Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Jive1

waarom zou jij je C op de 0 willen krijgen? Voor het 'meer logische' zicht, dat je C bovenaan komt staan?

Als het je dan een troost is: bij mij staat de C op mijn ... schijf 2

En experimenteer niet teveel: je èchte C (die onderaan daar, op je Schijf 2) die kan je niet zo maar gaan verplaatsen met copy/paste

eenvoudig omdat copy/paste alleen de zichtbare bestanden verplaatst en nièt een boel onzichtbare bestanden en zéker niet een aantal windows-bestanden.

(om even een stomme vergelijking te maken: als je aan een robot vraagt van zijn twee armen te demonteren en ze van plaats te verwisselen,

kan hij er misschien één demonteren maar de tweede gaat al niet lukken, laat staan dat hij daarna zonder armen die twee armen enz... )

Om dat wel te doen heb je een backupprogramma nodig.

Maar in jouw geval is er nog een bijkomend probleem (dat weliswaar kan opgelost worden) namelijk: je echte C is 349 groot en je schijf 0 is maar 232 groot.

Komt er nog bij dat ook die10 mB-partitie vooraan èn de  herstelpartitie achteraan ook op de schijf moeten komen waar je besturingssysteem staat,

in jouw geval zouden die ook op de 0-schijf moeten komen.

Of: waarom een boel werk gaan doen (in de hoop dat je er goed in slaagt (*) ) voor - ja, waarvoor eigenlijk Jive1 ?

(*) want als je fouten doet, is je systeem helemaal naar de filistijnen !

Geplaatst:

Schermopname(3).thumb.png.c99d470c98640823cc4c23faeb0984ca.pngSchermopname(5).thumb.png.ff37ea889a5b7fc9809e37072c611070.pngGoeie middag Passer,
Toch was ik niet tevreden met het resultaat dat ik nu haalde.
Mijn oorspronkelijke opstelling was een schijf van 250Gig SSD voor stuurprogramma Windows 10, mijn huidige schijf "0", en een eveneens SSD van 1.8 TB voor de installatie van mijn Flight Simulator, mijn huidige schijf "2". 
Momenteel staan de genoemde programs juist omgekeerd op de betreffende schijven. Het nadeel daarbij is, dat mijn Flight Simulator-data op folder FS2020, momenteel al te groot is om nog helemaal op die schijf te kunnen, door die verschillende partities, waarvan één eigenlijk ongebruikt is nu, de niet toegekende partitie. En die partitie zou ik dus nu moeten gebruiken om aan te sluiten bij de Opstart-partitie, waar momenteel ook en slechts een deel van mijn Flight Simulator staat.
Hoe krijg ik die niet-toegekende partitie bij de opstart-partitie, als ik dan toch mijn C-volume op de schijf D laat staan...
Bovendien zit ik nog met de twee verwarrende benamingen van de schijven, de ene is (C:) (D:) en de andere is (D:) (C:), en dat moet onvermijdelijk oiit tot fouten leiden. De namen zouden liefst gewoon "Main (C:)" en "Deel2 (D:) moeten kunnen worden.
Mijn uitleg is mogelijk nogal verwarrend, als het niet duidelijk is dan zal ik wel meer uitleg geven, ,zeg m of je meer wil weten.
Zie de beelden in bijlage
Groeten
Jive1 - Belgium

Geplaatst:

Eerst kan je best de namen van je schijf gaan aanpassen (ik bedoel NIET de schijfletter !)

Hoe doe je dat?

1. ga naar Schijfbeheer
  2. KLik daar dan rèchts op de schijf waarvan jij de naam van wil aanpassen
  3. Je krijgt dan zo'n schempje: image.png.949e276acadc36544ce5775c234548a0.png
  4. Klik daar dan onderaan op eigenschappen en je kan dan in het vakje naast

het schijficoontje de naam invullen die je zelf wenst.  Kies dan (voor de duidelijkheid) best géén letter alleen

(anders weet je later weer niet meer waar je blijft)  maar bv Teksten, Foto's,... of wat je ook wil.

Klik dan op OK

en de rest is voor straks  :) 

Geplaatst:

In verband met het uitbreiden van partitie, ik had dat al eerder geprobeerd op de manier zoals u nu oorstelt, maar ik kan alleen maar verkleinen, niet uitbreiden of verwijderen, zie beeld in bijlageimage.thumb.png.a91e4230307c5424ddf4ae3129e4e62c.png

Geplaatst: (aangepast)

Hey, Passer,

Ik dacht....

Kan ik niet met de hulp van Media Creation Tool Windows10 nu opnieuw installeren en die op mijn "0"-schijf laten komen in plaats van op die "2"-schijf? Of bestaat er een mogelijkheid om dat te doen , mogelijkheid die jij kent maar ik niet.... Dan zijn al mijn problemen ineens opgelost.

