Ga naar inhoud

Aankoop nieuwe PC


Aanbevolen berichten

Hey,

Een tijd geleden heb ik ook al gevraagd achter hulp, toen moest ik het echter uitstellen vanwege geld te kort. Nu hebben de feestdagen een verrassende wending geven en kan ik dus verder gaan :-)

Ik zal hier nog even herhalen waarvoor die moet dienen:

Het gebruikelijke: simpele tekstverwerking, excelsheets(wel vol met formules), surfen, film kijken,... Maar ook moet het in staat zijn om wiskunde programmas vlot te draaien (mathlab enzo). Deze resultaten zijn altijd overzichtelijker in een animatie dus zware 3D verwerking moet ook kunnen.

Ik speel van tijd eens een game moet het ook weer grafisch in orde zijn. Ik doe nog niet aan overclocken maar ik zou het wel beetje bij beetje willen ontdekken. Ook wil ik later een SSD, extra HD, 5 fans, Fancontroller, cardreader en bleurayplayer bij steken. Dus het systeem moet daar wel op voorzien zijn.

Op het gebied van lawaai: Geen stofzuiger maar het moet ook niet muisstil zijn. De kast moet ook kleiner zijn dan 50 cm zodat hij op mijn bureau past en er voldoende airflow is bovenaan de kast.

Richtprijs is 1100 euro.

Nu heb ik de afgelopen weken wat opzoek werk gedaan en momenteel zit ik met dit in gedachten:

  • Cooler Master Midi Tower CM 690 ATX No PSU (zwart) €59.00
  • Cooler Master Voeding Silent Pro M 600W, Modular €78.00
  • Intel Core i7 860 2.8GHz 2.5GT/s 8MB Box €226.00
  • Microsoft Windows 7 Professional NL 1u 64bit OEM €124.50
  • MSI P55-GD65 iP55, SATA2 RAID, GLAN €143.50
  • OCZ 2x2GB DDR3 PC10666 CL9.0 Gold LV €94.50
  • Sapphire Videokaart PCI-e Radeon HD5850 1GB 2x DVI/HDMI/DP €227.00
  • Scythe Processor Koeler Mugen 2 AMD & Intel €41.50
  • Sony Optiarc DVD-/+/RAM AD-7240S 24x/24x/12x (zwart) €21.50
  • Western Digital 750GB SATA300 32MB, WD7500AADS €57.00

totaal: €1072.50

Dit is bij 4launch welke voor mij het meest goedkoop uitkomt + het is in Eindhoven waardoor een afhaling zelfs goedkoper uitkomt dan verzending. azerty overweeg ik ook als het nieuwe systeem goedkoper is (of als 4launch een slechte service heeft).

Nu heb ik zelf wat twijfels mij sommige componenten:

  • Voeding: Het is een Modular Voeding en ik lees pro's en contra's voor zulke voedingen... Graag wat advies daarover.
  • Geheugen: Ik twijfel tussen de OCZ PC10666 Glod en de Kingston Valueram. Voorkeur gaat naar OCZ.
  • De HD: Deze stond in promotie en 750 gig lijkt me wel voldoende aangezien er nog 1TB vrij staat op men netwerkHD. Nu heb ik vele tests gelezen maar uiteindelijk gaat het altijd tussen WD en samsung.
  • MB: Nu kies ik de GD65 boven de CD53 omdat deze een extra lan heeft, en geschikt voor een beetje overclocking. Ik twijfel wel om een iets duurdere gigabyte of asus te pakken die USB 3.0 ondersteund. Dit omdat USB 3.0 er gewoon aankomt en de 500MB/s echt wel het overwegen waard is.

Waarom heb ik de andere componenten gekozen?

  • kast: Zeer goede airflow, mooi uiterlijke samen met de blue-neon, mooi mogelijkheden voor cablemanagment en het heeft de voeding onderin wat voor beter koeling zorgt. (Ik twijfel nog wel tss deze uitvoering en de 'pure', maar deze is goedkoper).
  • CPU: i7 860 komt bij zowat alle benchmarks dicht bij de 920 en soms zelfs 960 in de buurt en is van een betaalbare prijs. (+P55 MB zijn goedkoper en ik ga slechts 1 VGA gebruiken dus is de max van 20x PCIe geen echt nadeel).
  • MW7 prof 64bit: 64bit moet ik wrs niet uitleggen :P, MW7 omdat Vista gewoon *****, de prof omdat die XP programmas ook ondersteund tov de home.
  • Sapphire HD5850: HD5870 kost te veel en de HD5850 is nog betaalbaar. Sapphire versie omdat die het goedkoopst stond. Ik pak anders de club3D als die sneller verkrijgbaar is (wat een ramp is met de HD58xx serie atm).
  • Scythe mugen 2100: Gewoon de beste op het vlak van koeling/geluid verhouding.
  • Sony Optiarc 7240S: De beste, en het prijsverschil met de rest is een lachertje.

