Ga naar inhoud

LINUX of WINDOWS


welke systeem software gebruik je?  

55 leden hebben gestemd

  1. 1. welke systeem software gebruik je?

    • windows vista
    • windows XP
    • windows 2000/me
      0
    • windows 98 en ouder
      0
    • ik gebruik linux en windows
    • linux


Aanbevolen berichten

  • Reacties 25
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Er zijn veel mensen die Linux maanden en zelfs jaren draaiende houden op hun pc zonder één enkele reboot.

Als ze IDE-schijven hebben, dan zijn nie na een paar jaar kapot. Het is gewoon omdat ze SCSI of SATA schijven hebben

Het rebooten:

Een nachtmerrie voor elke Windows gebruiker die regelmatig iets nieuws installeert (hard- of software). In Linux wordt er dus niet ge-reboot.

Ligt aan de installers. Het is in principe, bij een 'gewone' toepassing, nooit nodig om te rebooten.

Als je veel programma's installeert en verwijdert gaat het register van uw Windows dichtslibben. Je kan dan wachten tot alles rotsvast zit en een format c: uitvoeren. Of je kan Windows regelmatig herinstalleren (mocht ik jullie nu zien, zitten jullie waarschijnlijk te knikken). In Linux is hier geen sprake van (er bestaat simpelweg geen register). Als je een programma verwijdert kan dit zonder dat er ook maar één bit (van dat programma dan) achterblijft op de harde schijf.

Gewoon uw register schoon houden met reg cleaners. Format C? Helemaal niet nodig. En van linux wordt de config dan gewoon weggeschreven naar bestanden vermoed ik. Op den duur gaat je pc ook trager werken daardoor.

De Prijs:

Naast het feit dat je Linux gratis kan downloaden of kopiëren kan je voor weinig geld een distributie aanschaffen. Dan krijg je één of meerdere cd's boordevol software. Mocht je de Windows-equivalenten van deze software aanschaffen dan zou je minstens Bill Gates moeten heten om alle Licenties te kunnen betalen.

Opmerking: uiteraard hebben veel mensen Windows en aanverwanten illegaal gekopieerd maar in het geval van Linux is dit 100% legaal.

Een Windows kost toch zoveel niet? Ik vindt het betaalbaar, gezien het feit dat je het dagelijks gebruikt.

Platform-onafhankelijk:

Linux is portable. Dit houd in dat Linux werkt op merk pc's, klonen, Apple Macintosh, Sun werkstations en Alpha computers. Het is dan ook nodeloos te zeggen dat twee verschillende computers waarop Linux draait geen probleem hebben om verbinding met elkaar te maken.

Hangt af van de distro. Is gewoon omdat er hardware support voor is. Windows gaat niet op alle systemen draaien, dat moet je er bij nemen.

Verbinden heeft niet echt iets met de hardware te maken, wel met het protocol dat gebruikt wordt.

Virussen:

Er bestaan zeer weinig virussen voor Linux. Linux is echt veel gezonder :). Ik moet je hier niet bij gaan vertellen dat er een groot assortiment aan virussen is voor Windows.

Ga ik niet mee akkoord. Linux wordt minder gebruikt dan Windows. Voor Linux zijn er minder virussen dan voor Windows. Het zou voor een virusschrijver ook niet echt interessant zijn om een kleiner doelpubliek te hebben. + mensen die linux gebruiken, zijn zowiezo al voorzichtiger (rijker aan kennis). Die zul je niet zo makkelijk een virus binnenschepen.

Open-source:

Hier draait alles om bij Linux. Ben je een programmeur en wil je de software aan uw noden aanpassen, geen probleem. Je hebt toegang tot alle codes. Nadien moet je natuurlijk op jouw beurt de code ter beschikking stellen voor anderen. Door het systeem van open-source kunnen bugs heel snel opgespoord worden, tenslotte mag iedereen aan de software werken.

Doordat bugs sneller kunnen worden gevonden, kunnen ze mss ook sneller worden uitgebuit :)

Multi-tasking en multi-user:

Linux is een goed multi-tasking en multi-user besturingssysteem. Terwijl je een groot document afprint zal Linux niet gaan vertragen, wat niet kan gezegd worden van Windows. In Linux kunnen meerdere gebruikers tezelfdertijd van één computer gebruik maken. De configuratie- en persoonlijke bestanden staan per gebruiker in een eigen directory.

Software-matige hyper-threading lijkt me dat. De meeste intel-processoren hebben dat nu ook, dus Windows kan dat ook. Ik heb in ieder geval nog nooit een probleem gehad met grote documenten afprinten. Jij moet blijkbaar een 'verouderde' pc hebben.

Over die gebruikers: dat kun je in Windows XP ook. En die dingen per gebruiker in eigen dir: is al sinds Windows 98.. Ik kan me alleen niet herinneren of je in Win95 al 'gebruikers' had.

Linux stelt geen al te hoge eisen aan de hardware. Als je een nieuwe versie van Windows aanschaft heb je meteen een reden om een nieuwe computer te kopen. Het geheugen- en processorgebruik neemt toe per versie die uitkomt.

Opmerking: aangezien je Linux kunt gebruiken zonder een grafische omgeving, kan je reeds aan de slag met een 386 met 2 mb geheugen. Dit is natuurlijk niet wat het merendeel van de thuisgebruikers wensen te doen met hun computer. Maar met een 486 met 16Mb geheugen kan je reeds aan de slag in een grafische omgeving. Heb je zo nog een peeceetje staan op overschot, dan heb je nu het perfecte testtoestelletje voor Linux gevonden. Begeef je onmiddellijk naar onze afdeling Starters gids :)

DOS kan ook met 2 MB geheugen werken.. En de grafische interface heeft idd niet veel nodig. Die van Windows XP ook niet. Alleen, wat voor toepassingen ga je dan draaien met 16 MB?

