Ga naar inhoud

Windows Live Mail start niet op: "urlmon.dll" -foutmelding


Aanbevolen berichten

Beste,

Op mijn moeders laptop is er een vreemd irriterend probleem waarbij ik de e-mail client Windows Live Mail niet meer aan de praat krijg. Deze error is plots tevoorschijn gekomen zonder enige aanleiding zegt ze. Ik zit er nu al een hele avond aan (5+ uren) en het wil maar niet lukken :hmmmm: Als informatica-student is dit gewoonweg te zot voor woorden, en de blok komt eraan, dus veel tijd heb ik niet meer...

Dit krijg ik als foutmelding (ook met andere progs; zie later):

"Kan de ordinaal 459 niet vinden in dll-bestand urlmon.dll"

- Het eerste wat ik heb gedaan aangezien dat dit een systeembestand is uit System32:

In CMD Admin Mode "sfc /scannow" gedaan, dit was helemaal goed. Niets aan de hand!

- Daarna Full scan gedaan met MalwareBytes, weeral niets bijzonders. Back-up gemaakt van e-mails en account voor ingeval dat.

- Allesreddende oplossing: systeemherstel naar een week geleden geloof ik ongeveer.

Jup, klaar is kees dacht ik. E-mails waren terug te openen zonder problemen. Echter een shitload aan Windows Updates moeten installeren (30) mede dankzij het gisteren dinsdag was, thanks Microsoft -_-" Daarnaast werkten Skype, Avast Free Antivirus 8 en Google Chrome niet meer. Vlug naar mijn laptop al die installatiebestanden overgezet (want IE is hier volledig clean gedeïnstalleerd via uitschakeling Windowsonderdelen jeweetwel - crapbrowser) en alles geherinstalleerd. Enkel Skype blijft happeren, erg weird, gewoon blank scherm en knipperende muisaanwijzer bij het opstarten O_o

- Na te heropstarten, amai dat duurde lang ;-) , terug Windows Live Mail gechecked: probleem was terug daar! Dan maar even gegoogled en dingen geprobeerd als "regsvr32 urlmon.dll" wat hier ook ergens op dit forum stond. Helaas geen succes, daarna enkele relevante Microsoft Fixes uitgeprobeerd maar deze stopten allemaal al tijdens het scannen-proces ofzo en kregen dezelfde foutmelding als bij de mail en toen werd ik doorverwezen naar 'probleemoplosser', ook al zo iets dat allesbehalve behulpzaam is!

- Daarna aandacht even verschoven naar Skype, opvolger van Windows Live Messenger, dit oude progje staat wel nog op de PC evenals op mijn eigen laptop. Raar dat Microsoft geen cleaning tool geeft om die rotzooi d'eraf te gooien. Dan maar de nieuwste versie van Windows live Essentials gedownload in de hoop daarmee dit onderdeel te kunnen deïnstalleren; lukt niet omdat het een 'totaalpakket' is, ppffff. Wel opgemerkt dat al de rest bijgewerkt werd dus ook de e-mail client. Op hoop van zegen na een reboot en nog eens een wanhopige "sfc /scannow": no result. Eigenlijk nog erger, geen enkel Live programma werkt nu (Photo Gallery, Movie Maker, Messenger)! Niet dat deze ooit gebruikt worden haha :-)

Dus ja, als iemand helpen kan, het is nogal dringend aangezien er belangrijke mails staan te wachten.

Alvast bedankt,

Bart

PS: nog een HiJack logje voor de liefhebbers ^_^ (bijlage)

[ATTACH]25888[/ATTACH]

hijackthis.log

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het probleem (toevallig) ontstaan na het updaten met de laatste Microsoft-patchronde ? Blijkbaar zijn er meerdere gebruikers die nu - na deze update - met hetzelfde probleem worstelen.

Dit mag je zeker doen:

Start Hijackthis op. Selecteer “Scan”. Selecteer alleen de items die hieronder zijn genoemd:

R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Local Page =

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName =

R3 - URLSearchHook: (no name) - {a1e75a0e-4397-4ba8-bb50-e19fb66890f4} - (no file)

O3 - Toolbar: (no name) - {7FEBEFE3-6B19-4349-98D2-FFB09D4B49CA} - (no file)

Klik op 'Fix checked' om de items te verwijderen.

Let op : Windows Vista & 7 gebruikers dienen HijackThis als “administrator” uit te voeren via rechtermuisknop “als administrator uitvoeren". Indien dit via de snelkoppeling niet lukt voer je HijackThis als administrator uit in de volgende map : C:\\Program Files\\Trend Micro\\HiJackThis of C:\\Program Files (x86)\\Trend Micro\\HiJackThis.

Maar of daarmee je probleem al opgelost gaat zijn, is erg twijfelachtig ? Er is nog niet meteen een aanwijzing of er een fout in e patchronde zat en zo ja, hoe je deze kan herstellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel, nu je het zo zegt, het kan heel waarschijnlijk aan één van die vele updates liggen van eergisteren want toen ik systeemherstel deed, dan werden dus die updates teniet gedaan en toen werkte het weer voor even totdat ik de PC weer heropstartte. Zeker als er meerdere gebruikers zijn die dit probleem hebben, maar dan uitzoeken dewelke en wat juist: oeioeioei! Ze heeft wel dringend haar mail terug nodig! :-/

Dat van HiJackThis heb ik gedaan. Alvast bedankt voor dat :) En neen, het probleem is er nog steeds. Weet je ook iets over dat vreemd gedrag van Skype toevallig?

