Ga naar inhoud

N.A.S. (Network Attached Storage)


Aanbevolen berichten

Kort: Ik wens 'n NAS aan te schaffen (Network Attached Storage > voor diegenen met 'n iets minder ervaring > 'n centrale Harde Schijf(of combinatie van HD's), gekoppeld aan 'n router/HUB).

Reden: "centraal" beheer van mijn data, gezien ik met te veel PC's/Mac's werk

Minimum-vereisten:

* Veilig (géén "opendeurdag" voor iedereen) (dus minimum paswoordinstelbaar)

* Minimum 2x 2TB (of 3 à 4x minimum 1TB) > RAID moet dus kunnen (je weet wel: back-up - back-up - back-up...!!!)

* Niet al te ingewikkeld (m.a.w. ik heb geen zin om 30 min 'n procedure te moeten doorlopen om 1 fotooke van m'n NAS te halen)

* Compatibel met Mac OS X 10.5.8, OS X 10.6.4, Win XP Pro 32-bit & Win 7 ULT 64-bit

* Liefst 'n beetje ecologisch/economisch in verbruik (niet zoals m'n PC's & Mac's (voedingen van 750 & 1000 Watt > zoniet kan ik eentje als NAS laten werken (alle MoBo's hebben RAID-aansluitingen)

* Functioneel zijn > zelfstandig opereren (wat 'n RAID zou moeten doen) > m.a.w. inclusief software die werkt...

Iemand advies/ervaring...?

Van 'n collega kreeg ik de tip (het merk) "SYNOLOGY" (goed merk, doch véél keuze & prijzig)

Zelf al bekeken: QNap , RaidSonic Icy Box , Western Digital NAS MyBook World , Fantec , Seagate BlackArmor , QUAD BAY GIGA NAS , ...

(Stegisoft : KweezieWabbit had mij naar jou doorverwezen, omdat jij reeds in het bezit zou zijn van 'n NAS)

Mvg, Herman.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 50
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ik heb inderdaad Qnap TS-439 met 4 x 2 TB WD harddisk van hoge kwaliteit in raid 5

Raid 5 is ideaal voor netwerk en het is erg betrouwbaar omdat je backup hebt op 4 schijven.

Indien één schijf stuk is dan plaatst je een nieuwe zonder dat je verder iets moet doen.

Mits laatste firmware is het ook in het Nederlands.

Wel is het niet goedkoop en in mijn geval kost het alles in zowat 1500 euro maar de harddisk kost wel rond de 215 euro per stuk.

Het is een zuinig toestel dat bij ons dag en nacht aan staat en nu al 1,5 jaar oud is.

Opnieuw opstarten is niet nodig want het is Linux gebasteerd.

Kan perfect met alle windows / Linux of mac om.

Het grote voordeel van NAS is dat je alles kan instellen hoe je wilt.

Je kan dus een map maken voor alleen die gebruikers die je wilt toelaten door middel van gebruikersnaam en wachtwoord.

Er staat ook een mediamap, FTP en nog vele andere dingen zoals forum.

Je kan ook via internet de NAS bereiken doch men kan niet in uw beveiligde map komen.

Een erg veelzijdig ding.

Maar nu moet je niet denken dat je in 1, 2, 3 het kan instellen.

In mijn geval had ik 2 keer restore moeten doen maar bij de derde keer begreep ik dan goed hoe het werkt.

Best wel een backup maken zodat je altijd kan terug zetten.

Het bereiken van de NAS is hetzelfde zoals je bij andere pc doet met het verschil dat je een gebruikersnaam en wachtwoord moet ingeven.

Daarna kan je de hele dag ermee werken tot je de computer weer opstart.

Je kan constant in verbinding blijven met de NAS.

Zelf heb ik de NAS niet aangesloten op de router maar via stopcontact op een verborgen plaats aangesloten.

Want je hoeft er niet naar omkijken.

Instellen van de NAS doet je via uw eigen computer en dan log je in als admin met paswoord.

Wel de NAS een vast IP adres geven.

