Ga naar inhoud

Windows XP start niet nadat Bios al is opgestart


Jive1

Aanbevolen berichten

Hey!

Vanmorgen wil ik mijn pc aanschakelen, die was weldegelijk gisteren avond gewoon op de reguliere manier afgezet, echt waar!...en die blijft nu hangen nadat de Bios opgestart is, maar voordat ik het starten van Windows zou verwachten! En d'r is geen beweging meer in te krijgen.....

Ongelukkiglijk heb ik dus helemaal niet voorzien dat zoiets nu zou gebeuren, en ik heb dus geen gegevens opzij gezet die ik na een herinstall van Windows nodig heb. Ik kan dus nu moeilijk gaan beginnen met herinstall van XP, wat format C veronderstelt, want dan ben ik een massa gegevens kwijt.

Daarom dacht ik, ik start op in DOS 6.0, dat heb ik hier nog liggen, en ik copiëer mijn hele C-inhoud naar mijn drive K, waar ik meer dan space genoeg heb, dan speel ik tenminste die gegevens niet kwijt. Maar niets hoor!

Met DOS 6.0, die dus wel mijn pc opstart, kan ik die C-drive zelfs niet openen om even te bekijken, laat staan de inhoud kopiëren, blijkt nu

Ik neem dus maar even mijn oude pc die hier ook nog staat, en kom nu met die oude, die nooit iets mankeert!!!!! ... maar wel zeer traag is, even raad vragen hier.

Wie kent een truukje om de volledige inhoud van C ( zowat 20 Gb denk ik ) te kopiëren naar mijn drive K, waarna ik dan rustig toch maar een herinstall van Windows zal doen op mijn 'goeie' pc.

Want als ik ermee naar mijn normale PC-winkel ga, dan ben ik zeker dat zij er toch dingen zullen afgooien die ik absoluut wil bijhouden.

GRaag enige raad aub.

Grzeetz

Jive1

Link naar reactie
Delen op andere sites

Download Ubuntu

Brand de iso image op cd of dvd

Start de computer met de ubuntu en kies voor live en er wordt niks geinstalleerd.

Kies taal en toetsenbord.

Je komt dan in Windows achtige desktop.

Nu kan je alles overzetten naar usb-stick, externe harddisk of netwerk.

Netwerk werkt goed als je netwerkkabel hebt.

Draadloos gaat moeilijker.

Het kan zijn dat ubuntu niet op uw computer werkt dan kan je kubuntu nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey!

Bedankt voor de tip!

Ik heb daar echter wel vragen bij.....

Wat is Ubuntu?

Ik begreep dat het een Linux-derivaat is, dat als desktop kan gebruikt worden, of toch zoiets....

Zal dat programma opstarten na mijn bios? Ben ik daar dan zeker van?

Kan ik, als ik dat installeer, mijn C-drive te zien krijgen en eventueel kopiëren naar mijn K-drive? Heb ik daar zekerheid van?

Moet ik daarna dan toch Win Xp herinstalleren, omdat ik al mijn eigen progrgamma's zoals bv Flight Simulator FS2004 met die Ubuntu niet kan laten draaien? Of kan men met Ubuntu alle normale Windows-programs toch draaien?

Of bedoel je alleen maar dat ik, als ik Ubuntu installeer, met zekerheid mijn C-drive kan zien en kopiëren?... Om dan met zekerheid XP te moeten herinstalleren....

Dit is een nieuw gebied voor me, en ik wil eerst weten wat ik ga doen voor ik er zo maar mee start....

Greetz

Jive1

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je na het opstarten met Unbuntu de C-schijf nog steeds niet te zien krijgt, is er veel kans dat iets grondig mis is met deze schijf. En misschien nog het volgende: Als je werkt met een computer is er één gouden regel die altijd van toepassing is: "Niets is zeker...." ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je mag in géén geval ubuntu installeren maar live gebruiken.

In dat geval zal er niks installeren.

Normaal gezien zou Ubuntu na de bios moeten opstarten want het staat los van de harddisk.

Het is inderdaad een linux versie maar je kan wel windows partitie benaderen maar geen programma mee opstarten wat ook de bedoeling ervan niet is. Bedoeling ervan dat je een backup van uw data kan maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK, bedankt!

Ik ben Ubuntu al aan't downloaden ( de eerste maal mislukte het op 't einde ) en hopelijk kan ik er straks mee beginnen als ik het eertst op een cd heb gezet....

Je hoort wel van me, mogelijk niet meer vandaag, dan morgen wel....

Greetz

Jive1

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey!

Ubuntu is CA 709 Mb en volgens mijn CD-Rom-systeem ( ROXIO 6 ) op deze oude pc die ik nu gebruik is een CD-R slechts 703 MB, bijgevolg kan dat niet op een CD gekopiëerd worden.

Dit is dus niet te doen....

Greetz

Jive1

aangepast door Jive1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey!

Het is me eindelijk gelukt om een zgn liveCd van Ubuntu te maken, gedownload en via Nero BurnLite op een CD-R gezet. Tenminste ik hoop dat ik het goed gedaan heb? Ik moest toch gewoon het Ubuntu.iso-bestand dat ik gedownload heb op die CD kopiëren hé? En ik heb dus nu een CD met Ubuntu.iso erop...

Ergens meen ik dat dit niet helemaal klopt. Trouwens als ik die CD in mijn te herstellen PC leg, gebeurt er niets nadat de Bios is opgestart, behalve dat ik de CD hoor draaien, maar op het scherm gebeurt niets.

In mijn Bios staat CD-ROM als first boot device...

Moet ik eigenlijk niet eerst die Ubuntu-iso file extraheren? Of moet eigenlijk mijn te herstellen PC toch met die Ubuntu.iso file werkelijk opstaren?

En als dat dus niet gebeurt, wat kan daarvan dan de oorzaak zijn?.....

Het éne rare probleem na het andere... voor mij toch!

Greetz

Jive1

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.