Ga naar inhoud

Vergelijkingstest: 7 koelpasta's


aarondk1

Aanbevolen berichten

Vandaag vergelijken we 7 verschillende koelpasta’s.

Ik ben vooral benieuwd naar het verschil tussen de koelpasta’s, ook al omdat koelpasta niet duur is, de prijs van de pasta’s variëert van 3 tot 8 euro.

Azerty leverde Arctic Cooling MX-2, OCZ Freeze, Scythe Thermal Elixer, Noctua NT-H1 en Cooler Master Thermalfusion 400, waarvoor natuurlijk mijn dank!

Bij Azerty.nl kan je heel veel verschillende soorten koelproducten vinden! Ga dus zeker eens een kijkje nemen!

post-1839-1417704863,8483_thumb.jpg

De Nexus TMP-1000 is beschikbaar gesteld door Nexus, hiervoor mijn dank!

post-1839-1417704863,8784_thumb.jpg

(Alle afbeeldingen in deze vergelijkende test zijn klikbaar voor de high-res versie!)

Introductie

We testen, zoals eerder gezegd, 7 verschillende koelpasta’s. Koelpasta is niet hét belangrijkste onderdeel in je pc,

maar voor overclockers en mensen die graag een stille/koele pc hebben kan het juist dat kleine verschil betekenen.

Ik ga vandaag uitzoeken wat de beste keuze is, en welke pasta de beste prijs/kwaliteit biedt.

Alle koelpasta’s worden apart besproken, hun prestaties, smeerbaarheid en prijs worden beoordeeld.

Als een koelpasta op al deze vlakken goed scoort kunnen we een winnaar uitroepen.

De koelpasta’s die gereviewd worden zijn Arctic Silver 5, Arctic Cooling MX-2, Cooler Master ThermalFusion 400, Nexus TMP-1000, Noctua NT-H1, OCZ Freeze en Scythe Thermal Elixer.

De prijs varieert van 3 tot 8 euro, maar ook de hoeveelheid is verschillend.

Met 1 gram koelpasta kan je gemakkelijk 10 processors voorzien, je kan koelpasta natuurlijk nog voor andere doeleinden gebruiken,

op grafische kaarten en op de northbridge. Hierop wordt meestal standaard witte koelpasta gebruikt welke zeer slecht presteert.

post-1839-1417704863,9117_thumb.jpg

Wat doet koelpasta precies?

Waarom doen we eigenlijk koelpasta op onze processors?

Er zijn blijkbaar veel mensen die niet precies weten waarvoor koelpasta gebruikt wordt.

Het is eigenlijk de verbinding tussen het koeloppervlak en de processor.

Omdat de twee oppervlakten nooit helemaal vlak kunnen zijn, moet er een verbinding zijn die snel warmte geleidt.

Als je geen koelpasta smeert is er alleen lucht als verbinding, en er zijn betere materialen om snel warmte te geleiden.

Daarvoor dient koelpasta om dit sneller te doen dan lucht. Als de twee oppervlakten perfect vlak zouden zijn zou koelpasta in principe niet nodig zijn, helaas is dit bijna onmogelijk.

post-1839-1417704863,9594_thumb.jpg

De koelpasta’s van nader bekeken.

Arctic Cooling MX-2

MX-2 is geen onbekende meer, de koelpasta is wel gekend.

Waarop is deze reputatie dan gebaseerd?

Volgens mijn test presteert MX-2 niet beter of slechter na een bepaalde tijd.

MX-2 geleid geen elektriciteit, wat we bij de meeste koelpasta’s wel zien.

Er is niet echt een groot gevaar als een koelpasta wel elektriciteit geleidt, tenzij er koelpasta in het socket kruipt, dan kan dit onaangename gevolgen hebben.

Deze tube koelpasta kost 6,25 euro.

post-1839-1417704864,0071_thumb.jpg

Arctic Silver 5

Dit is misschien wel dé bekendste koelpasta van de gehele test.

Ik gebruikte deze pasta ook altijd, en ik was er tevreden van, nu wil ik deze wel eens vergelijken met andere koelpasta’s!

In Arctic Silver 5 zit 99,9% zilver, zilver kan heel snel en gemakkelijk warmte geleiden.

Daarom zullen we nog meer koelpasta’s tegenkomen die gebaseerd zijn op zilver.

Arctic Silver 5 geleidt wel elektriciteit, wat moeilijk anders kan met 99,9% zilver.

Zilver geleidt namelijk niet alleen warmte maar ook elektriciteit. Dit vind ik wel een negatief punt, maar het gevaar is zeer klein.

