Ga naar inhoud

Te vroeg gejuichd


bernard

Aanbevolen berichten

Soms zit het mee , soms zit het tegen .

ik kom weer terug op mijn discussie e boeken openen .

Het is nu zo , dat ik de boeken die ik aanklik wel kan zien , of ik ze wel of niet op de e reader wil zetten .

En dan loop ik tegen het volgende probleem aan ,

Als ik een boek aanklik en wil deze naar de e reader sturen , dan stond er vroeger kopieeren naar kobo reader 

En staat er nu Notepad 

Als ik dit doe krijg ik een scherm vol chineese tekens 

20231113_111350.jpg

20231113_111425.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het was al weer een tijdje geleden dat ik boeken op mijn Kobo e-reader had gezet. Ik was ook vergeten hoe het moest. Ik heb daarom maar een extra e-book op mijn e-reader gezet. Daarbij maakte ik screenshots om het jou daarna uit te kunnen leggen.

 

Het lijkt erop dat jij direct vanuit de Verkenner een e-book op de e-reader wilt gaan zetten. Ik doe dat niet direct via de Verkenner, maar met hulp van Calibre.

 

Open het programma Calibre. Misschien staat er al een snelkoppeling naar Calibre op je bureaublad. Die ziet er zo uit:

 

65521c080473e-calibre_pictogram.png

 

Dubbelklik daarop om Calibre te openen.

Heb je geen pictogram van Calibre op je bureaublad? Klik dan op Start > Alle apps > Open de map Calibre > Klik op Calibre 64bit - E-book management:

 

65521cacdab68-2023-11-13_13_47_52-Instel

 

Als het programma Calibre geopend is, zie je welke boeken al zijn toegevoegd aan de bibliotheek van Calibre:

 

65521d1f5b3a3-2023-11-13_13_27_46-calibr

 

Er staan slechts 6 boeken in mijn bibliotheek van Calibre. Maar ik heb elders op mijn harde schijf nog heel veel e-books staan. Hoe voeg ik een e-book toe aan de bibliotheek van Calibre? Dat gaat erg eenvoudig:

Klik op de knop Boeken toevoegen, die links boven in het venster van Calibre staat (zie de rode pijl)

Dan opent een klein venster van de Verkenner. Blader daarin naar de map waar je e-books staan; selecteer het boek dat je wil toevoegen en klik dan onderaan in dat venstertje op de knop Openen. (Gewoon dubbelklikken op het boek dat je wil toevoegen heeft hetzelfde effect).

Ik heb ervoor gekozen om een boek van Jeroen Brouwers toe te voegen aan de bibliotheek van Calibre. Dat was zo gebeurd, maar hoe zet ik dat boek daarna op de e-reader?
Ik laat Calibre open staan

Ik zet de Kobo e-reader aan en sluit die daarna aan op de pc (of laptop) met de bijgeleverde USB-kabel

Er zal een melding op de e-reader verschijnen: Computer gevonden

 

65521f20a9973-computer_gevonden.jpg

 

Belangrijk: klik in dat schermpje op Verbinden! Dat laatste is nodig, want anders zal je pc (of laptop) de e-reader niet kunnen zien en dan kun je er geen boeken op zetten.

 

Daarna klik je in Calibre met de rechter muisknop op het e-book dat al wel in de bibliotheek van Calibre staat, maar nog niet op je Kobo e-reader.

 

65521fa39c5c8-2023-11-13_13_33_25-calibr

 

Ik wil het boek Bittere bloemen van Jeroen Brouwers op mijn Kobo e-reader zetten. Dus klik ik met de rechter muisknop op dat boek en daarna kies ik Naar toestel sturen > Naar hoofdgeheugen sturen

 

Zou het gelukt zijn om het boek te kopiëren naar mijn Kobo reader? Dat kan ik heel makkelijk controleren in het programma Calibre.

Ik klik dan bovenaan op de knop Toestel (met toestel wordt de e-reader bedoeld):

 

6552209f0288c-2023-11-13_13_35_49-calibr

 

Het is dus gelukt; het boek van Brouwers staat nu op mijn e-reader.

Als je verder geen boeken meer op je e-reader wilt zetten, dan ben je nu klaar.

Je gaat de e-reader verwijderen via de knop 'Hardware veilig verwijderen' (die staat in de rechter benedenhoek van je scherm)

 

6552212f4c807-2023-11-13_13_36_35-.png

 

Ik kreeg daarop het volgende zien:

 

6552216ad7279-2023-11-13_13_37_02-.png

 

En na een klik op eReader uitwerpen zag ik dit:

 

6552219b725e7-2023-11-13_13_37_29-Instel

 

Nu kan de e-reader losgekoppeld worden van de pc (of laptop).

