Ga naar inhoud

Aankoopadvies ivm game pc.


Gast kikie

Aanbevolen berichten

Zoals de meeste onder ons zit ik met vele vragen over het samenstellen van een game pc die alle race games, inclusief Dirt 2 ==> DX11, op maximum te kunnen spelen met een Full HD resolutie.

Enkele dagen geleden heb ik een AMD Phenom II X4 965 Black Edition aangekocht met de bedoeling om deze pc te upgraden, dewelke is uitgerust met een AMD Dual Core +5400. Door omstandigheden zal ik best uitzien naar een nieuwe game pc. Aangezien ik deze processor al heb zal ik me moeten aanpassen en geschikt materiaal moeten vinden dat het best met deze processor werkt.

Ik heb dus niets, enkel de processor en XP Home sp3. Ik heb geen interesse in windows 7 en wil liefts bij XP Home blijven. Over een budget praat ik niet maar het mag zeker en vast niet meer dan €1.200 zijn. Als het minder kan, voor een pc die race games perfect aankan, zoveelste beter.

Ohja, toetsenbord, muis, T7900 7.1 sound en scherm heb ik. Nu nog enkel een:

  • moederbord
  • RAM
  • HD
  • PSU
  • misschien een case want ik heb een standaard case die ik kan gebruiken.
  • grafische kaart
  • geluidskaart; weet ik niet of dit echt nodig is.
  • DVD-drive. Geen BD!

Moederbord

Hier zit ik met enkele vragen;

  • Welk merk heeft de stabielste moederborden? Asus, Gigabyte, enz... ?
  • Zou ik toekomst gericht werken en al beginnen met USB3.0 of hoeft dat niet en is het mogelijk om met een huidig moederbord binnen enkele jaren een PCI USB 3.0 kaart te steken.
  • Hoe zit het met de chipset? Is het mogelijk om een nforce (nVidia) chipset te gebruiken met de AMD processor (zie hierboven)? Of met het een AMD chipset zijn? In beide gevallen, welke chipset?
  • Is het geluid onboard meer dan genoeg?

Harde Schijf

Weeral enkele vragen :tongue:

  • Is het echt nodig om met 2 schijven in RAID te werken?
  • Is het echt nodig om een dure SSD schijf te steken? Of is een goede 7200rpm schijf voldoende?
  • Ik nooit van plan om vele games te installeren. Kan het zijn dat ik dan toekom met 500 GB schijf?

PSU

  • Welk merk en hoe zwaar?

RAM

  • Ik veronderstel dat 4gb RAM voldoende is? Maar welk merk en hoeveel MHz?
  • Liefts DDR3 of is er nog iets rapper op de markt?

En uiteindelijk iets waar ik niet uitgeraak.

Grafische kaart

  • Het moet een deftig beestje zijn dat tenminste 1920x1080 aankan met minstens 60 fps in maximum game settings. Iets waar ik nog niet weet of ik het doe of niet is een triple monitor setup. Ik heb al ervaring met de PS3 en een multi monitor setup (alles verkocht sinds 2008), dus heb ik daar wel terug goesting voor. In dag geval moet ik rekening houden dat deze kaart deze 3 schermen kan aansturen met een deftige speelbare fps en weeral met max game settings. Ik weet het, wat ik nu nog allemaal vertel is teveel van het goede maar als het mogelijk is, dan zou dat prachtig zijn. Sinds ik met de iZ3D-driver al mijn DX 9.0C race games in anaglyph 3D kan spelen wil ik dit blijven doen, in hoeverre dat dat mogelijk is (wat de kaarten aankunnen) met de huidige high-end kaarten.
  • nVidia of ATI? Ik heb altijd nVidia gehad maar ben geen fanboy. Ik heb altijd een beetje schrik gehad van ATI-kaarten sinds ik in 2004 niks dan problemen kenden met de Radeon 9800 Pro. De nieuwe GTX480 kan me niet echt overtuigen. Teveel stroomverbuik, te heet worden en te duur. Aan de andere kant lijkt deze kaart interessant als het om tessalation gaat en stereoscopic gamen op drie schermen. De ATI 8570 en eyefinity is een natte droom voor mij.
  • DX11? Nodig of niet?

Een hele boterham, ik hoop niet teveel om te lezen. xD

Merci voor alle eventuele hulp!

Groetjes

kikie

aangepast door kikie
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 31
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Om eerst je vragen te beantwoorden :

Windows :

  • DX11 werkt niet op Windows XP. Ook DX10 niet. Als je betere graphics wilt zal je toch naar 7 moeten gaan. Desnoods professional, dan heb je ook een 'XP-modus'. Het is een beetje zonde om een zware DX11 kaart te draaien op een DX9 besturingssysteem.

