Ga naar inhoud

Voeding PC


Hensyr

Aanbevolen berichten

Beste forumleden,

Mijn pc heeft een hardware probleem dat BSOD' s veroorzaakt.

Hoogst waarschijnlijk is dit te wijten aan mijn voeding, meer bepaald de fan die vastloopt.

Ik kan dit niet langer uitstellen want de topic post' s die ik hier zet om Windows 7 problemen op te lossen keren steeds terug en zijn waarschijnlijk te wijten aan dit hardware probleem.

Dit heeft Kweezie Wabbit mij al duidelijk gemaakt en we kunnen geen verder troubleshooting doen voordat dit probleem van de baan is.

Dat de fan, 120x120 12volt twee aderig + miniprint op koel vin gemonteerd van transistors in de voeding behuizing, kapot is en dient vervangen te worden is 1 ding, maar merkwaardig is ook het feit dat ik de aan/uit knop van mijn pc niet hoef te gebruiken alsof deze overbrugt is. Ik gebruik een stopcontacten doos met hoofdschakelaar waarop mijn pc/scherm/printer en andere toestellen op aangesloten zijn.

Als ik deze hoofdschakelaar aan zet start onmiddellijk mijn pc op zonder de (aan) knop op de pc te moeten gebruiken, heel raar.

Misschien is het beter de gehele voeding te vervangen met koeling en al.

Nu is mijn vraag hoe ik kan weten hoe de juiste voeding + fan te kopen voor mijn pc.

er zijn zoveel verschillende voedingen maar hebben daarom niet dezelfde aansluitingen en aantal aansluitfiches.

IK had dit graag zelf eens willen vervangen.

Graag jullie mening a.u.b.

Groeten,

Hensyr

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Dasle,

Zonet heb ik de voeding faq' s gelezen en dat wil zeggen dat ik eerst even binnen in de case zal moeten kijken.

- afmetingen

- plaatje met V, A en wattage' s

- aantal en soort connectoren

hopelijk kan ik dan nog een soortgelijke voeding vinden, afgaande op het feit dat moderne voedingen andere connectoren gebruiken.

Dan ga ik deze computer eens aan een inwendig onderzoek onderwerpen.

Later breng ik hier verslag uit!

Dank u Dasle.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Dasle en Kweezie Wabbit,

De pc staat open en ik heb volgende zaken ontdekt van de voeding:

Merk: FSP Group Inc. Fortron/Source

Model: FSP400-60EMDN (is niet meer terug te vinden op de originele FSP website).

Technische gegevens:

AC input: 230-240V~, 5A, 50-60Hz

DC Output: 400W

+3.3V 15.0A (oranje) / +5V 21.0A (rood) / +12V1 18.0A (geel)

+12V2 18.0A (geel/zwart) / +5Vsb 2.5A (paars) / -12V 0.3A (blauw)

P.G. signal (grijs), ground (zwart)

(+3.3V & +5V = 130Watt Max.) / (+12V1 & +12V2 = 336Watt Max.)

De fan die is ingebouwd is een YATE LOON ELECTRONICS

model: D12SH-12 (M-GP1) type: 812 (dc brushless)

DC12V 0.30A twee aderig met een heel klein printplaatje gemonteerd via een schroef op 1 van de aluminium koelvinnen van de transistors in de voeding, en met een kleine fishe van twee aansluitpinnen op de printplaat van de voeding gemonteerd.

Afmetingen: 120x120x25

Ik heb eens gekeken bij eXtreme Power Supply Calculator voor de berekening van een nieuwe voeding maar daar blijkt dat mijn voeding ondermaats is als ik hen mag geloven.

Dit is de berekening die ik heb gemaakt met de huidige configuratie van mijn pc (zie screenshot):

[ATTACH=CONFIG]26756[/ATTACH]Hier wordt aangeraden een voeding van 446Watt te gaan gebruiken terwijl de huidige amper 336Watt levert. Dat is dus een zeer groot verschil!

Natuurlijk moet ik er wel bij vermelden dat ik de Capacitor Aging op 40% heb gezet bij de berekening, aangezien deze computer 24/7 draait jaar na jaar sinds 2005.

Wat ook raar is, is de keuze van de video kaart waarop ik kon kiezen tussen NVIDIA GeForce GT 240 en 220 terwijl ik een 230 heb en die staat er niet in. (ik heb dan maar voor de 240 gekozen in de hoop dat deze mijn speks niet overschaduwd).