En jij (of je vrouw) kan het nieuwe boek gaan lezen op de Kobo e-reader.

 

P.S. Wat het toevoegen van boeken op je e-reader betreft: je kunt natuurlijk meer dan 1 boek tegelijk naar je Kobo e-reader kopiëren; dat hoeft niet stuk voor stuk. Als je meer dan 1 boek wilt gaan kopiëren naar je e-reader, dan selecteer je die in de Verkenner met ingedrukte Ctrl-toets.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je de prullenbak nog niet geleegd heb, dan kun je dat pictogram terugzetten:

Open de prullenbak > klik een keer op het pictogram van calibre 64-bit E-book management om dat pictogram te selecteren > Klik daarna bovenaan op de knop De geselecteerde items terugzetten.

 

Ik heb als voorbeeld even een andere snelkoppeling verwijderd van mijn bureaublad. Omdat die nog in de prullenbak zit, kan ik hem makkelijk terugzetten:

 

65522c78ed4ba-2023-11-13_14_56_29-Prulle

 

Als je een snelkoppeling verwijdert, dan verwijder je daarmee enkel en alleen die snelkoppeling. Het programma zelf verwijder je daar niet mee. Dus je hebt Calibre nog op je laptop staan, als het goed is. En dan kun je ook makkelijk een nieuwe snelkoppeling naar dat programma op je bureaublad zetten. Daarvoor hoef je het programma niet opnieuw te installeren.

 

En zo maak je een nieuwe snelkoppeling op je bureaublad als het programma zelf nog niet verwijderd is:

 

Minimaliseer alle geopende programma's zodat je enkel het bureaublad te zien krijgt op je monitor

Klik op Start

Klik op Alle apps

Zoek naar Calibre. Daarvoor moet je natuurlijk onder de letter C zoeken:

 

65522ec206912-2023-11-13_15_07_08-Mail.p

 

Je ziet dat voor calibre het pictogram van een map staat. Klik op calibre 64bit en je zult de inhoud van die map zien:

 

65522f2702754-2023-11-13_15_08_06-Mail.p

 

Zet je muis op het onderdeel calibre 64bit - E-book management (zie het rode kader); druk de linker muisknop in en houd die ingedrukt, terwijl je de muis naar rechts beweegt zodat hij buiten het startmenu komt. Eerst zal er een verbodsbord bij staan, maar dat verbodsbord verdwijnt wanneer je buiten het startmenu komt. Je ziet dan wat ik hierboven laat zien. Laat dan de muis los. Er zal een snelkoppeling naar het programma op je bureaublad staan. Verplaats die snelkoppeling naar de plek waar jij hem wilt hebben. Klaar!

 

Nu had ik al een snelkoppeling naar calibre op mijn bureaublad staan. Na deze actie had ik hem dubbel 😄:

 

6552314384a6a-2023-11-13_15_20_08-.png

 

Geeft niks. Ik heb een van die twee weer naar de prullenbak gestuurd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog steeds niet de snelkoppeling op mijn bureaublad 

Hij blijft wel onder in de taakbalk staan .

 

Maaarrrrr let op , mijn grote fout  !!!

Als je de Kobo aan de laptop verbind , dan moet je dus niet vergeten om op VERBINDEN te drukken 

En dat soort toestanden krijg je dan als je zoiets maar 1 x per jaar hoeft te doen.

 

En dus is het nu net zo als voorheen \:

Kobo verbinden met de laptop 

En dus op verbinden klikken 

De map boeken zien , en een keuze maken ( of meerdere met Ctrrl )

Selecteren , en rechts aanklikken 

Dan in venster :  meerdere opties  kies kopieren naar  Kobo 

 

Ik schaam me diep , dat ene klikje verbinden vergeten 🥴

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hoeft je niet te schamen. Juist omdat je zo zelden een nieuw e-book op de Kobo Reader zet, ben je vergeten wat je daarvoor precies moest doen.

En als jij nooit iets zou vergeten, dan zou je hier geen hulp hoeven inroepen. Gevolg: de helpers hebben dan niets te doen en vervelen zich kapot... 😉

 

Hoe je een snelkoppeling naar Calibre op je bureaublad zet, heb ik hierboven uitgelegd. Ik kan het helaas niet duidelijker uitleggen dan ik al deed. Het is een kwestie van slepen en daarna loslaten op je bureaublad, en dan heb je daar een snelkoppeling naar het programma.

 

Jij plaatst e-books echter direct via de Verkenner naar je Kobo e-reader. Dan zou je het programma Calibre niet eens nodig hebben. Nou ja, dat programma neemt wel wat ruimte in op je harde schijf (SSD), maar het eet geen brood, zou mijn vader zaliger zeggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.