Moederbord :

  • MSI, Gigabyte, Asus, EVGA, hebben zeer stabiele moederborden. Vroeger waren de moederborden in het algemeen iets onstabiel maar hier heb je geen last meer van.

  • Er bestaan al enkele USB 3 en Sata600-ready moederborden, maar je kan ook later een USB 3 kaartje insteken.
  • AMD werkt perfect met een Nvidia kaart, hiermee zal je zeker geen problemen hebben. Ik zal in de samenstelling (volgt later) een 890GX chipset gebruiken.
  • Tja, hier moet je eigenlijk zelf op oordelen. Ik vind het on-board geluid meer dan genoeg maar voor de meeste audiofanaten is het toch niet voldoende.

Harde Schijf :

  • RAID is niet echt nodig.
  • Een SSD biedt zeker meerwaarde aan een computer, maar je moet weten welke je koopt. Reken toch dat Windows veel sneller start en applicaties worden geladen in een 'jiffy.'
  • Hmmm. Je moet rekening houden met back-ups, updates, etc. Ik zou er gewoon een schijfje van 1TB insteken, voor het wel heel geringe prijsverschil.

PSU :

  • Antec, Be Quiet!, Cooler Master, Nexus, Enermax, Corsair in die aard. Als je een HD5870 en een Phenom II X6 steekt zou ik er minimum 650 watt in zetten.

Geheugen :

  • Corsair, Kingston, Geil, Team, maakt goede sticks. 4GB is tegenwoordig voldoende, later kan je altijd bijsteken. 1333Mhz is op zich al genoeg, maar 1600 kan nooit kwaad als je ooit gaat overklokken.

Grafische Kaart :

  • Alle Radeon kaarten uit de 5xxx serie ondersteunt minimum een 3-channel monitor opstelling. Nvidia kan dit ook, maar dan heb je 2 kaarten nodig.
  • Op dit moment zou ik toch kijken voor een 5850/70 van AMD. De prestaties van de GTX4xx serie vielen wat tegen, ook geluidsproductie, hitte, ik zou toch voor AMD gaan.
  • Je wilt Dirt2 spelen, die is DX11 compatibel. Games zullen meer en meer van DX11 profiteren, en aangezien DX11 kaarten er al lang zijn...

Straks maak ik nog een samenstelling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel informatie, maar beter te veel dan te weinig.

Dit is het minimum (met USB3.0) dat je nodig hebt.

  • Moederbord is een bordje van ASUS dat USB3.0 ondersteund maar ook nog PCI sloten heeft.
  • Goedkoop setje geheugen (maar kwalitatief nog zeer goed)
  • We pakken de standaard koeler van AMD die is redelijk goed is, maar verwacht er wel geen wonderen van. Anders kun je de scythe mugen 2 erbij pakken voor 37 euro extra.
  • De ATI Radeon HD5870, het topmodel van ATI in de single GPU's. Als je 60fps wilt bij DX11 spellen op maximum kan deze NET voldoen daaraan. Eenmaal je meer als 1 scherm gebruikt gaat dat dus niet meer en heb je een Crossfire setup nodig of een HD5970 (die al 600 euro kost). Ik raad hier geen Fermi aan, aangezien ik dan ook al waterkoeling moet aanraden.
  • CoolerMaster M620 stil, werkt goed, ... heeft alles wat je nodig hebt voor een schappelijke prijs.
  • HD502SJ: Samsung F3 500Gb, snelle schijf die je dus de gevraagde 500Gb geeft.
  • Windows 7: Zoals superjona zegt.. heb je nodig voor DX11.

Nu de vragen:

Superjona heeft ze zo goed als beantwoord. ;)

Enkel ben ik het dus niet eens over de HD5850 aangezien ik mijn 46fps geeft in Dirt2.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Amai, jullie zijn snel met te antwoorden/helpen. Merci! Echt!

Tja, 60 fps is goed maar momenteel met mijn nVidia 8500GT'ke op 800x600 32bit in window mode met niet al te veel hoge settings, haal ik soms rond de dertig en meestal onder de 30 fps wat ook speelbaar is. 60 fps is geen must maar als je race spellen speelt, dan moet je een hoge fps halen of je stuur, beeld, enz ... reageert te laat en je vlamt constant van de baan.

Ivm overclocken; daar heb ik niet echt verstand van. Ik gebruik soms riva tuner of AMD overdrive. Bij riva tuner ga ik nooit hoger dan 20% van de standaard waarden. Misschien is het een gedacht, dus psychologisch maar als ik met gamebooster een spel defragmenteer en gamebooster opstart, tesamen met FSAutoStart gebruik gaat deze pc blijkbaar ietske rapper.

Geluidkaart is niet nodig. Geluid onboard is voldoende.

