Ga naar inhoud

Direct surfen met eender welke browser


Ilion

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik werk voornamelijk met twee browsers Firefox en Internet Explorer.

Nu moet ik altijd de standaard browser veranderen om met de een of de andere browser te surfen.

Een snelkoppeling maken naar de executable van de browser is maar een gedeeltelijke oplossing

want dan moet ik nog steeds via Favorieten of Bladwijzers de pagina openen.

Hoe kan ik instellen dat als ik een snelkoppeling aanklik ik een pagina open zowel in Internet Explorer of Firefox

zonder dat ik een van deze browsers steeds weer moet instellen als standaard browser.

Ilion

Link naar reactie
Delen op andere sites

het is eigenlijk heel simpel.

of je nu 1 of meerdere browsers op je pc hebt, eentje staat als standaard.

klik je op een link naar een website vanuit een doc of zo of via een snelkoppeling zoals je schrijft dan zal die altijd geopend worden via je standaardbrowser.

staat je internet explorer als standaard en open je firefox en ga je daar mee op internet zal je een venster krijgen met de vraag om firefox als standaard in te stellen, ook omgekeerd, dan moet je zoals stegisoft aangeeft de vraag uitvinken.

en het is zoals stegisoft al aan gaf iedere webbrowser heeft zijn favorieten en bladwijzers.

je kan wel je favorieten/ bladwijzers, overzetten (kopiëren) naar een browser waar je ze nog niet hebt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je was eigenlijk al goed op weg door een snelkoppeling naar de browser te maken.

En zoals je zelf zegt opent daarmee inderdaad de browser die je zelf wilt,

maar geen Internet-pagina of enkel degene die standaard staat ingesteld als startpagina.

Het is eigenlijk heel eenvoudig om een browser naar keuze op te starten en daaraan gekoppeld onmiddellijk een pagina naar keuze te openen.

Rechtsklik op een lege plaats op het bureaublad, wijs Nieuw aan, en klik op Snelkoppeling.

Plaats de volgende string in het tekstveld van de snelkoppeling om bijvoorbeeld met Internet Explorer naar het pc-helpforum te surfen.

[b]"C:\Program Files\Internet Explorer\iexplore.exe" http://www.pc-helpforum.be[/b]

Klik daarna op Volgende en geef een passende naam bijvoorbeeld IE-PCH (IE kan je eventueel weglaten daar in de regel het pictogram van de desbetreffende browser aan de snelkoppeling toegevoegd wordt)

Wanneer je deze link aanklikt opent Internet Explorer en surf je rechtstreeks naar de Home pagina van het PC-Helpforum.

Op diezelfde manier kan je ook een snelkoppeling maken voor Firefox.

Plaats de volgende string weer in het tekstveld van een nieuwe Snelkoppeling.

"[b]C:\Program Files\Mozilla Firefox\firefox.exe" http://www.pc-helpforum.be[/b]

Weer op Volgende klikken, en een gepaste naam geven.

Het zal wel duidelijk zijn dat je met deze methode eender welke browser kan opstarten,

en naar eender welke pagina kan surfen, zonder je iets te moeten aantrekken van de als standaard ingestelde browser.

Let er wel op dat je een spatie laat tussen "C:\Program Files\Mozilla Firefox\firefox.exe" en de url die je daarachter typt.

Wil je geen bureaublad vol snelkoppelingen, dan kan je ook via het menu start op Uitvoeren klikken,

of je drukt op de Windowstoets tezamen met de R toets om het programma Uitvoeren te openen.

Typ vervolgens in het tekstveld van Uitvoeren :

[b]iexplore http://www.pc-helpforum.be[/b]

(let weer op de spatie)

of voor Firefox :

[b]firefox http://www.google.com[/b]

Let wel, dat je bij bepaalde browsers het volledige pad naar de executable van de browser zal moeten opgeven als je via Uitvoeren werkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

Angel schijnt de enige te zijn die mijn vraag begrepen heeft want dat was inderdaad waar ik naar op zoek was.

Met die methode kan men inderdaad eender welke browser opstarten en direct naar een bepaalde pagina surfen.

Hartelijk bedankt Angel voor deze nuttige informatie.

Ik heb nog een tweede vraagje.

Is er een mogelijkheid om het venster van IE steeds op dezelfde plaats en met dezelfde grootte te laten openen,

zelfs als ik het venster zou afgesloten hebben met een heel klein formaat en op een andere plaats.

Want nu start het daarna iedere keer op de plaats en met de afmetingen waarmee ik het afsloot.

Ik zoek dus een manier om IE op te starten op een plaats en grootte van mijn voorkeur,

ongeacht de plaats en grootte waar ik het de keer daarvoor afsloot, en dan te surfen naar een bepaalde url.

Ilion

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kan met VBScript.

Download het onderstaande RAR bestand en pak het uit.

Rechtsklik op IE.vbs en klik op Bewerken.

Eerst zal je de grootte en positie van het browser-venster moeten instellen.

IE.Left = 100 -> Hier stel je in hoever de linkerkant van het browser-venster verwijderd moet zijn van de linkerkant van het bureaublad.

IE.Top = 0 -> Hier stel je in hoever de bovenkant van het browser-venster verwijderd moet zijn van de bovenkant van het bureaublad.

IE.Height = 709 -> Hier stel je de hoogte van het browser-venster in.

IE.Width = 1180 -> Hier stel je de breedte van het browser-venster in.

Als je de gewenste plaats en afmetingen van het browser-venster ingesteld hebt,

rest je nog alleen de url in te voegen.

IE.Navigate("about:blank") -> hier plaats je de url die je wil laten openen als je IE opstart.

Je vervangt dus enkel de tekst about:blank door de gewenste url, de haakjes en aanhalingstekens laat je staan.

In eerste instantie kan je het bestand IE.vbs eens aanklikken,

om te zien wat de grootte en positie van het browser-venster op je bureaublad is.

Zo heb je een beter idee in welke mate je de getallen moet aanpassen.

Eenmaal dat de positie en grootte naar voorkeur zijn ingesteld, kan je van het bestand zoveel kopies maken als je zelf wilt,

en hoef je alleen de url, die je wenst te openen als je het script aanklikt, tussen de aanhalingstekens in te voegen.

Het bestand zelf geef je een naam naar keuze en klaar is kees.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.