Nu is er een collega (van op de computerschool) die me via Facebook verwittigd om niet al te zwaar te gaan in de Wattage, wat hij hiermee bedoeld weet ik niet maar hij zal er wel een reden voor hebben denk ik.

En nu maar hopen om een geschikte voeding te vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wattage is een nogal groot begrip in de voedingenwereld, een C-merk voeding van 400 watt zal bijvoorbeeld nooit dat wattage halen terwijl een A-merk voeding van 350 watt prima 400 aankan. ;)

Je computer is niet overdreven veeleisend qua stroombehoeften, een 500 watt voeding (zodat je nog wat uitbreidingsmogelijkheden en speling hebt) volstaat hier zeker. De Corsair CX500M is een geschikt model, met stille koeling, degelijke efficiëntie en modulaire (verwijderbare) kabeltjes om de luchtstroming te verbeteren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Superjona,

Tussen de 450 en 500Watt effectief zou inderdaad een goed alternatief zijn voor mijn pc.

Ik heb eens gekeken naar jouw voorstel en ik heb wel enkele vragen wat betreft die 24 pins ATX stekker waarbij je er 4 kan van afnemen maar zijn de overige 20 pins dan nog wel dezelfde als mijn huidige 20 pins stekker? Ik bedoel qua voltages en polariteiten.

Ook is het me opgevallen dat er maar 1 keer +12V lijn is terwijl ik momenteel een 12V1 & 12V2 lijn heb. Maakt dat veel uit?

En dan zijn er ook nog de 8pins connectors die ik ook niet gebruik (1 keer 8 pin +12V en 2 keer 8pins met telkens twee afneembaar).

Dit houd me een beetje op afstand omdat ik niet weet of al die connectors die ik gebruik ook daadwerkelijk geleverd worden bij deze voeding ook al lijken deze connectors anders te zijn en de afmeting diepte is langer dan deze die ik nu heb. Ik hoop dat die er dan nog wel in kan.

Langs de andere kant heb ik deze gevonden: Spire BlackEagle 450W ATX PC voeding, Spire - ReplaceDirect.be

Ook hier zijn de connectoren niet helemaal zoals de mijne maar zijn ook wel aanpasbaar zoals deze bij uw voorstel.

Hier zijn de afmetingen wel exact dezelfde van mijn huidige voeding.

Misschien kan deze ook wel goed zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij een 24-pins connector kan je de vier laatste pinnetjes gemakkelijk weghalen, zodat hij prima past in een 20-pin moederbord. Dit gaat geen problemen leveren qua compabiliteit. Voltages en polariteiten blijven dezelfde.

Een enkele 12-volt lijn is stabieler dan twee 12-volt lijnen, daarmee zit je dus goed. Die 8 pins connectoren die je niet gebruikt hoef je helemaal niet te installeren, want de voeding is modulair (overbodige kabeltjes kan je in een opbergtasje steken)

De CX500M heeft alle reguliere connectoren voor PC's, er zijn zelfs Molex aansluitingen aanwezig om oudere harde schijven aan te sluiten. Wat betreft de afmetingen, zal dat gewoon passen. Tenzij je een extreem krappe behuizing hebt, hoef je je hier geen zorgen over te maken.

Spire zou ik niet nemen, dat balanceert op het randje van een C- en B-merk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Superjona,

Hartelijke dank voor uw geweldig mooie uitleg in mensentaal!

De Corsair CX500M zal het worden.

Dit toppic laat ik nog even open staan tot hij hier is gearriveerd, wie weet als ik hem dan assembleer of ik bijkomende vragen zou hebben, of juist niet en je kan melden dat hij met succes is geïnstalleerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Jo de mannen,

De Corsair CX500M is gearriveerd.

Hopelijk krijg ik geen problemen bij het intalleren in de computer.

Echter heb ik wel 2 vraagjes wat betreft de ATX 20 pin connector en de bios.

Voorheen bij de oude voeding was het een 20 pin connector.

Nu heb ik een 24 pin connector en blijkbaar is de aansluiting op het moederbord ook een 24 pin connector.

Kan het schade aanbrengen als ik de gehele 24 pin connector aansluit op het moederbord of moet ik de 4 overige pinnen van de 24 pin connector van de voeding losmaken en niet gebruiken?

Moet ik bij de eerste start van de computer iets doen in het bios voor die voeding?

groetjes,

Hensyr

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.