Ga naar inhoud

2e router tijdelijk aansluiten op telenet modem: kan dat?


Ronny St.

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

Net geregistreerd en na wat rondsurfen ben ik ervan overtuigd dat ik hier veel nuttige informatie zal vinden!

Mijn specifieke vraag betreft het volgende:

Ik heb me een nieuwe dualmodem aangeschaft, een Nighthawk R7800 AC2600 ter vervanging/upgrade van mijn huidige TP-link AC1200 Archer C50. Die TP-link zou ik dan aan een collega willen geven die momenteel een ramp van een modem heeft die voortdurend uitvalt en ik heb meteen een modem met dualband en die meer bereik en snelheid zou moeten kunnen opleveren. Een win-win situatie dus ;) 

Nu is het zo dat mijn modem allerlei wifi-apparaten connecteert, waaronder een volledig bewakingssyteem, een weerstation, mijn desktop PC op de eerste verdieping, enz. Ik zou de nieuwe modem willen configureren en dan pas de oude afkoppelen en vervangen zodat ik niet het risico loop dat er bepaalde verbindingen ineens niet meer zouden werken. Ik heb 2 UTP-kabels vanuit de telenet-modem in de garage naar de woonkamer getrokken, 1 ervan gaat naar mijn TP-link router en de andere is direct aangesloten op de laptop waarmee ik momenteel dit topic intyp.

Kan ik de nieuwe modem gewoon tussen mijn inkomende UTP-kabel en de laptop hangen en dan configureren met dezelfde login (gebruikersnaam en paswoord als de oude modem), om daarna de TP-link los te koppelen en simpelweg te vervangen door de nieuwe router? Dan komt die dus wel op de andere poort van de telenet-modem hangen dan degene die ik gebruikt heb om de nieuwe router te configureren. Of worden er dan automatisch bepaalde instellingen aangepast, waardoor dit niet meer werkt?

Graag advies/raad/tips zodat ik mezelf niet in de problemen werk. Alvast bedankt om te reageren?

Met vriendelijke groet,

Ronny

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel voor de reactie! Ik moet toegeven dat ik die router inderdaad intussen al een hele tijd geleden heb gekocht, maar door allerlei toestanden is die gewoon blijven liggen ☺️. Maar het zal toch nog sowieso een serieuze upgrade zijn t.o.v. mijn TP-link, nietwaar.

Ik had vooral schrik dat, door 2 routers tegelijk aan te sluiten op de telenet-modem, alles 'in de prak' zou draaien, vandaar dat ik de vraag stelde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Ronny St. zei:

k had vooral schrik dat, door 2 routers tegelijk aan te sluiten op de telenet-modem, alles 'in de prak' zou draaien, vandaar dat ik de vraag stelde.

 

Dat kan zeker geen probleem zijn, je moet enkel opletten met de configuratie van de 2e modem, dus dat die niet exact dezelfde is als de eerste op het moment dat beiden tegelijkertijd in dienst zijn. 

De nieuwe router kan je instellen zoals je wilt - maar afhankelijk van de parameters die je in de oude geconfigureerd hebt (DHCP? MAC-binding? LAN? je zit daar toch met een serie gebruikers op). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, p38cyq zei:

Hoe log je nu in op de "oude" router? Via zijn IP adres in een browser?

Yep

Best toch de oude router eerst loskoppelen en de nieuwe aan die UTP-kabel hangen? Als er dan iets misgaat, zou ik normaliter de oude gewoon moeten kunnen terugplaatsen.

 

aangepast door Ronny St.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Graag gedaan Ronny.

- Ter info : 2 routers op hetzelfde LAN netwerk zetten met hetzelfde default IP-adres (waarschijnlijk bij jou 192.168.0.1) en hetzelfde login/pswd resulteert in een IP conflict met allerhande rare fenomenen.

- Volg de aanwijzingen in de manual voor de eerste setup van de nieuwe router. Eens deze initiële instellingen toegepast, voorzien van de correcte LAN, DHCP ja dan nee enz. kan je hetzelfde login/pswd instellen en de routers "verwisselen".

- Mogelijks dien je hiervoor de WAN-poort ervan eerst aan te sluiten op de LAN-poort van je pc, en nadien deze WAN-poort terug op je UTP kabel, komende van de TN modem/router. Sommige routers kan je ook via WiFi instellen.

- Ik lees dat er zelfs een app bestaat voor de setup NETGEAR Nighthawk – WiFi Route - Apps op Google Play

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.