Ga naar inhoud

Win10 klonen naar SSD


p38cyq

Aanbevolen berichten

Ik houd - maar da's een persoonlijke voorkeur - liefst mijn Windows en mijn programma's (apps) gescheiden van mijn eigen data.

Ik heb daarom zelfs een kleinere SSD waar die op staan.

Voor mij is het een voordeel dat - als je gaat synchroniseren of een systeembackup maakt - je een veel minder groot gedeelte van je schijf moet gaan

synchroniseren of backuppen. (al kan je beide ook weer gaan 'schedulen' - automatisch laten gebeuren - en dan heb je ook daar geen omzien naar...

 

Daartegenover staat dat - als alles 'één grote koek is' - je het altijd in één commando kan doen, terwijl ik het dus in stukken moet doen.

Ik vind het vb ook overzichtelijker dat (vb) al mijn teksten in een aparte partitie staan en dat mijn teksten, video's, spellen, ... allemaal samen in één grote 'map' staan

als ik mijn verkenner open:  image.png.aa6200bc8759d64a304f6590b2784fa1.png

 

Maar het hangt af van wat je zelf liefst hebt natuurlijk

 

Wat ik wel doe: mijn Mijn Documenten nièt op mijn C laten staan, maar ze naar een andere partitie verplaatsen (let op: gaat NIET gewoon met copy/paste !)

Als ik dan een systeembackup terugzet heb ik tenminste alles van Mijn Documenten nog intact (en niet zoals ze in die oude backup zaten)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zijn interessante bemerkingen.

 

Zelf geef ik er de voorkeur aan 3 klonen (dwz. van alles, OS + data, én opstartbaar) te hebben, dus ingeval van crash van een schijf staan er altijd nog 2 andere in standby voor het geval dat....

En die SSD's klonen gaat nogal vooruit, met die hun schrijf/leessnelheid (en een goede CPU) dus dat vraagt ook niet teveel tijd.

 

Om terug te komen op het onderwerp, het is mij nog altijd niet duidelijk waarom een kloon, toch een sector-per-sector kopie, met inbegrip van de vrije ruimte (dus ook de verwijderde data - forensics!) via een USB aansluiting niet wil opstarten - en zoals bevestigd door Macrium). Er bestaan genoeg opstartbare USB sticks, maar een kloon via een USB verbinding wil dit niet doen tenzij hij rechtstreeks via SATA op het moederbord aangesloten wordt.

 

Ik zoek verder.... en als je wil kan dit onderwerp ondertussen afgesloten worden.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Op 27/12/2022 om 18:20, p38cyq zei:

Om terug te komen op het onderwerp, het is mij nog altijd niet duidelijk waarom een kloon, toch een sector-per-sector kopie, met inbegrip van de vrije ruimte (dus ook de verwijderde data - forensics!) via een USB aansluiting niet wil opstarten

Ik werk daarvoor al jaren met WinToUSB Free van Hasleo software.  Ga HIER eens je licht opsteken.

 

WinToUSB (ook wel Windows To USB genoemd) is de beste gratis Windows To Go (WTG) Creator waarmee je een volledig functionele Windows kunt installeren en uitvoeren op een externe harde schijf, USB flash drive of Thunderbolt drive. Het is zo gemakkelijk en efficiënt, met slechts 3 stappen en een paar minuten, kunt u uw eerste draagbare Windows 11/10/8/7 of Windows Server direct van een ISO, WIM, ESD, SWM, VHD, VHDX bestand of CD/DVD station maken, of u kunt de huidige Windows installatie klonen naar USB of Thunderbolt drive als draagbare Windows. WinToUSB ondersteunt ook het maken van Windows installatie USB schijf van Windows 11/10/8/7 en Windows Server installatie ISO, met het kunt u Windows gemakkelijk installeren vanaf de USB schijf.


Vertaald met www.DeepL.com/Translator (gratis versie)

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.