Ik was hierboven vergeten te vermelden: mijn Flight Simulator wordt door de updates die regelmatig komen steeds groter, tenminste dat gedeelte dat op die 1.8TB schijf moet komen toch, en dat niet toegekende deel van die schijf is nu te klein geworden, of de updates te groot, om te kunnen verder updaten als de volgende update komt...

Groeten

Jive1 - Belgium

aangepast door Jive1
Geplaatst:

Ja, dat is een optie maar een herinstallatie (met behoud van instellingen,..) komt altijd op dezelfde schijf.

Je kan natuurlijk ook een 'clean install' doen: windows helemaal vanaf nul installeren en dan kan je de schijf/partitie zelf gaan bepalen,

maar moet je achteraf wel al je progs (en je FS ) terug gaan installeren. (en tweaken)

Een makkelijker oplossing in jouw geval is het maken van een systeembackup (dat kan met een freewareprogramma) van je C

en die nadien (met hetzelfde programma) naar een schijf/partitie naar keuze laten overbrengen.

(voorwaarde is wel dat de bestemmingsschijf/-partitie minstens wat groter is dan je huidige C.

Nadien koppel jij je huidige C af en start je systeem op (vanaf de nieuwe C) 

Wat je FS betreft: die kan je niet zomaar naar een andere plaats gaan kopiëren - enfin: je kan het wel, maar dan gaat die van daar

niet werken omdat alle registerverwijzingen naar je oude plaats (schijfnummer) gaan verwijzen.

Je kan hem natuurlijk opnieuw (op de grotere plaats) gaan installeren...  (werkt FS met Saves?)

Geplaatst:

Hey Passer,

Je geeft me daar nu de oplossing!

Ik kan natuurloijk een clean install doen, ik heb destijds de DVD gekocht, dat is wel de oorspronkeliojke en verouderde versie van W10? Maar ik kan aansluitend met Medi

Geplaatst:

Hey Passer,a

Je geeft me dar nu de oplossing!

Ik kan natuurlijk een 'clean install' doen, ik heb destijds de Windows10 DVD gekocht, dat is wel de oorspronkelijke en verouderde versie van W10. Maar ik kan aansluitend met Media Creation Tool de laatste versie installeren, want dat moet de versie 22H2 zijn voor de Flight Simulator.

Dat ik al mijn programs opnieuw zal moeten installeren, dat is mij geen probleem, dat is in ieder geval nooit zoveel werk als wat ik nu allemaal ben tegengekomen.

Maar ik wist niet dat een clean install mogelijk is als er al een Windows op het systeem staat. Doe ik dat gewoon met de DVD en setup richten naar mijn schijf "0", of moet ik nog met wat anders rekening houden?

FS her-installeren, dat is niet veel werk, alleen maar lang, heel lang wachten voor de download.
Je vraagt me: werkt FS met Saves... Wat bedoel je met die Saves.

Ik denk dat het deze keer moet lukken en dan terug volledig clean kunnen beginnen, Windows, FS en de andere programs. Bedankt voor de tips.

Groeten

Jive1 - Belgium

Geplaatst:

Voor een clean install kan jij je MCT ook gebruiken - wèl moet jij voor het opstarten met de stick in de bios je stick als eerste opstartmedium aangeven ! (je moet

dus weten hoe je dit doet)

53 minuten geleden, Jive1 zei:

Wat bedoel je met die Saves.

Ik ken FS niet, maar in games kan je altijd verder waar je gebleven was - die gegeven worden bewaard in een Save-map.

Ik weet dus niet of dit bij FS ook kan: ('k zeg maar iets:) je begint een bepaalde vlucht, stopt die en pikt die later terug op waar je gebleven was?  (of niet?)

BELANGRIJK:

> koppel al je andere schijven af, behalve degene waar jij je Windows op wil

> maak backups van bepaalde progs: je mail (anders ben jij je mailadressen,.. kwijt, je internetbrowser (dan krijg jij je favorieten,...) terug, en weet ik veel wat nog..

> zorg dat je achteraf aan je (registratie)keys voor je programma's kan, dat die niet op de schijf van de nieuwe Windows stonden zodat ze ribbedebie zijn en jij je niet

meer kan registreren.

> sla ook de local and roaming mappen in de AppData op op een andere schijf. Veel programma's slaan hun instellingen, extensies, etc op in deze mappen. Als je deze

terugzet na de clean install dan werken deze programma's meteen weer zoals je gewend bent

Er zijn wellicht nog andere volgers van jouw topic, die hebben misschien nog bijkomende dingen (waar deze mus nu niet aan denkt?)

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Helaas, je inhoud bevat woorden die we niet kunnen toestaan. Gelieve je inhoud te wijzigen en de volgende gemarkeerde woorden uit je bericht te verwijderen.
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.