGJluBtQFaBV64RoMLhjZGgUVK6dU8g3PGV-xEOUW7-pDcn690SYyTJ6sR5Pse4eJlt_2nFXb9rwqVi4rXv6vLssH

 

Dat zijn 10 laptops. Eén ervan heeft een 17,3 inch scherm. De anderen hebben een 14 of 15,6 inch scherm.

De overeenkomst is dat ze allemaal een SSD hebben met een capaciteit van 512 GB.

De verschillen zitten in de gemonteerde processor en de grafische kaart.

 

Hieronder zal ik nog ingaan op sommige opmerkingen/ vragen van jou:

Op 28/11/2022 om 16:40, Duelen zei:

Beeldscherm waarbij het mogelijk is om buiten te werken, nu lukt dat moeilijk

Buiten werken met een laptop valt niet mee. Kies in ieder geval geen laptop met een glanzend scherm, zoals de  "glanzende" beeldschermcoating van de Vivobook. Een glanzende coating kan ervoor zorgen dat de kleuren sprankelender zijn, maar het zorgt ook voor spiegelingen. Buiten werken met een spiegelende monitor is helemaal niet te doen.

 

Op 28/11/2022 om 16:40, Duelen zei:

Externe Logitech S220 Luidsprekers zou ik liefst nog kunnen aansluiten (kleine ronde ingang, geen idee hoe dit heet)

Die kleine ronde ingang heet een 3,5 mm aansluiting. Die zit op alle laptops in het bovengenoemde zoekresultaat.

 

De ASUS VivoBook Pro 15 OLED M3500QC-L1079W die jij op het oog had, is inmiddels al niet meer verkrijgbaar, volgens mij.

 

Op 28/11/2022 om 16:40, Duelen zei:

Waarom is de Zephyrus €800 duurder dan de andere twee?

Die heeft een duurdere processor (AMD Ryzen 9, terwijl de andere 2 in jouw vergelijking een AMD Ryzen 7 hebben), een duurdere grafische kaart en een hogere beeldschermresolutie, een SSD van 1 TB (de andere laptops hebben een SSD van 512 GB).

 

Op 28/11/2022 om 16:40, Duelen zei:

Verder is het belangrijk dat de laptop minstens 2 à 3 uur zonder stroom kan.

Dat staat helaas niet bij de specificaties van de laptops. Het ligt er natuurlijk erg aan wat je aan het doen bent op de laptop. Als je gaat gamen, dan loopt de accu snel leeg.

 

Misschien kun jij nu verder met de keuze uit 10 laptops. Bekijk er een paar en wijzig eventueel naar eigen inzicht de filters.

Zelf ben ik absoluut geen expert of kenner op het gebied van hardware. Ik laat hiermee alleen maar zien wat er mogelijk is met de filters van Tweakers pricewatch.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.