Ga naar inhoud

Afbeeldingen 90 graden gedraaid

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

Nu ik met mijn nieuwe computer met Windows 11 werk, stel ik vast dat als ik een afbeelding van mijn smartphone naar de computer overbreng en daarna in Photoshop of tekstdocument laadt, dan zijn deze afbeeldingen 90 graden gedraaid. 

Dit kan ik verhelpen door eerst de afbeeldingen in Photoshop te laden, 90 graden draaien, en vervolgens weer opslaan. 

Dit is véél te omslachtig als je met een groot aantal afbeeldingen moet werken. 

Waarom dit probleem nu met Windows 11? 

En hoe dit oplossen? 

Dank bij boorbaat

Geplaatst:

a. naar je computer overbrengen  (zet ze allemaal voorlopig in één (tijdelijke) map, dat werkt makkelijk)

b. ze in verkenner gaan draaien door ze allemaal te selecteren en dan rèchts klikken en

image.png.2d659a26a273258d965f099024a7eefe.png

Geplaatst:

Neen. Dit werkt niet.

Zoals ik reeds schreef: enkel indien ik ze draai in photoshop en weer opsla komen deze dan correct in tekstbestand te staan.  

Trouwens wat je voorstelt zou ook maar een halve oplossing zijn, vermits in Verkenner de afbeeldingen/foto's correct staan. Indien je deze dan draait, dan zouden zij niet meer correct staan in verkenner. Daar ben ik uiteraard ook niets mee. 

Ierdereen vertelde mij om windows 11 te hebben. Maar eigenlijk is die Windows 11 voor mij onbruikbaar. Ik werk elke dag met afbeeldingen. 

Bij windows 10 was dit nooit een probleem. Waarom nu bij windows 11 wel? Het moet toch aan een bepaalde instelling liggen? 

Geplaatst:
Zojuist, Yoyo zei:

Neen. Dit werkt niet.

Dan gaat er iets fout bij je Windows, want - voor ik mijn antwoord postte - probeerde ik het zelf nog maar eens, en bij mij draaiden ze.

euh... krijg je dan een foutmelding misschien?

1 minuut geleden, Yoyo zei:

Trouwens wat je voorstelt zou ook maar een halve oplossing zijn, vermits in Verkenner de afbeeldingen/foto's correct staan. Indien je deze dan draait, dan zouden zij niet meer correct staan in verkenner. Daar ben ik uiteraard ook niets mee.

Je bedoelt: in verkenner staan de miniaturen wèl goed, maar als je ze invoert in vb een tekstverwerker: dan staan ze dààr niet meer goed?

Geplaatst:
6 minuten geleden, Passer zei:

Dan gaat er iets fout bij je Windows, want - voor ik mijn antwoord postte - probeerde ik het zelf nog maar eens, en bij mij draaiden ze.

euh... krijg je dan een foutmelding misschien?

Neen, ik krijg geen foutmelding

6 minuten geleden, Passer zei:

Je bedoelt: in verkenner staan de miniaturen wèl goed, maar als je ze invoert in vb een tekstverwerker: dan staan ze dààr niet meer goed?

Correct. 

Als ik ze invoer in photoshop staan ze niet goed. En ook niet in tekstverwerker. 

Voor de volledigheid:

Indien ik in verkenner een foto draai, dan staat deze in de lijst ook gedraaid. Ook als ik deze dan later aanklik om groter te bekijken. Maar laadt ik deze in Photoshop of tekstverwerker, dan staan deze nog steeds verkeerd. 

PS. In Photohop kan ik deze dan wel draaien en opslaan. 

Maar in tekstverwerker kan ik de afbeeldingen zelfs niet draaien. 

Hoedanook, dit hele boeltje werkt niet. 

Geplaatst:

Dit zit 'm in de EXIF afhandeling van Windows en verschilt helaas per camera.

Met mijn vorige telefoon/camera waren de foto's ook ineens allemaal gedraaid na importeren in Windows. Met de telefoon daarvoor ging het goed en met mijn huidige ook, dus dat blijft een beetje lastig hoe Windows hier mee omgaat.

Het handigst is om IrfanView te gaan gebruiken in plaats van Windows Fotos.

IrfanView

Dit is een lichte en zeer snelle tool voor batchbewerkingen.

Stappen:

1. Installeer IrfanView + de plugins.

2. Open het programma.

3. Ga naar File → Batch Conversion/Rename.

4. Kies Batch conversion.

5. Klik Advanced.

6. Vink aan:
    “Auto rotate image according to EXIF orientation”

7. Selecteer alle foto's.

8. Start de batch.

Resultaat: alle foto’s worden fysiek correct gedraaid en het probleem komt niet meer terug.

Geplaatst:

'k heb er nog een vraagje bij: hij heeft het dus in die Windows 11 nooit goed gedaan - of in het begin wel?

(want als het - zoals DCA schreef - aan die camera-zelf (exif...) ligt, verwondert het mij dat hij het in de 10 wel goed deed.)

Plaats je hier ook eens zo'n plaatje (als bestand, niet als plaatje),

dan kunnen we kijken of hij het bij ons ook 'heeft' ...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Helaas, je inhoud bevat woorden die we niet kunnen toestaan. Gelieve je inhoud te wijzigen en de volgende gemarkeerde woorden uit je bericht te verwijderen.
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.