In begin ziet je de NAS niet maar er zit een programma bij op de cd die de NAS zelf opzoek in uw plaats en dan kan je een vaste IP adres geven. Daarna hebt je de programma niet meer nodig.

Voordeel van de NAS:

Je kan instellen zoals je wilt.

Je kan het beveiligen zoals je wilt.

Je kan bepalen wie en waar iemand mag komen.

Eventueel kan je de NAS instellen om s' nachts uit te zetten zodat het s' morgens weer aan staat.

De enige nadeel is de prijs doch ik ben van plan om een twee NAS te kopen en uiteraard van Qnap.

Over de NAS heb ik zo goed mogelijk uitgelegd.

Nu andere methode:

1) Je stelt zelf een computer samen dat zo zuinig mogelijk is en installeert er Windows home server.

Het prinicpe is hetzelfde als de NAS mits je ook raid werkt doch het toestel is wel wat groter terwijl de Qnap ongeveer 20x20x25cm is

2) Je kan tegenwoordig ook een harddisk aansluiten op de router.

Nadeel is dat je geen backup hebt.

Dat is niet zo erg als je s' avonds een backup maakt maar als je grote bestanden hebt is dat niet evident.

Ook is het minder betrouwbaar en dat raad ik niet aan ondanks de goedkope prijs.

Ik zou zeggen als je met veel computer werkt kies dan voor NAS.

SYNOLOGY is ook een goed merk.

Let op: kopen van NAS zit meestal de harddisk niet bij.

aangepast door stegisoft
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit ook al een tijdje te denken over een NAS en heb al een deel reviews gelezen en Qnap komt zeker heel vaak goed uit de reviews.

Een merk dat eveneens goed uit de reviews komt is Netgear maar ook hier is er keuze genoeg in diverse prijsklassen.

Grootte van de NAS maak voor mij persoonlijk niet uit, maar het moet wel zuinig in stroomverbruik zijn daar het altijd aan staat.

Daar ik graag zelf knutsel ga ik waarschijnlijk de NAS zelf bouwen met zo'n energie zuinig Atom bordje.

Zal zelf eens wat samenstellen en kijken wat het kost , want kant en klaar zijn ze toch redelijk duur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jou NAS maakt gebruik van 4x 2TB schijven in RAID 5.

De RAID werkt dat bij jou NAS via het moederbordje van je NAS of via een extra controller kaart?

Kan deze info zo gelijk niet op het net terugvinden.

Ja FreeNas heb ik al eens geprobeerd en ziet er goed uit en doet wat het hoort te doen, ook de gebruikers aanmaken en de machtigingen per gebruiker is dik in orde.

Enkel zal ik FreeNas op een 40 pins flash kaartje installeren anders moet ik er een HD voor opofferen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi aan allen !! :-)

(raar, ik had geen enkele melding gekregen dat er nog extra reply's waren op deze topic... Enkel de eerste van Stegisoft)

Ik heb de knoop door gehakt...

Volgende NAS aangekocht (met 4x 2TB Western Digital Caviar Green HD)

QNAP Systems, Inc. ( TS-419P Turbo NAS ) - Quality Network Appliance Provider

QNAP TS-419P Turbo

post-917-1417704436,4225_thumb.jpg

Hardware Spec.

CPU Marvell 6281 1.2GHz

DRAM 512MB DDRII RAM

Flash Memory 16MB

HDD 4 x 3.5" or 2.5” SATA I/II HDD

HDD Tray 4 x hot-swappable and lockable tray

LAN Port 2 x Gigabit RJ-45 Ethernet port

LED Indicators Status, LAN, USB, eSATA, HDD 1, HDD 2, HDD 3, HDD 4

USB 4 x USB 2.0 port (Front: 1; Back: 3)

Supports USB printer, disk, pen drive, USB hub, and USB UPS, etc.

eSATA 2 x eSATA port (Back)

Buttons Power button, USB one-touch-backup button, reset button

LCD panel Mono-LCD display with backlight and buttons for configuration

Alarm Buzzer System warning

Form Factor Tower

Dimensions 177(H) x 180(W) x 235(D) mm

6.97(H) x 7.09(W) x 9.25(D) inch

Weight Net weight: 3 Kg (6.61 lbs)

Gross weight: 4.6 Kg (10.14 lbs)

Sound Level (dB) W/o HDD installed: 33 dB

Stand by: 33.2 dB

In operation: 35.1dB

(Background: 25.5 dB)

Power Consumption (W) Sleep mode: 11W

In operation: 26W

(with 4 x 500GB HDD installed)

Temperature 0~40˚C/ 32~104°F

Humidity 0~95% R.H.

