Ga naar inhoud

Laptop krijgt BSOD bij opstarten


Glekke

Aanbevolen berichten

Kreeg eerst een berichtje op de laptop dat de virusscanner een virus gevonden, had, nog voor ik ook maar iets kon doen, opende er x aantal tabbladen, en kreeg ik een BSOD en de laptop herstart met telkens een BSOD als windows aan het laden is.

Kan dus op geen enkel manier meer opstarten, ook niet in veilige modus...

Heb ook al geprobeerd het BSOD te ontcijferen, maar het komt er maar amper een second op voor hij herstart.

Het maakt me niet zo uit hoe het opgelost word, maar er staan een 2-tal bestanden op die we echt niet kunnen missen... de rest staat al op externe HD.

mvg. Glenn

Link naar reactie
Delen op andere sites

1. Probeer de bestanden te bereiken door het volgen van bericht 3, namelijk het aanmaken van een Ubuntu Live cd. (dank Asus)

Via de Ubuntu Live cd kan je nog in je Windows verkenner geraken, en kan je de 2 belangrijke bestanden die je nodig hebt, bewaren op je stickje.

____________________________________________________________________________

2.

Als die veilig zijn, kunnen we proberen om je Windows xp te herstellen.

Je moet hierbij weten welk service pack er momenteel op je pc staat. Is dit SP1, SP2, SP3. Staat SP3 op je computer, dan moet je een windows cd hebben waar SP3 opstaat. Dat is meestal niet het getal. Je kan zo'n windows xp cd mét SP3 wel aanmaken: http://www.vanenter.nl/blog/index.php/2008/slipstreamen-van-winxp-sp3/

Als die Windows XP mét SP3 is aangemaakt, kan je beginnen met het herstellen:

- Plaats de Windows XP CD in de CD-rom drive en herstart de PC. Wanneer de "Press any key to boot from CD" melding verschijnt, druk je op een toets om op te starten via de Windows CD.

- Er verschijnt een blauw scherm en Windows setup start vanaf de CD.

- Selecteer "To set up Windows XP now, press ENTER". Kies NIET voor "To repair a Windows XP installation..."!

- Bij het volgende scherm druk je op de F8 toets.

- Er zal nu gevraagd worden om een bestaande XP installatie te herstellen of om een nieuwe versie van Windows te installeren.

- Kies hier voor de repair-optie. Indien je een volledig nieuwe installatie kiest zal alle data gewist worden!

- Volg alle instructies zoals bij een nieuwe installatie. Zorg dat je de installatiecode bij de hand hebt indien er om gevraagd wordt.

Als je echter enkel die 2 belangrijke bestanden nodig had, is het misschien raadzamer om een gehele format te doen met de aangemaakte windows xp cd. Of met een 'gewone' windows xp cd.

aangepast door Kurtt
Ubuntu Live cd
Link naar reactie
Delen op andere sites

BartPE (zie tip Kurtt) is een mogelijkheid...een andere mogelijkheid is het kopiëren van de bestanden via een Ubuntu Live Cd...
Bedankt Asus.

@Glekke:

Ik zou dan gaan voor die Ubuntu Live cd. Daarvan is een hele mooie handleiding van gemaakt door Jürgen (klik). Dat is stukken duidelijker dan die link van BartPE.

aangepast door Kurtt
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan ook dit nog proberen. Misschien hoef je dan windows niet opnieuw te installeren

Download het Avira AntiVir Rescue System (via een niet besmette PC) en sla dit op je bureaublad op.

  • Stop een lege CD/DVD in je computer.
  • Dubbelklik op rescue_system-common-en.exe.
  • Selecteer het station waar de lege CD/DVD in zit.
  • Klik op de knop Burn CD om het Avira AntiVir Rescue System op die lege CD/DVD te branden.

Voer deze stappen uit op de geïnfecteerde pc:

  • Stop de CD/DVD, met daarop het Avira AntiVir Rescue System, in je geïnfecteerde PC.
  • Start die PC opnieuw op.
  • Druk op de toets 1 om je computer vanaf de CD/DVD op te starten.
  • Het Avira AntiVir Rescue System zal automatisch worden geopend.
  • Klik linksonder op de Engelse vlag als je alles in het Duits ziet. Zo wordt de taal Engels.
  • Klik links op de knop Configuration.
  • Zorg ervoor dat Scan all files onder Scan Mode is geselecteerd.
  • Zorg ervoor dat Try to repair infected files en Rename files, if the cannot be removed? onder Action at malware discovery is geselecteerd.
  • Klik links op de knop Virus Scanner en klik vervolgens op Start Scanner.
  • Het Avira AntiVir Rescue System zal je computer nu gaan scannen. De scan kan veel tijd in beslag nemen.
  • Haal de CD/DVD uit je computer als het scannen klaar is en start je computer daarna opnieuw op.

Avira Rescue CD Handhleiding

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb alle bestanden gekopieerd met ubuntu...

Dan heb ik antivir system gedaan... maar na het herstarten nog steeds een bluescreen.

Dus nu ben ik zo een windows sp3 cd aan het maken, dan windows maar eens proberen te redden... en anders zal het een verse instal worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor zover ik kan volgen moet je, voor zo een windows sp3 cd te maken, een cd hebben met de windows die zich op de te herstellen pc bevind... deze heb ik dus niet op cd, had wel een andere, nl. XP pro ENG ipv XP home NLD... maar daar werkt blijkbaar niet...

Dus ik denk dat ik maar een volledige verse windows instal ga doen... ben ik ineens van alles af gok ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.