Met vriendelijke groeten,

Bart

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zet de PC terug naar de "goede" herstelpunt en stop de automatische update van "Windows". Dan kan je (voorlopig) al aan de mails, vermits de PC dan correct werkt.

Skype zou normaal geen verband mogen hebben met deze updates. Heb je deze al langer in gebruik of is die pas overgeschakeld van MSN naar Skype ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik géén Internet Explorer en heb dit ook niet meer op de PC.

Ik krijg vaag het vermoeden dat er in die Update iets met IE wordt gedaan wat niet lukt als je IE niet op je PC hebt staan.

Doordat b.v. Skype en Windows Live Mail mogelijk dll 's delen met IE kan het daarom wel misgaan.

Ik heb in ieder geval ook automatisch updaten uitgeschakeld en nu kan ik wel weer goed bij mijn mail.

Maar eens afwachten wat er van Microsoft komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Kape: Skype staat al lang op de PC, maar ik had hem erna geherinstalleerd zoals je kan lezen in mijn eerste bericht. Dus daar ligt het niet aan!

@ Rob Smith: ja, dat lijkt me een plausibelere oorzaak. Al die DLL's zullen misschien onderling gebruikt worden!

Wat die Windows Updates betreft, helemaal uitschakelen lijkt me geen goed idee! In die 30 (!) updates zijn er minstens 1/3 beveiligingsupdates. Wat me een beter plan lijkt, wel langdurig en monotoon werk, is iedere update in volgorde apart deïnstalleren en laptop heropstarten. Als het dan opeens werkt, is de laatst verwijderde update het probleem en dan kan ik het hier posten welke de boosdoener is. Moeilijker zal zijn als er meerdere updates hiervoor zorgen...

aangepast door Bartjeuhh
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is op zich geen goed idee om Internet Explorer te verwijderen van de PC, ook al gebruik je terecht een andere browser. Maar er zitten inderdaad kruisverbindingen tussen de verschillende MS-producten, waardoor bij een update ook IE aangesproken wordt. Indien afwezig, kan dit mogelijk voor problemen zorgen.

Het voorstel om de updates één-na-één binnen te halen is natuurlijk perfect. Zo doe je aan een elimineer-proces en kan je eventueel de boosdoener achterhalen. Dat was trouwens ook de achterliggende gedachte om de automatische update uit te schakelen. Dat was helemaal geen aanzet om de updates niet uit te voeren, maar om ze daarna manueel en stuk-voor-stuk te laten binnenkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb toch maar gekozen om nog eens inderdaad Systeemherstel te doen en zo alles één voor één te installeren. Mijn vorig idee van het één voor één te deïnstalleren totdat het werkt (zie vorige post) duurt veel langer en is sowieso minder efficiënt. Wel vreemd dat ik bij het manueel zoeken naar updates er nu veel minder zie dan dat er oorspronkelijk automatisch werden geïnstalleerd op 15 mei. Gelukkig werkt de mail nu terug voor even :P

IE is de zoveelste rip-off van Microsoft, maar uitgaande van jouw redenering zou het installeren van de nieuwste versie dit probleem dus gewoon verhelpen omdat dan de (nu nog onbekende) update wel alles perfect kan updaten? Vreemd is dan wel dat elke update geslaagd was, want dan zou dit toch ook een error moeten geven tijdens de installatie daarvan als er een mogelijke 'interferentie' was? Alleszins, dit zou sowieso niet mogen gebeuren; als je de optie hebt in Windows 7/8 om IE als windows-onderdeel volledig uit te schakelen, dan mag dit geen problemen geven daarna. Bovendien heb ik dit probleem niet op mijn eigen laptop, en daar is alles identiek hoor qua IE kwestie, Skype, Windows Live progs zoals Mail, uitgevoerde updates, ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

:top: FIXED :top:

Alles is weer in orde, of toch bijna. In de bijlage vind je een screenshot van de update die alles naar de vaantjes brengt. Ook Skype is gefixed na deze update achterwege te laten. Alle anderen zijn geïnstalleerd! Het is me een groot raadsel hoe er in godsnaam een IE update in de automatische updates is geslopen, normaal moeten die allemaal weggefilterd worden. Blijkbaar den deze niet :hmpf:

Kan ik nu met een gerust hart Windows Update terug inschakelen? Of moet ik naast het 'verbergen', nog iets doen om mij er te van vrijwaren dat die update alsnog geïnstalleerd gaat/kan worden?

Alleszins, toch bedankt hè mannen! :adore:

PS: de bewuste update is dus "KB2847204", meer info hier: https://technet.microsoft.com/en-us/security/bulletin/ms13-038

- - - Updated - - -

What the heck, ik kan m'n post niet meer veranderen. Ik was in de rapte de bijlage vergeten haha.

Btw, @Rob Smith: kijk ook eens in je geschiedenis bij Windows Update ("Geschiedenis van updates weergeven") of die update bij jou ook de boesdoener is en van daaruit kun je ook naar het scherm gaan waar je ze selectief kan deïnstalleren.

post-43641-1417705421,2852_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.