Ga naar inhoud

Waarvoor dient deze output


tomcent

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Mijn eerste post op dit forum.

Niet echt een probleem maar eerder een vraag.

Toen ik mijn laptop zo'n 5 jaar geleden kocht zat er achteraan een poort waar ik niet van wist voor wat ze diende.

5 jaar later weet ik dat eigenlijk ook nog niet (zeker) maar ik heb wel een vermoeden en zou dat bevestigd of ontkracht willen.

Het gaat om volgende poort:

21635699.png

24557749.png

Mijn vermoeden:

Volgens mij is dit een digitale stereo output van mijn realtek geluidskaart.

Aangezien het ding op de foto in enige zin wel lijkt op datgene dat hier staat aangeduid:

(Ik kan natuurlijk helemaal mis zijn dus laat je niet misleiden door onderstaande foto)

41415361.png

Nu is mijn vraag:

1) Is mijn vermoeden juist en is dat en stereo audio uitgang.

2) Welke kabel moet ik daar op aansluiten. Een echte juiste naam van die pin aub! Ik heb al uren gezocht op S/PDIF en dan vind ik inderdaad informatie over een soort digitale audio kabel maar die ziet er anders uit en zal niet passen in wat ik vanachter aan men laptop heb.

3) Indien dit geen audio uitgang is... Wat is het dan en voor wat dient het en wat kan ik er in pluggen.

Iemand die mij hiermee kan helpen.

Alvast bedankt.

Vincent

aangepast door tomcent
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kun je het type van je laptop eens even doorgeven?

Lijkt eerder op een Modem poort (RJ11) voor een telefoon kabel maar ben niet zeker.

In een RJ11 poort moet een telefoon kabel (zie bijlage) om zo via het telefoonnet een internet verbinding tot stand te brengen.

post-8298-1417704310,7905_thumb.jpg

aangepast door Jean-Pierre
Link naar reactie
Delen op andere sites

Owke alvast bedankt voor de reacties.

@Jean-Pierre:

Het betreft een

Acer aspire 5102AWLMi

kaartje.th.png

kaartje2.th.png

!!! Geheugen uitgebreid naar 2,5Gb (2,2 usable) en er hangt nu een externe hdd aan van 1Tb !!! Ik heb mijn pc opgedeeld in 2 partities. Want er staat vista maar ik start hem 99% van de tijd op met windows 7 ultimate die nog zonder problemen draait op deze oude pc !!!

Graag zou ik nog wat verder gaan op deze foto van vorige keer:

41415361.th.png

Het zit zo dat ik mijn pc laten schakelen tussen analoog (speakers of zwarte plug hoofdtelefoon) of digitaal. En ik wil dus graag weten waar ik die digitale output dan heb/kan vinden.

En het is niet hetzelfde als die zwarte plug voor hoofdtelefoon, want als ik op mijn pc kies voor de digitale dan komt er geen geluid meer uit de speakers of die zwarte plug. Dus waar kan ik het dan wel aftakken/vinden?

Hier even mijn laptop langs alle kanten bekeken.

front1o.th.png

front2i.th.png

(bluetooth heb ik niet, wireless ontvanger aan uit, led pc actief, led batterij, gesloten plug??? , microfoon, line in, hoofdtelefoon)

achterkant.th.png(RJ-11 ? , usb1.1 , usb 1.1 , voeding, VGA)

sideleft.th.png(usb 2.0 (= externe hdd), lan aansluiting, SD [+ XD + multimediacard + ...pro] , sleuf waar ik ook niet van weet voor wat ze dient ???)

sideright.th.png(dvd drive)

Zoals jullie wel merken heb ik geen flauw idee wat die andere, digitale output van geluid zou kunnen zijn. Iemand een idee hoe of waar mijn geluid naar toe gaat als ik voor digitaal kies?

En wie weet wat ik in die andere sleuf (linker zijkant) allemaal kan insteken.

En dan heb ik ook nog een vraag over de inwendige hardware van mijn pc:

Een tijdje geleden moest ik hem weer open doen voor het stof weg te halen voor de rooster van de koeling en toen zag ik nog een lege sleuf (intern) waar ik het doel niet van weet. Is er iemand die me daar nog duidelijkheid in kan geven?

Overzicht pc intern:

intern1.th.png

(het gaat over de sleuf linksboven)

De onbekende sleuf:

intern4.th.png

Randvraag1:

En weet er eigenlijk iemand waarvoor dit dient?

intern2.th.png

Dit zit rechts onderaan (foto A)

Randvraag2:

En klopt mijn vermoeden dat dit mijn hdd is?

intern3.th.png

Alvast enorm bedankt voor jullie hulp.

Hopelijk kom ik nu te weten waar ik mijn digitale output vind en waarvoor die iinterne sleuf dient.

Groetjes Vincent alias Tomcent

aangepast door tomcent
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb al geprobeerd om te zien of ik die gesloten plug vooraan er uit kan krijgen.

Want je kan wel met je nagels ofzo er tussen maar ik krijg dat grijze plaatje er niet uit.

Ik vermoed dus dat dit een lege plug is waar bij een uitgebreidere versie van de laptop wel iets op aan te sluiten is.

Dat het dus standaard in het ontwerp van de laptop zit maar hier niet gebruikt wordt ofzo.

Zou dat misschien kunnen?

En verder denk ik eigenlijk dat die digitale audio uitgang gewoon nergens (uitwendig) beschikbaar is en dat ik er dus niets op zal kunnen aansluiten. Spijtig maar helaas. Of..??

Iemand al enig antwoord op mijn andere (interne) vragen?

Alvast bedankt

EDIT:

Ik denk dat ik het weet.

Ik was nog eens goed naar die 3 open plugs vooraan aan het kijken en ik heb ontdekt dat die zwarte van de hoofdtelefoon er van binnen anders uit ziet dat die van de microfoon en de line in.

Met name de achterkant (als je er in kijkt de achterwand dus) Want bij de microfoon en line in is de achterkant gewoon metaal en bij de hoofdtelefoon plug is er achteraan een soort halfdoorzichtig plastieken ronden schijfje. Dus ik vermoed dat je in die plug zowel een gewone hoofdtelefoon pin kan steken als een mini spdif plug aangezien zo'n mini spdif ook achteraan aftakt met zo'n schijfje/oog en die dus dan tegen elkaar zouden komen en contact maken... (enig idee hoe ik daar zekerheid in kan krijgen) En dat ze dus niet tesamen te gebruiken zullen zijn.

Dus samengevat: Volgens mij heeft die zwarte plug 2 functie's.

ofwel hoofdtelefoon pinnetje (jeweetwel zo'n gewone pin) = analoge output voor geluid

ofwel spdif mini pin. = Digitale output voor geluid

Zou dit misschien de oplossing kunnen zijn?

EDIT2:

Hier een foto waarop je een beetje kan zien wat ik bedoel.

(klik voor vergroting)

dualplug.th.png

aangepast door tomcent
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.