Ga naar inhoud

Oude computer formatteren


vinnie007

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik zou graag mijn oude Dell Dimension 2400 willen formatteren, maar heb hier nog helemaal geen ervaring mee. Er zijn al 2 partities aanwezig (C: en D:). Ik zou ze eerst volledig willen formatteren en dan de Windows XP ( ik heb de installatieschijf nog) installeren op de D: partitie.

Hoe ga ik best te werk?

Alvast bedankt :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Download dit:

GParted - Browse /gparted-live-stable at SourceForge.net

Brand deze iso op een cd of dvd

Maak altijd een back-up van uw data indien nodig

In bios moet je de cd-rom als eerste boot zetten.

In principe is het zo.

Maak een live cd

Start de computer

Steek de cd in de cd-rom.

Dan zal het programma opstarten.

Let op dat je juiste harddisk neemt indien je meer dan 1 harddisk hebt.

Selecteer de schijf.

Dan gewoon met rechtermuisknop op de partitie klikken en dan formateren NFTS en apply klikken.

Nota: indien er ook een verborgen partitie bevind dan dient je alle partitie te verwijderen en opnieuw indelen.

Let op dat je juiste harddisk neemt indien je meer dan 1 harddisk hebt.

Selecteer de schijf.

Verwijdert alle partitie’s met de rechtermuisknop.

Bovenaan of met rechtermuis maak je een nieuwe partitie en geef de grootte aan

Kies NTFS

Je kan beste op de blauwe balk met de muis de grootte aangeven door van rechts naar links te schuiven en dan worden de 3 vakken automatisch ingevuld.

Wilt je nog een partitie dan klik je weer op nieuw en ext kiezen en klik OK

Klik nu op nieuw en kies voor logical en NTFS

Weer op de blauwe balk de grootte geven.

Zo kan je partitie bij maken en kies dan wel voor logical.

Klik dan op apply.

Daarna XP installeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Staat de opstartvolgorde in je bios correct?

Druk tijdens het opstarten op de DEL-toets om in je bios te geraken. Het kan ook een andere toets zijn, maar meestal wordt dit vermeld bij het opstarten van de pc.

Zoek dan naar de optie of een menu met de naam Boot order of iets dergelijks.

Zet daar je cd-drive als eerste.

De cd die je hebt gedownload is een live-cd, wat dus wil zeggen dat je hem kan gebruiken zonder iets te moeten installeren. Het is wel belangrijk dat je hem hebt gebrand als een opstartbare cd. Dit kan je instellen bij je brandprogramma.

Link naar reactie
Delen op andere sites

(Voor Windows XP te installeren) Ik heb mijn CD-rom drive als eerste gezet, en de andere 2 afgezet (diskette en C:). Maar hij wil nog altijd niet opstarten vanaf de CD.. Hij zegt dan "strike F1 to retry boot, F2 for setup utility". ik ben er nochtans zeker van dat het een originele Windows -CD is, ik weet niet wat er mis is...

Link naar reactie
Delen op andere sites

je moet c en diskette niet afzetten enkel zorgen dat de cd-rom als eerste staat.

Je steekt de windows cd in de dvd-rom.

Herstart je pc terug.

Tijdens het opstarten komt op het scherm te staan: "indien u vanaf cd wil opstarten druk op een toets", druk dan op een toets.

Volge verder de handleiding.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.