Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo, 

Ik heb een nieuwe pc moeten kopen om windows 11 te hebben. 

Ik kan echter met Firefox geen bladwijzers aanmaken.

Wanneer ik Firefox open, dan staat er reeds bovenaan het scherm: «Het bladwijzer- en geschiedenissysteem zal niet werken, omdat een van de bestanden van Firefox in gebruik is door een andere toepassing. Sommige beveiligingssoftware kan dit probleem veroorzaken.» Er staat ook een 'meer info'. https://support.mozilla.org/nl/kb/bladwijzer-geschiedenis-zal-niet-werken-verhelpen?as=u&utm_source=inproduct

 

Ik heb daar een aantal van uitgevoerd, zonder sukses. 

Ook firefox verwijderd en opnieuw geïnstalleerd. 

 

Ik heb Avast geïnstalleerd, wat ik reeds vele jaren zonder problemen gebruik op mijn vorige computer. Deze kan ik niet tijdelijk uitschakelen om uit te maken of dit de oorzaak van firefox probleem is. 

 

Wat is hier aan de hand?

 

Dank bij voorbaat voor hulp.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Geplaatst:
16 uren geleden, DCA zei:

Heb je Deel 2 van de oplossing van Mozilla ook volledig doorlopen?

 

Deel 2 gaat over Database, maar ik heb op dit stadium helemaal geen bladwijzers. Dit is een nieuwe computer!

Ik ben begonnen met de lijst te doorlopen hier: https://support.mozilla.org/nl/kb/kan-geen-bladwijzers-toevoegen-wijzigen-of-opslaan

Vandaag heb ik dit nogmaals gedaan om zeker te zijn dat niets verkeerd had gedaan.

Ik kan ondertussen volgende melden ivm hun aanbevelingen:

 

Heb bestand Xulstore.json verwijderd. Geen resultaat. 

Firefox opfrissen. Geen resultaat.

Alles wat zij voorstelden ivm extensies uitgevoerd. Geen resultaat.

Firefox starten in probleemoplossingsmodus. Geen resultaat. 

Het laatste wat ik nog kon doen is opnieuw (want dit had ik gisteren reeds gedaan) in profiles het bestand places.sqlite instellen als "alleen-lezen" UITgeschakeld. 

Geen resultaat.

Vervolgens de naam van dat bestand gewijzigd in "places-sqliteOUD".

Vervolgens computer herstart. 

Onvoorstelbaar, maar probleem is opgelost!

Nu wel afwachten of het probleem wel permanent opgelost is.

 

Mijn vraag is nu toch wel waarom dit bestand niet werkte bij een nieuwe computer en nieuwe installatie??

 

 

 

Geplaatst:

Ik ga er van uit dat dit zo in orde is. Hoe dit komt? Geen idee. Er kan nét even wat scheef hebben gezeten bij de installatie of een proces wat ineens doorkruist. Dat is nooit te achterhalen.

Bij het opnieuw installeren blijft je FF profiel (en dus dit bestand) behouden, dus het kan kloppen als dit geen oplossing  bleek te zijn.

Nou ja, hopelijk is en blijft het nu weer goed! 

Geplaatst:
20 uren geleden, Yoyo zei:

Ik heb Avast geïnstalleerd

Die gebruikte ik ooit ook, maar tegenwoordig heb je met Windows Defender geen externe antivirus meer nodig

omdat die bij de 'goede' hoort.

Dit even terzijde  (maar controleer dan wel even of je Defender nu uitgeschakeld is - wat normaal wel gebeurt

als je een externe AV installeert - maar kijk het toch maar even na)

Geplaatst:

@Passer

 

Moet dit? Ik heb op mijn vorige pc, met windows 10 ook nooit Widows defender afgesloten. 

Ik weet trouwens niet hoe dit moet gebeuren. Ik zie zo onmiddellijk geen 'aan' of 'uit' knop.

 

(Avast gebruik ik reeds heel lang, trouwens op aanraden via dit forum. Zo gebruik ik ook nog steeds CCleaner en Malwarebytes. 

Als er nog andere interessante of betere apps bestaan waarmee ik mij pc regelmatig netjes kan houden, dan hoor ik het graag.)

Geplaatst:

Twee virusscanners 'vechten' nogal eens met mekaar (hebben problemen met mekaar en dat merk je soms)

Als het bij jou altijd goed ging, is dit een teken dat Windows normaal - bij het installeren van een externe AV - zijn eigen Defender zelf uitschakelt,

dit gebeurt dus automatisch, zonder dat jij moet tussenkomen.

Normaal gaat dit dus altijd gebeuren, maar voor alle veiligheid zou je het best controleren:  Ga naar Start, typ Defender en dan krijg je de 

optie: Windows Defender Firewall met Geavanceerde Beveiliging.

Daar zie je of ze in- of uitgeschakeld is:

 

                        2025-10-29_16-24.jpg.cd79f5921212cea63cd2149447819919.jpg

 

 

En wellicht zal dit bij jou uitgeschakeld staan.

Geplaatst:

Hier ook: Ccleaner heb ik ook verlaten, maar ik heb wel de Malwarebites (mèt ingeschakelde Defender - maar dat is één van de AV's

die blijkbaar niet 'vecht' met Defender...

(al is Malwarebites eerder een malwarebeschermer - 't is ook zo begonnen trouwens)

 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Helaas, je inhoud bevat woorden die we niet kunnen toestaan. Gelieve je inhoud te wijzigen en de volgende gemarkeerde woorden uit je bericht te verwijderen.
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.