Dat is het dan... Ik hoop dat het op iets trekt. Het bestellen heeft geen haast. Maar wel niet te laat want de wachtrij voor de HD5850 steeds langer, en ik wil de januarie schipment niet ontlopen.

MVG

Duidelijk

aangepast door Duidelijk
Ik en de nederlands spelling -> RAMP
Link naar reactie
Delen op andere sites

Modulaire voedingen zijn natuurlijk uiterst handig, en je hebt een beter kabel management in je kast. Alhoewel er wordt beweerd dat modulaire voeding iets minder stabiel zijn dan de 'gewone'. Ik zou niet meteen voor de SilentPro700 gaan, maar eerder voor de CM RealPower 620M.

Geheugen van OCZ is zeker niet slecht, maar Kingston is zeker geen slechtere keuze.

Ik zou toch eerder voor de ValueRAM's gaan.

Tja, ik vind dat je opslag nooit te veel hebt.

Ik zou toch voor een Samsung Spinpoint F3 1TB opteren, aangezien het prijsverschil minimaal is.

De ASUS P7P55D-E is een mainstream moederbordje van Asus, en ondersteunt USB3 & Sata 3. Ik zou niet voor de USB3 & SATA3 reeks van Gigabyte gaan, aangezien deze 8 lanes afsnoept.

Asus heeft voor een betere oplossing gezorgd.

Op de P7P55D-E heeft een speciale PLX chip aan boord die de 4 PCIe 1.0 lanes van de P55 chipset omzet naar 2 PCIe 2.0 lanes, die voor genoeg bandbreedte zorgen om beide USB3 & SATA 3 te voeden, en je gebruikt je 16x lanes voor je videokaarten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vorige week me Sapphire HD5870 bij Informatique gekocht alleen die is nu ook uitverkocht :(. Het maakt verder denk ik niet veel uit waar je hem besteld. Ik moet wel zeggen dat Azerty erg lang over leveren doet. Ik heb de rest van mijn pc op 12-12-2009 besteld (alles zou binnen 2-5 dagen op voorraad zijn). Dit weekend heb ik ze een mail gestuurd en kreeg te horen dat mijn pc hopelijk(!) eind volgende week binnen is. Verder is de service wel goed daar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb zelf de realpower 620m en dit is een topvoeding, erg stil ook :-)

en het modulaire is echt top.

let wel, als je 2 videokaarten wilt aansluiten zal je met verloopjes moeten werken, dit kost je dan 4 molex aansluitingen op je rails. (maar er zijn iets van 12 van die aansluitingen dus dat is ook no big deal)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke, dan zal het de die zeker worden. (Een tweede VGA zal wel nog enige tijd duren).

Dus het resultaat op dit moment is:

  • Cooler Master Midi Tower CM 690 ATX No PSU (zwart) €59.00
  • Cooler Master Voeding RealpowerM 620W, Modular €75.00
  • Intel Core i7 860 2.8GHz 2.5GT/s 8MB Box €226.00
  • Microsoft Windows 7 Professional NL 1u 64bit OEM €124.50
  • Asus P7P55D-E iP55, SATA2 RAID, USB3.0 €141.50
  • Kingston 2x2GB DDR3 PC10666 CL9.0 €96.00
  • Sapphire Videokaart PCI-e Radeon HD5850 1GB 2x DVI/HDMI/DP €227.00
  • Scythe Processor Koeler Mugen 2 AMD & Intel €41.50
  • Sony Optiarc DVD-/+/RAM AD-7240S 24x/24x/12x (zwart) €21.50
  • Samsung 1TB SATA300 32MB, HD103SJ €77.50

Totaal: €1089.50

Ik ga wachten tot ik antwoord heb van 4launch en een lokale winkel waar ik gevraagd heb (via mail) hoelang de geschatte levertijd van zowel de sapphire als club3D HD5850 bedraagt als ze hun wachtrij in rekening houden.

Ik heb niet veel zin om te wachten tot maart ofzo want dan koop ik ergens anders wel een duurdere.

Met als gevolg dat ik dit topic wat langer wil openhouden moesten er nog andere meningen komen, want dan zou ik die graag horen.

EDIT: Ik heb men zonet bestelt. De Sapphire HD5850 is in voorraad en ik wil ervan profiteren nu het kan.

Jullie zijn hartelijk bedankt voor de hulp.

MVG Duidelijk

aangepast door Duidelijk
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.