Voor mij is het niet doorslaggevend in deze vergelijkende test.

Arctic Silver 5 kost 6,00 euro bij Azerty.nl

post-1839-1417704864,6877_thumb.jpg

Cooler Master ThermalFusion 400

Cooler Master is natuurlijk al langer bekend, maar deze koelpasta wordt nog niet zoveel gebruikt.

De ThermalFusion 400 heeft geen tijd nodig om optimale prestaties te halen, wat duidelijk word na een aantal tests.

Cooler Master’s koelpasta geleidt geen elektriciteit.

De ThermalFusion 400 kost 7,88 euro

post-1839-1417704864,722_thumb.jpg

Nexus TMP-1000

De koelpasta afkomstig van Nexus is tevens gebaseerd op zilver. Deze koelpasta zou ongeveer 30% zilver bevatten.

Deze koelpasta geleidt ook weer geen elektriciteit en wordt niet hard na een bepaalde periode.

Wel dalen de prestaties iets na een paar dagen, maar dit kan echter een andere oorzaak hebben.

Nexus TMP-1000 kost gemiddeld 6,75 euro

post-1839-1417704864,7528_thumb.jpg

Noctua NT-H1

Deze koelpasta is al eens bekeken door Yannick, nu doen we een grote vergelijkingstest.

Noctua’s pasta geleidt geen elektriciteit, de koelpasta kan zeer goed werken onder lage temperaturen,

wat ideaal is voor mensen die aan de slag gaan met Ln2 en dergelijke.

Ook gaat de koelpasta niet verharden na een tijd, en de prestaties blijven na verloop van tijd hetzelfde.

Voor deze koelpasta moet je 7,09 euro neerleggen.

post-1839-1417704864,7852_thumb.jpg

OCZ Freeze

OCZ claimt dat de Freeze koelpasta gemakkelijk aan te brengen is, op alle soorten processors.

Deze koelpasta geleidt geen elektriciteit en de prestaties gaan niet achteruit na een bepaalde tijd.

OCZ Freeze is speciaal bedoeld voor overclockers die juist iets meer uit hun overclock willen halen met deze koelpasta.

Voor deze koelpasta ben je 4,96 euro kwijt.

post-1839-1417704864,8154_thumb.jpg

Scythe Thermal Elixer

Scythe is inmiddels al bekend in de “koelingwereld,” nu is er dus een koelpasta beschikbaar van dit bedrijf.

Ik ben benieuwd of deze koelpasta evengoed is als de rest van hun producten.

Volgens mijn testen verhardt de Thermal Elixer niet na een bepaalde tijd. De prestaties verslechteren niet na verloop van tijd.

De Thermal Elixer geleidt geen elektriciteit, wat al geen uitzondering meer is.

Scythe's koelpasta kost 7,74 euro.

post-1839-1417704864,8543_thumb.jpg

Smeerbaarheid

De smeerbaarheid is een belangrijke eigenschap bij het kiezen van koelpasta.

Dit omdat de koelpasta zo dun mogelijk moet aangebracht worden, en dit gaat het makkelijkst met goed smeerbare koelpasta.

In deze test zijn er geen echte slechte keuzes, maar de ene is toch al beter dan de andere.

De koelpasta die het beste smeert is de Nexus TMP-1000, deze geeft weinig weerstand bij het smeren.

Deze pasta is ook makkelijk afwasbaar met alcohol, dus de perfecte koelpasta op dat gebied.

Hoewel je moet oppassen dat je niet te veel koelpasta erop doet omdat de TMP-1000 vrij lopend is!

De Arctic Silver 5 is qua smeerbaarheid een slechte keuze, omdat deze niet echt goed blijft plakken op de processor,

en hierdoor niet gemakkelijk verspreid kan worden over het oppervlak.

Het tuubje waar de koelpasta in zit is niet zo goed gemaakt en daarom moet je veel kracht uitoefenen op het spuitje waardoor er teveel koelpasta uit kan komen.

Arctic Silver 5 word na een tijdje wat harder waardoor deze zeer moeilijk te verwijderen is.

De andere doen het op dit gebied goed, maar we mogen er geen wonderen van verwachten.

De ene is wat te dun, en de andere plakt niet zo goed.

Daarom verdienen ze geen speciale aandacht, wel moet ik zeggen dat ze allemaal gemakkelijk te verwijderen zijn met alcohol, of zelfs gewoon met een papieren doekje!

Prestaties

De prestaties meten we door een laag koelpasta aan te brengen op een processor.