Een offtopic vraag. Is het eigenlijk veilig om RAMcleaner.vbs en RAM.vbs te gebruiken? De BIOS van deze pc is pas geflashed omdat 2 RAM slots het niet meer deden. Ik dacht misschien dat dit komt door teveel met RAMcleaner te spelen.

Als ik centjes uitspaar op andere dingen, kan ik misschien naar de 5970 gaan. Maar €600 voor een kaart, om een beetje te spelen is wel veel.

Dat van DX11 en windows XP wist ik niet.

Is een GTX 295 ook de moeite als ik bij XP blijf?

Dat ik al een scherm heb is eigenlijk niet waar. Ik kan voorlopig op een 40 inch LCD van Sony spelen, die ik verkoop, daarom voorlopig.

Ik weet niet welk scherm. Voorheen had ik Samsung 245B schermen. Nu ben ik een beetje geïnteresseerd in de LCD LED-schermen maar zijn die de moeite. LED scherm van Samsung verbruikt niet veel en is vrij van toxische stoffen.

Alleszins merci voor de eerste hulp. Ik moet eerlijk zeggen dat het niet dringt. Een nieuwe game pc zal niet voor deze maand zijn.

  • Heeft RAID ook voordelen met het spelen van games, of enkel bij het opstarten van windows en toepassingen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nvidea GTX295 is nog steeds DX10 dus geen DX11. Hij is ook beter dan een HD5870 omdat het ook een dual GPU is. Hij verbruikt ook een pak meer en wordt ook zeer heet. Als je de GTX295 pakt kun je best ook investeren in een goede airflow in je kast.

LED is momenteel nog redelijk 'gadget'. Men heeft de prijzen te hoog liggen voor de performance die het geeft. Dat het minder energie verstookt ga je echt niet merken.

RAID heeft bij games het voordeel in het laden van bepaalde delen, vb het laden van een nieuw level. Voor de rest ga je er niet veel verschil in zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

PSU :

  • Antec, Be Quiet!, Cooler Master, Nexus, Enermax, Corsair in die aard. Als je een HD5870 en een Phenom II X6 steekt zou ik er minimum 650 watt in zetten.

Het is een AMD II X4.

Om het ietsje gemakkelijker te maken ben ik aan het surfen geweest en vond deze twee moederborden:

  • Gigabyte: GA-890GPA-UD3H
  • MSI: 890GXM-G65

Welke van de twee?

Het wordt al iets gemakkelijker om te kiezen. Ben daarstraks eens gaan informeren achter de licentie prijs van Windows 7 en de OEM versie. Beide zijn te duur om enkel en alleen van Dirt 2 in DX11 te kunnen genieten. Dus blijf ik voorlopig bij XP en ga uitkijken naar een DX9/10 compatibele kaart.

Ik dacht aan de nVidia GTX295. Nog effe wachten tot de prijs zakt van deze kaart, als dat gebeurt, tenminste.

Dus nu ik al wat meer weet, welk geheugen en hoe snel? Welke SDD schijf?

Welk is nu de ideale samenstelling?

aangepast door kikie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo goed als alle nvidia gtx 295/285/275 grafische kaarten zijn al meer dan een jaar moeilijk verkrijgbaar. Op tweakers stond een half jaar terug nog een artikel dat er geruchten waren dat die kaarten einde productie zouden zijn. Maar nu met de komst van GTX 480/470 en de 460 binnen een maand zullen die oude kaarten gewoon helemaal verdwijnen. Dan denk je dat prijzen zullen dalen zodoende nog snel oude stock op te maken, maar van die oude gtx kaarten is er zo goed al 0 stock dus prijzen zullen waarschijnlijk niet dalen.

Daarbij heeft het geen zin om een dure gtx 295 te kopen die u weinig of geen meerwaarde zal bieden. Kijk even naar de benchmarks op deze site

Benchmarks of AMD Radeon HD 5870 vs NVIDIA 295 GTX - PC SHOW 2010 Price List| SITEX 2010 | COMEX 2010 | IT SHOW 2010Price Lists Offers Brochures Flyers @ OCWORKEBNCH | Computex Taipei 2010 | | Android | iPhone 3GS | twitter, facebook, SEO, Investment

Soms scoort een hd5870 beter soms scoort een gtx295 beter. Dus waarom een duurdere gtx 295 nemen ??? -> totaal zinloos.

Ga gewoon voor de ati hd5870 maakt niet uit of je dx11 gebruikt of niet, mij lijkt deze kaart de betere keuze als je prijs / prestatie vergelijkt.

Moest je later toch overstappen op Windows 7 ga je blij zijn dat je toch die hd5870 hebt gekozen. Een windows 7 Oem licentie kost nog geen 100 euro met uw budget moet dat toch doenbaar zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.