Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Gerda,

je bent niet aan een nieuwe laptop toe (maar voor mijn part koop je er een natuurlijk :) 

Probeer niet te een en ander uit te proberen met flyoobe want die kan nog veel andere zaken, je zou op een verkeerd terrein

kunnen werken en - toegegeven: het is de laatste tijd niet zo'n makkelijk programma voor gewone leken..

Aan je plaatjes merk ik dat ze weer eens een andere layout en andere mogelijkheden en keuzes hebben dan toe ik

een half jaartje geleden die handleiding schreef.

(dat is de ellende met sommige progs: je maakt er een handleiding voor en dan gaan ze alles eens anders in mekaar steken..)

Morgen ga ik je een andere manier voorstellen: met Rufus - een ander progje dat hetzelfde kan, maar dat veel eenvoudiger is

dan die huidige Flyoobe.

Om dat te gebruiken heb je wel een stick van minimum 8 Gig nodig (waar geen andere dingen op mogen staan - enfin, die mogen

er wel op staan, maar die worden dan gewist voor het progje zijn gang  gaat en in werking gaat treden)

Heb je zo'n stick ?

Geplaatst:

Ja, zo'n stick heb ik wel. Maar ik ken Rufus alleen van een zelf startende USB die je c-schijf wist en daar bijvoorbeeld Dos op zet. Maar ik vertrouw je helemaal. Ik wacht gewoon. Ik heb trouwens van mijn andere partities een back-up gemaakt en ook van enkele zaken die op mijn c-schijf staan. Ik heb er ook over gedacht om een van de twee oude laptops met Windows Vista schoon te maken en Linux erop te zetten. Gerda

Geplaatst:

Er bestaat (bestond?) een eenvoudige manier om Windows 11 te installeren op niet-ondersteunde systemen, zónder hulpprogramma’s of USB-stick:

Download het Windows 11-schijfkopiebestand (ISO) voor x64-apparaten van https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows11 . Let erop de juiste taal te selecteren die overeenkomt met jouw Windows: Nederlands (Dutch).

Ga in verkenner naar dat .iso-bestand (normaal in je downloads-map) ,klik erop met de rechter muisknop en selecteer ‘Openen met’ > ‘Windows Verkenner’. Er wordt een virtueel DVD-station aangemaakt. Dit kan even duren, wacht rustig af. Onthoud de drive-letter die aan het station toegekend wordt (vb. X: )

Open Terminal (Beheerder)

Geef achtereenvolgens deze commando’s telkens gevolgd door Enter:

X:  (vervang X door de letter die je in vorige stap vond)

Cd sources

.\SETUPPREP.EXE /PRODUCT SERVER (let op het punt als eerste karakter!)

Na een paar seconden start de Windows installatie, die verloopt verder zoals beschreven in de handleiding van Passer.

Geplaatst:

Lukt niet altijd en Windows Update doet het hoogstwaarschijnlijk niet. Gezien de leeftijd van deze laptops vind ik het idee van Gerda zelf eigenlijk nog veel beter; zet er een Debian versie op zoals Linux Mint of Ubuntu. Gezien de beperkte hardware eisen hiervan zal dat een soepelere gebruikservaring geven als Windows 11.

Geplaatst:
2 uren geleden, Passer zei:

omzeilt die ook de restricties die Windows oplegt?

Jazeker. Ik heb dit al een paar maal probleemloos toegepast voor Windows 11 24H2, onder meer op 2 computers van 14 jaar oud. 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Helaas, je inhoud bevat woorden die we niet kunnen toestaan. Gelieve je inhoud te wijzigen en de volgende gemarkeerde woorden uit je bericht te verwijderen.
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.