Zodat we temperatuurverschillen kunnen meten.

Natuurlijk de koelpasta die het beste warmte geleidt zorgt ervoor dat de processor het koelst blijft.

De processor is voor deze test naar 3.8Ghz geclockt met een voltage van 1.465v.

Voor deze test hebben we van het volgende systeem gebruik gemaakt:

AMD Phenom II X2 550

MSI 770-C45

OCZ Platinum DDR3-1066 CL7 AMD Edition (2 x 2GB)

Asus ATI Radeon HD3850 256mb

Western Digital Caviar Blue 500GB

Antec Basiq Power 550W Plus

post-1839-1417704864,9235_thumb.jpg

De beste koelpasta in deze test is de OCZ Freeze, een achterblijver is de inmiddels achterhaalde Arctic Silver 5.

Je ziet ook dat er maar een gering verschil is tussen de koelpasta’s.

Daarom zijn de prestaties niet doorslaggevend voor het bepalen van de beste koelpasta!

Er zijn nog een paar andere punten waarop de pasta’s goed moeten scoren.

Er kunnen kleine temperatuursverschillen optreden waardoor het verschil groter word. Zo presteert Noctua NT-H1 na een tweede test beter.

Prijs per gram

In deze tijden van economische crisis kunnen alle beetjes helpen,

als je dus veel met hardware bezig bent is het altijd handig om een paar tuubjes koelpasta te hebben liggen.

Daarom heb ik de prijs per gram bepaald, omdat sommige tuubjes groter zijn dan andere.

Hier moet je dus wel op letten bij de aankoop!

post-1839-1417704864,9648_thumb.jpg

Hieruit blijkt dus dat Arctic Cooling MX-2 zeer voordelig geprijsd is evenals OCZ Freeze en Arctic Silver 5!

Duurdere koelpasta’s zijn die van Noctua en Nexus.

Wat ik van Noctua wel verwacht had aangezien ze altijd een hogere prijs hebben omdat hun spullen van een iets hoger niveau zijn.

Van Nexus niet dit is wel jammer want het had een zeer goede koelpasta kunnen zijn!

Conclusie

Nu is het moment van de waarheid welke koelpasta wint deze test?

Wel voor mij zijn er twee die winnen, het zijn namelijk de:

OCZ Freeze en Arctic Cooling MX-2!

Waarom juist deze twee?

De Freeze van OCZ geeft de beste prestaties en kost nog niet eens super veel.

Dus zoals OCZ zelf al aangeeft is dit voor de overclockers die er juist iets meer willen uithalen.

Deze zou ik dus voor mijn systeem gebruiken dat ik overclock!

De Arctic Cooling is eerder voor de ervaren systeembouwer, deze kost het minste zoals we zien in het rubriekje Prijs per gram.

Hij geeft toch nog hele mooie prestaties ideaal voor een gewone game pc en budget pc!

Dus voor mij krijgt Arctic Cooling de eerste prijs en juist daarna op de tweede plaats komt OCZ!

Een afrader is de Arctic Silver 5, deze is al lang op de markt en is verouderd.

De prestaties kunnen niet mee met de rest, en de smeerbaarheid laat te wensen over.

De overige koelpasta’s uit deze test zijn ook goede keuzes alhoewel de Arctic Cooling MX-2 en OCZ Freeze beduidend beter zijn!

aangepast door superjona
Link naar reactie
Delen op andere sites

In alle testen van de Silver 5 en mx-2 staat "artic" in plaats van "arctic", maakt mij niet veel uit maar het viel me gewoon op. Verder wel interessante resultaten, misschien moet ik maar is wat OCZ freeze tubes gaan aanschaffen. Zal een stuk beter werken dan wat ik er nu op heb zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
  • 2 maanden later...

Voor degenen die enkel kleine zaken nodig hebben, is het soms niet interressant om zoveel verzend-kosten te betalen. Zo werd een tube arctic MX2 vanuit nederland plots 12€ duurder door de verzending.

Vandaar dat ik deze post doe. Indien deze post als storend word ervaren, mag hij meteen verwijderd worden ( of doe ik het na vraag van mods of admins )

Hier kan je ook terecht voor koelpasta's ( en andere hardware ). Is een webwinkel uit Wuustwezel, en kan je na telefonisch contact ook zelf afhalen. (Interressant voor de noord-antwerpenaren ) Ik kwam deze site toevallig tegen via google.

Ow ja, er is nu ook een nieuwe opvolger voor de arctic MX-2, nl met de zeer originele naam : Arctic MX-3

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.