Ga naar inhoud

Win10 klonen naar SSD


p38cyq

Aanbevolen berichten

Probleem:

Nieuwe, blanco SSD geformatteerd (NTFS), wordt dan herkend door Windows.

Dan de "gewone" SSD (500 Gb) gekloond naar de nieuwe (2 Tb) met Macrium Reflect free, het programma zegt dat de kloon succesvol aangemaakt werd.

Kan hiervan echter niet opstarten, gaat altijd automatisch terug naar de oude SSD, zelfs al werd de opstartvolgorde in de BIOS aangepast.

PC is een HP SFF (Small Form Factor) waar ook "manueel" het opstartmedium kan geselecteerd worden, helaas werkt dit evenmin, het systeem wil maar niet opstarten van de kloon.   

Bedankt voor jullie advies hierin.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Terug van begin af: nieuwe schijf er in, formatteren, partitie aanmaken voor je C (zo zou ik het doen), de kloon erop.

Systeem afsluiten, je nieuwe schijf in de plaats van de huidige hangen , de oude schijf er nog niet terug in en booten.

Kijken wat het geeft.

 

Lukt het: afsluiten, oude schijf bij in je systeem hangen, terug booten (zal hij dan vanaf je nieuwe schijf/partitie doen) en de oude formatteren.

Lukt het niet: welke foutmelding krijg je?

 

ps: bij macrium reflect heb je toch ook wel de mogelijkheid om een systeembackup te maken ipv een cloon? Dan zou ik dàt eerst doen

want (men verbeter me als ik fout zit) ik vrees dat een cloon bepaalde (verborgen) partities niet gaat meenemen - en die (vermoed ik)

komen dan ook niet op je nieuwe schijf terecht. - ik praat hier over verborgen systeempartities.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je advies @Passer dat ik opgevolgd heb.

 

Het is zo dat in die pc 3 SSD's zitten, waarvan er 2 SSD's klonen van de C schijf zijn. Alle 3  booten wel normaal.

 

En je had gelijk : (uit de gebruiksaanwijzing van Macrium) : 

 

Important: Windows cannot boot from a USB connected drive. This is a restriction imposed by Windows. If you clone your system disk to a USB connected external drive then, to boot your clone, the physical disk must be removed from the USB caddy and attached to your Motherboard SATA port.

 

Dikke merci!

 

 

 

  

 

aangepast door p38cyq
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.