Ga naar inhoud

Versleten harde schijf terughalen via externe HD?


Jerooney

Aanbevolen berichten

Hoi,

Ik heb een probleem, hopelijk kunnen jullie me helpen.

De PC van mijn vader start niet meer op, omdat de harde schijf aan het verslijten is. Bij het opstarten komt er te staan, 'schijfleesfout, druk op crtl+alt+delete om opnieuw op te starten'. Bij het opnieuw opstarten kom ik keer op keer in hetzelfde scherm.

Het idee is om een externe harde schijf te kopen, daar Windows XP op te installeren (de PC heeft ook XP) en dan de bestanden van die versleten harde schijf overzetten op de externe. Is dit mogelijk en eenvoudig te bewerkstelligen? Mijn kennis van PC's is niet heel groot namelijk.

Of is het zelfs mogelijk om via een simpele dubbele USB-kabel mijn laptop op de PC aan te sluiten, om zo bestanden van die PC naar mijn laptop te kunnen plaatsen? Ik weet niet of het uitmaakt, maar mijn laptop heeft Vista.

Groeten,

Jeroen

aangepast door Jerooney
Link naar reactie
Delen op andere sites

Koop een externe schijf.

Download ubuntu

Brand het op cd of dvd

Start de computer met de cd of dvd (in de bios cdrom als boot instellen)

Kies voor live

Er wordt niks geinstalleerd

Kies taal en toetsenbord

Als alles goed gaat komt je in windows achtige scherm.

Sluit de externe harddisk aan.

Nu kan je in ubuntu de data overkopieren naar externe harddisk.

Als alles in orde is kan je een nieuwe harddisk plaatsen in de computer.

Nota: niet teveel in een keer kopieren maar in fase zodat de harddisk van de computer niet te warm wordt.

Opgelet: nooit knippen en plakken maar altijd kopieren en plakken.

Want als het mislukt dat hebt je nog altijd de data op de slechte harddisk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geprobeerd bestanden over te hevelen via Ubuntu. Ik ben ook in dat besturingsprogramma gekomen, maar mijn harddisk is blijkbaar dusdanig beschadigd, dat ik de bestanden nergens kan terugvinden. Daarom het bovenstaande, nieuwe idee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan kan je beter een nieuwe harddisk als master en de versleten als slave in de computer monteren.

Je installeert de XP in de nieuw harddisk.

Hopelijk dat je dan uw data kan herstellen met recuva

Recuva haalt data die weggooid is weer terug.

Maar ik vrees dat het te erg is maar het is proberen waard.

Nota: voor zover mij bekend is kan je xp niet op externe harddisk installeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het niet gratis moet zijn, kan je HDD Regenerator proberen.

Deze tool herstelt echt de beschadigde blokken en sectoren op je harde schijf.

De snelheid zal wel afhangen van de processor en de grootte van de schijf maar ik heb het programma ooit aan het werk gezien en die was al 3 dagen bezig voor 40%.

Nu ja, geduld is een schone deugd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.