Ga naar inhoud

Aankoop laptop school


apotd

Aanbevolen berichten

Beste,

Ik ben verplicht om een nieuwe laptop aan te schaffen voor school. Hij moet vier jaar meegaan. Ik heb echter niet zoveel ervaring met specificaties en dergelijke, dus ik weet niet goed welke ik moet kiezen. Ik heb geen specifieke richtlijnen gekregen, maar ik weet wel dat ik veel (zware) grafische vormgeving (ook allerhande multimedia- en ICT-toepassingen) moet gaan doen en ook dingen die zwaar zijn voor de computer zoals het renderen van video's. Heeeeeel misschien moet ik soms 3D-renderen, maar ik denk van niet.

Ik weet ook niet welke merken er goed zijn, zeker voor de dingen die hij moet doen. Acer werd me echter afgeraden om verscheidene redenen. Het enige wat men zei op school is dat er genoeg GB op de harde schijf aanwezig moest zijn (wat tegenwoordig wel bijna sowieso is), en dat hij zeker 4GB geheugen moet hebben. Ik weet niet welke processorsnelheid aangeraden is voor de taken die ik moet uitvoeren, ik weet ook niet echt welk belang dit hierbij heeft. Hij mag ook niet overdreven veel wegen want ik moet er mee reizen op het openbaar vervoer. Daarom zou ik het liefst ook willen dat het scherm niet groter is dan 15.4 inch. Een laatste eis is de batterij. Er zijn heel weinig bruikbare stopcontacten voorzien dus de batterij moet lang genoeg meegaan (wat natuurlijk niet zo evident is bij de iets krachtigere laptop). Het budget is niet meteen gekend. Liefst wel minder dan 1500 euro, maar ik heb geen idee hoeveel een laptop die ik nodig heb kost.

Misschien kan iemand me op weg helpen want ik weet echt niet waar te beginnen. Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 26
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Heel erg bedankt voor het antwoord alvast! Ze zien er beide al interessant uit.

Ik had nog wel even wat vraagjes:

- Hoe lang denk je dat je met een 8-cell-batterij kan toekomen bij normaal gebruik ("gewone" programma's, internet, GEEN gaming)? En hoeveel uur schat je op de laptop van Toshiba?

- Wat is het verschil precies tussen de i5 en i7 processor? De i7 zal wel nieuwer zijn, neem ik aan, maar voor een laptop met i5 2.4Ghz betaal ik stukken minder dan voor een laptop met i7 2Ghz, terwijl 2.4 toch meer lijkt? Of hoe zit dat precies?

Link naar reactie
Delen op andere sites

i5 2.4 Ghz heeft wel 3 mb cache en i7-2620M heeft 4 mb cache (Dell) en i7-2630QM (Toshiba) heeft 6 mb cache met 8 core van 2 Ghz en kan meer opslaan.

Daarbij is bij Dell 2.7 GHz en 4 cores

Daarbij heeft i7 een veel hoger doorvoersnelheid dan i5

Laat u niet misleiden door Ghz want Toshiba heeft 8 cores van 2 Ghz of verstaanbaar taal 8 processor-kernen in één processor

i5 in combinatie met zeer goede videokaart is ideaal voor games (algemeen bekeken)

Maar dat hebt je niet nodig.

Je hebt vooral presatie nodig in combinatie van goede videokaart voor grafisch vormgeving.

Daarbij hebt je ook vooral snelle berekening nodig en dan is i7 beter geschikt.

Hoe lang je ermee kan werken hang veel af wat je precies doet.

Algemeen bekeken zou ik zeggen dat je 2,5 tot 3,5 uur (werken) met 6 cell kan doen en 1 uur meer bij 8 cell

Ben je er niet mee bezig dan gaat het naar energiebeheer en dan verbruikt het haast niks.

aangepast door stegisoft
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanwege het lagere gewicht en de batterijduur ben ik geïnteresseerd in de Dell. Ik vraag me echter wel af of men alleen online kan bestellen bij Dell, want ik zie nergens retailers. Ik zou een laptop graag uitproberen voordat ik hem koop.

Nu had ik ook nog deze gezien: Hp EliteBook 8460p Core i7-2620m / 4gb 320gb 14-tft HD+ Dvd+/-rw Win7 Pro A - hp.Redcorp.com en http://h10010.www1.hp.com/wwpc/be/nl/sm/WF25a/321957-321957-64295-3955549-3955549-5056942.html

Is deze vergelijkbaar met de bovenstaande modellen (buiten de mindere ruimte op de HDD)?

aangepast door apotd
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan misschien Dell kopen bij plaatselijke computerzaak maar dat zijn meestal speciaal op maat gemaakt om de prijs te drukken.

Doch je kan bij Dell ook aanvinken zodat je betere 3 jaar Next Business Day Hardware Support hebt.

Dan wordt je de wel degelijk geholpen.

De eerste HP link is niet slecht maar heeft wel een lagere videokaart dan Dell + lager geheugen

De tweede link zou ik niet nemen.

Dat is veel te duur voor wat het geeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben in de winkels gaan kijken en daar raadden ze me deze aan: HP Pavilion dv6-6150eb Entertainment notebook pc (QA443EA) specificaties - HP Particulieren & zelfstandigen producten bij twee winkels. Veel GB op de harde schrijf, grafische kaart 2 GB, 8 GB geheugen en als processor Intel® Core™ i7-2630QM met 2 GHz. Lijkt deze wat/hoe is hij tegenover de andere? Want deze kost maar 999 euro in de winkels, dus op dat vlak ben ik een beetje sceptisch wat daar dan aan scheelt dat de prijs zo laag ligt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De laptop dat ze u aanraden is te vergelijken met Toshiba maar dan met een minder snelle harddisk.

Het heeft een 6 cell batterij.

De videokaart is iets lichter dan Toshiba maar dat is te verwaarlozen.

Pluspunt is wel dat het 2 x usb 3.0 heeft.

Gewicht van 2,95 kg is te doen.

Daarbij is de prijs ook mooi.

Als ze in de computerwinkel ook een eigen herstelservice hebben dan is het een pluspunt tegenover online kopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maakt het met de videokaart van de Dell veel verschil?

En in welke zin zou ik dat dan merken, die lagere snelheid van de harddisk? Alleen bij bv. het kopiëren van bestanden of ook andere dingen?

Misschien nog een paar dingen. Die HP heeft geen HD scherm, ik heb in de winkel alleen de 17.3 inch versie gezien, dus ik kan niet goed oordelen of het niet hebben van een HD-scherm erg is (want ik moet natuurlijk wel veel grafische vormgeving gaan doen).

Ook vroeg ik me af of die 6 cels batterij (deze is toch dezelfde als de Toshiba geloof ik) ook vervangen kon worden door een 8 cels als optie of extra batterij, of is dit erg prijzig?

aangepast door apotd
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou het miniem kunnen merken met het opstarten van Windows 7 of inderdaad wat grotere bestanden kopiëren.

Een HD scherm op een laptop werkt erg prettig; deze HP heeft een resolutie van 1366 x 766, wat ik persoonlijk iets te laag vind voor jouw doeleinden. Ik zou eerst een kijken in de winkel of je met deze resolutie kan leven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.