Ga naar inhoud

linux op iMac geen netwerk connectie


Aanbevolen berichten

Ik kreeg onlangs een oude iMac (2013), maar omdat er geen updates meer mogelijk waren, heb ik er linux peppermint opgezet. Installatie was geen probleem, maar ik krijg de netwerk connectie niet in orde. Bij het opstarten kan ik het wifi netwerk kiezen en het wachtwoord ingeven. Dit wordt goedgekeurd en ik kan linux opstarten. Daar is alles in orde, behalve dat er geen netwerk wordt gevonden. Bij verbindingen staat er een ethernet als default, maar er is alleen wifi verbinding. Mijn ethernet kabel zit in een andere pc. Het IP adres van de iMac vind ik niet direct, ik heb een wifi verbinding ingegeven, met het wachtwoord, maar geen verbinding mogelijk. Er is fiber gelegd onlangs, het IP adres van de router ken ik ook niet direct.

Wat te doen?

Graag Uw advies. Dank U.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, lucderoeck zei:

Mijn ethernet kabel zit in een andere pc

Dan koop je er een ethernetkabel bij. Die hoeft niet duur te zijn. Bij de Action koop je een Cat 6 kabel van 10 meter voor € 3,29: https://www.action.com/nl-be/p/cablemax-netwerkkabel2/

 

Op een oude HP Mini netbook heb ik Lubuntu geïnstalleerd. Wifi werkte niet meteen. Geen punt, ik sloot een netwerkkabel aan en de driver voor wifi werd daarna direct gevonden. Best mogelijk dat je die netwerkkabel maar één keer nodig hebt om de juiste driver voor je wifi-verbinding te vinden. En als je niet verder dan 10 meter van je router af zit, dan houd je de verbinding via de netwerkkabel. Die is altijd stabieler dan via wifi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste porrelaar,

Een extra kabel is niet mogelijk, want alles (tv, pc1) zit in de fiber wifi booster en die heeft maar twee poorten. De inkomende router zit ver van mijn bureel, dus een kabel door mijn huiskamer en langs de trap naar de eerste verdieping is niet echt een mooie oplossing (mijn echtgenote schudt haar hoofd).

Ik zoek verder. Linux schijnt problemen te hebben met die wifi instellingen, alhoewel het vroeger gewerkt heeft. Het gaat dus om instellingen in de Network Manager die tegen werken.

Bedankt voor Uw advies in ieder geval.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.