Power Supply Input: 100-240V AC, 50/60Hz, Output: 12V DC, 10A, 120W

Secure Design K-lock security slot for theft prevention

Fan 1 x quiet cooling fan (9 cm, 12V DC)

Prijskaartje:

QNAP TS-419P Turbo > 352,50 Euro

4x Western Digital Caviar Green 2TB > 221,01 Euro

(prijzen zijn inclusief verzending)

post-917-1417704436,3171_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgende NAS aangekocht (met 4x 2TB Western Digital Caviar Green HD)

QNAP Systems, Inc. ( TS-419P Turbo NAS ) - Quality Network Appliance Provider

QNAP TS-419P Turbo

Ik sta zelf ook op het punt om een NAS te kopen bij wifimedia, namelijk een QNAP TS-219P+.

Om zeker te zijn heb ik eerst wat inlichtingen gevraagd bij hun technische dienst. Zij raadden de WD schijven af bij QNAP producten, blijkbaar werken die niet goed samen... Ikzelf ga er twee Seagate schijven in plaatsen omdat ik goede commentaren heb gevonden over die schijven.

Hopelijk hebben ze ongelijk... Mochten ze toch gelijk hebben, misschien kun je ze nog ruilen?

Lijkt me verder wel een leuke aankoop, 8TB (of 6TB) aan opslag, dat is de moeite! Veel plezier ermee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.qnap.com/pro_detail_feature.asp?p_id=182

Dit systeem (QNAP TS-219+) is voor 2 HD's ...!

Je kan dus ofwel die 2HD's samen laten tellen als 1 grote schijf (RAID 0 ?) ofwel 2 gelijke back-ups (spiegelingen > RAID 1 ?) stockeren...

2 gelijke back-ups lijkt mij safer...

Daarom het systeem dat ik kocht > 4 (!) schijven...

... Niet 8 TB ...

2TB (x4) > RAID 5 ...

M.a.w. alle back-up komt op 4 gelijke schijven terecht (4 gelijke kopies van elkaar)

Mocht er 1 of 2 of 3 crashen, heb je nog steeds de 4de als back-up...

Je kan ook al je schijven laten beschouwen als 1 grote (van 8TB), doch als dat systeem dan crasht, heb je 'n groot probleem... :embarassed:

Als ik mij niet mis zou ik ook het systeem moeten kunnen instellen dat ik 2x 2 schijven kan laten samenwerken, wat dan 2 back-ups tot 4 TB zou geven...

Maar ik prefereer 4 back-ups van dezelfde info (data)...

Ik spreek van ervaring tot mijn schande, als 'n HD crasht, dat je alle info kwijt bent...

Net zoals bij 'n (vroegere) vriend, die 'n LaCie BigDisk 1TB had (waren 4 HD's IDE van 250GB, die samenwerkten als 1 grote schijf (ik denk dat dit RAID 0 noemt, doch schiet mij niet dood mocht dit niet kloppen) van 1TB > hij reeg 'n hardware-probleem (via z'n printplaat > de 4 schijven van 250GB waren kompleet onleesbaar geworden...

Begrijpe wie begrijpen kan...

Mijn advies: 4 gespiegelde schijven (RAID 5) van 2TB & kieskeurig zijn wat je er op zet... :-)

Tipje:

Mocht je in de Regio (groot) GENT wonen > "'t computerwinkeltje" (www.hcw.be) heeft schérpe prijzen qua materiaal...

'n 2TB WD Caviar Green kost daar 68,99 Euro...

(mogelijks ook bij andere winkels, doch heb daar geen ervaring...)

aangepast door Nam-Reh
Link naar reactie
Delen op andere sites


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.