Ga naar inhoud

Aspire 100% CPU en oververhitting. Geen processen actief


Shiftie

Aanbevolen berichten

Specs:

Acer Aspire 5536 Windows 7 32bit

AMD Turion X2 RM-74

(systeem is vers: 1 week geleden windows 7 clean setup opnieuw gedaan)

Hee iedereen,

Ik heb sinds een aantal weken een probleem. Mijn CPU verbruik is abnormaal hoog, in idle is er eigenlijk niks te zien. Start ik iets simpels op zoals Chrome schiet het verbruik omhoog naar 50%, open ik dan ook winamp dan zit ik op 100%. Geluid is niet om aan te horen vanwege het gekraak. Alleen chrome open en een filmpje op youtube kijken vergt ook 100% capaciteit van mijn processor.

Opzich is dit een veel voorkomend probleem en ik zou hier ook niet posten als het niet ingewikkelder was. Als ik namelijk in taakbeheer kijk loopt geen proces boven de 20. Toch staat mijn processor te stampen met 100%.

Core temp laten draaien leert mij dat mijn processor temperaturen veel te hoog zijn. Terwijl ik dit schrijf (alleen chrome!) 90 graden. Als ik bios probeer te openen sluit mijn laptop zichzelf af vanwege te hoge temperaturen.

Laatste wat ik nog even kwijt wil is dat ik maar 1 core in core temp zie? Is dit normaal? Bovenaan core temp kan ik geen andere processor selecteren terwijl hij wel aangeeft dat er 2 cores zijn?

Uiteraard heb ik voordat ik hier ging posten heel het internet afgestruind op zoek naar een oplossing. Meest overeenkomstige probleem wat ik kon vinden was deze. De clean setup heeft bij mij niet geholpen.

Ik hoop dat iemand me kan helpen!

Grt,

Shiftie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Shiftie,

Heb je de CPU koeler al eens nagekeken op stof. Als deze vol stof zit kan je CPU zijn warmte niet kwijt en word deze lager geklokt of uitgeschakeld om beschadiging van je hardware te voorkomen.

Download en installeer Speccy.

Start het programma en er zal nu een overzicht gemaakt worden van je hardware.

Als dit gereed is selecteer je bovenaan " File - Publish Snapshot " en vervolgens bevestig je die keuze met " Yes ".

In het venster dat nu opent krijg je een link te zien, kopieer nu die link en plak die in je volgende bericht.

Ook zou je eens een screenshot van je apparaat beheer kunnen maken en posten in je volgende bericht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hartstikke bedankt voor je reactie. Ik had inderdaad al beslist dat mijn laptop toe was aan een flinke schoonmaak beurt. Toch denk ik dat het CPU probleem na het stofvrij maken gewoon blijft. Dat de laptop oververhit raakt is in dit geval een bijkomstigheid

Link naar reactie
Delen op andere sites

Speccy:

Poging 1

Poging 2

!De fan is nog niet schoongemaakt bij beide pogingen.

Taakbeheer:

taakbeheerd.th.png

UPDATE: Als ik in safe mode met netwerk mogelijkheden opstart doet mijn computer het normaal voor zover ik kan testen. Youtube video's en meerdere applicaties open geven geen abnormale CPU uitslag. Blijkbaar een driver probleem? Misschien is het een van drivers van Acer die ik sinds de windows 7 setup geinstalleerd heb...

aangepast door Shiftie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wist al dat hij te warm werd. Computer schakelt af en toe ook uit om de hardware te beveiligen. Heb specificaties opgezocht van de processor en de maximale temperatuur is 100 Celsius. Blijvende schade zal dus nog niet gedaan zijn hopelijk.

Dat de computer zo warm wordt komt door een combinatie van verstopte fan en hoog processor gebruik. Ga ik dit weekend wat aan doen. Ik zal de resultaten posten. Bedankt!

---------- Post toegevoegd om 17:54 ---------- Vorige post was om 17:40 ----------

taakbeheer2.jpg

Uploaded with ImageShack.us

Aah bedankt, lijkt erop dat audiodg het probleem is. Korte zoek opdracht gedaan en meerdere mensen hebben er last van. Het is niks meer dan de host voor zogenaamde 'audio verbetering' (weer een leuke verbetering die in vista gekomen is) en meeste mensen zetten het gewoon uit.

Iemand meer informatie hierover?

---------- Post toegevoegd om 17:56 ---------- Vorige post was om 17:54 ----------

ooh @ Dasle, alles werkt goed in apparaatbeheer

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.