Netwerkmogelijkheden:

Met Linux kan je alles gaan doen wat de 'groten' doen, een netwerk opstellen, een DNS-, proxy-, mail- of webserver opzetten enz... Niet in het minst omdat je alle software bij je distributie zal aantreffen.

Dat zal ik niet tegenspreken. Daar is Windows ook niet voor bedoeld (je hebt wel de Server editions, en dan kan je die dingen dan ook weer).

Hoewel dit ook als nadeel kan bekeken worden krijg je aan de hand van Linux een beter inzicht in de werking van een computer. Dit omdat je veel moet weten over de onderdelen die er in je peeceetje zitten. Is dit moeilijk? Neen. Het vraagt alleen wat tijd. Eenmaal je Linux leert kennen zijn de mogelijkheden onbeperkt. Je kan alles configureren zoals jij het wil.

Waarom moet je weten wat er in je pc zit? Je moet soms mss wel opgeven wat voor videokaart je hebt, maar das enkel omdat die distro dat zelf niet kan detecteren. De nieuwste kunnen dat overigens wel.

Configureren zoals jij het wil, das waar, maar het vraagt veel kennis.

Programmeren:

Linux is eveneens een goed platform voor programmeurs.

Argumenten?

Games:

De meeste populaire games zijn NOG niet voorhanden in een Linux versie. Daar komt ongetwijfeld langzaam maar zeker verandering in. Quake III Arena, Myth II, Railroad Tycoon, Heretic II, Civilisation en Heroes of Might and Magic II zijn gametoppers die op het ogenblik van dit schrijven reeds beschikbaar voor Linux. Ironisch genoeg als je op het net een mulitplayer spel speelt draait dat negen op de tien keer op een Linuxserver.

Oplossing 1. Installeer een dualboot en gebruik Windows om te gamen. Oplossing 2. Als jouw favoriet spel beschikbaar is voor Linux koop dan deze versie en niet de Win versie.

Met jou 16 MB zou je ook niet veel games moeten spelen.

De reden waarom games niet zo snel gemaakt worden voor Linux, is de verschillen tussen al de distro's. Er zou bij iedere distro wel iets anders moeten.

Als je een multiplayer spel speelt, is dat gewoon een console, met socketverbindingen.

Software:

Nog vele andere populaire softwarepakketten zijn voorlopig alleen maar beschikbaar in een Windowsversie. Maar ook hier worden meer en meer softwarepakketten geport naar Linux. Trouwens is er reeds veel software ter beschikking voor Linux die op z'n minst evengoed is als de Windows variant. Denk maar aan Staroffice!

Oplossing: Ook hier biedt een dualboot een oplossing, dit tenminste als je geen genoegen neemt met het Linux alternatief van uw populair softwarepakket.

Van gewone toepassingen, de dingen die ik gebruik zijn grotendeels beschikbaar voor Linux.

Hardware:

Sommige fabrikanten van hardware maken nog steeds geen drivers voor Linux. Er is dus hardware die niet werkt onder Linux.

Oplossing: Voordat je een onderdeel voor jouw pc aanschaft zoek je best eerst eens op of Linux dit ondersteunt. Is dit niet het geval koop je gewoon een ander merk. Bvb: wat grafische kaarten betreft: Nvidia en 3DFx richten zich ook op hardware ondersteuning voor Linux, wat onmiddellijk maakt dat je genoeg keuze hebt aan grafische kaarten voor Linux.

Opnieuw door al de verschillen in de distro's. Er zit normaal gezien wel iets in Linux, waarmee je de Windows-drivers kunt gebruiken.

Anderzijds hebben we gewoon nog geen keus. Frag je er graag eens op los in Half-life, ben je gek van Age of Empires of ben je een professionele gebruiker van Adobe Photoshop, wel ga dan maar achter een Windows machine zitten. Voorlopig kan je hier met Linux weinig aanvangen als het desbetreffende spel of softwarepakket niet geport werd op Linux.

Age of Empires: MS spel, logisch dat het er niet voor Linux is.

Voor Adobe Photoshop: Mac doet het ook goed :)

Wij denken dan ook dat voor vele thuisgebruikers een dualboot het ideale systeem is om mee te werken. Gebruik Windows voor het hoogst nodige en leer langzamerhand Linux kennen. Zo zijn er reeds veel voor jou geweest en voorlopig valt deze manier van werken nog steeds aan te bevelen boven een zuivere Linux machine. We spreken hier uiteraard voor de all-round thuisgebruikers, mensen die goed thuis zijn in wereld van hard- en software weten waarschijnlijk wel wat voor hun het ideale systeem is.

Mocht onze boodschap niet duidelijk overkomen, we herhalen: "Windows gebruikers, aarzel niet en neem de Linux-stap!"

Twijfel wel! Weet waarom je precies wilt overstappen. Begrijp dat je vaarwel kunt zeggen tegen je favoriete games.

Voor mij is en blijft Linux vooral goed voor servers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 maanden later...

hangt er vanaf wat je ermee wil doen wnt er is veel software die op linux niet draait maar er is bijna voor alles een alternatief de meeste games suporten linux echter niet , dus hangt er echt vanaf ik grbruik kubuntu en xp pro en mij kubuntu boot echt veel sneller en werkt sneller hoor mja dat is mijn mennig

p.s ik heb lminux geinstaleerd omdat ik het nodig had voor school en ik gebruik zowel xp als linux veel

grtz

Link naar reactie
Delen op andere sites


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.