Ga naar inhoud

Levensduur externe HDD


wannoo

Aanbevolen berichten

Als serieuze hobby fotograaf sla ik nu al een paar jaar mijn foto's op op een externe HDD.

Vroeger deed ik dit op DVD's maar tegenwoordig met 18 megapixel camera's zijn de RAW images al gauw 50MB en meer per stuk zodat ik naar externe HDD ben overgeschakeld.

1. Mijn vraag was eigenlijk hoe het nu eigenlijk zit met de levensduur van deze HDD's?

Heb er al een en ander over opgezocht maar buiten "levensduur is niet onbeperkt" ben ik er niet veel wijzer van geworden.

Iemand meer gedetailleerde info?

Zijn er bv aanwijzingen op de PC wanneer een externe HDD het beste heeft gehad, testprogramma's of zo?

2. Tweede vraag is of je een externe HDD kan loskoppelen van de adapter/stroom en "bewaren in de kast" en vooral voor hoe lang?

Doe dat regelmatig wanneer ik op foto-reportage ga maar nog nooit langer dan 1 maand.

T'is maar omdat mijn eerste externe HDD van 500GB vol is en ik mij af vroeg of ik deze "in de kast kon zetten" en ze bv 5 jaar later terug kon bovenhalen en gebruiken?

Ik heb geleerd dat HDD's werken op magnetisme en dus vroeg ik mij af of ze een constante/regelmatige stroomvoorziening nodig hadden om dat magnetisch veld in stand te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk niet dat er een exacte levensduur staat op een externe schijf.

Je bent een vrij intensieve gebruiker neem ik aan dus zal je schijf sneller aan vervanging toe zijn dan bij de gemiddelde gebruikers vermoed ik.

Ik verwerk ook bijna alles op externe schijf en die gaat toch al een 5-tal jaar mee zonder problemen.

Een externe schijf loskoppelen en in de kast leggen is voor enkele maanden alvast geen probleem want mijn backup ligt ook een hele tijd zonder stroom in de kast en geeft na enkele maanden nog steeds geen problemen als ik hem gebruik. Ik weet echter niet of dit voor enkele jaren ook een aanrader is maar probeer voor de zekerheid nog maar een backup te nemen. eventueel compressed archief om ruimte te sparen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad wordt de levensduur bepaald door het aantal herschrijven dat je doet.

Dit kan 1 jaar zijn maar evengoed 10 jaar.

Als je in de kast zit dan is er geen enkel probleem.

Zelfs na 1 jaar niet.

Gewoonweg omdat er niks verandert is.

Op DVD zetten is stukken gevaarlijker want men weet de leeftijd niet.

Maar algemeen kan je toch maximaal 5 jaar aanhouden.

Het blijft langer goed als er geen etiket is op geplakt en met etiket een stuk korter.

Het meest verstandigste is een dubbel kopie te hebben.

Als de ene faalt dan hebt je de andere.

Bij heel belangrijke data maak ik zelfs 3 kopie's

aangepast door stegisoft
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het beste kan je inderdaad op 2 plaatsen backuppen.

Een hardeschijf is een goed medium, een externe hardeschijf kan ook, maar let op, als je die laat vallen kan het in 1 klap over zijn met alles wat er op staat!

Daarom, koop er 2, schrijf alles steeds naar beide schijven weg, bewaar de ene aan de pc, en de andere achter slot en grendel.

Wat ook mogelijk is, intern in de pc 2 hardeschijven in een RAID configuratie zetten.

De levensduur van goede hardeschijven mag je toch echt wel op 5 jaar zetten.

Maar gezien het bewegende onderdelen zijn kan er altijd iets foutgaan, en een hardeschijf kan ook al na een paar maanden stukgaan.

Daarintegen heeft een cd of dvd ook het eeuwige leven niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lol als je echt zeker wilt zijn kan je een tape unit nemen, maar weet je wat dat kost :P

En daar is ook enige kennis voor nodig.

Beste kan je naar mijn mening een raid opstelling nemen en daarnaast alles nog backuppen naar een externe hardeschijf die je van het stroom achter slot en grendel bewaart.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor alle reacties.

Ik ben opgelucht te horen dat een externe HDD blijkbaar toch wel een hele tijd meegaat ... en dat ik hem veilig kan opbergen in de kast.

Zal dus nog maar eens een HDD kopen en daar al mijn belangrijkste werk opslaan, dan heb ik 2 back-ups (en mijn prints uiteraard want uiteindelijk is het toch de bedoeling om foto's uit te printen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.