Ga naar inhoud

Laptop extra RAM geheugen


TwoM

Aanbevolen berichten

Hallo!

Daarnet ontdekte ik dat mijn laptop zowat 85 - 90% van het RAM geheugen in gebruik had. Dus tijd om even aan de alarmbel te trekken leek mij.

Eerst even wat informatie: Ik heb een HP Pavilion dv7-3160eb met 4GB RAM (waarvan 2,99GB RAM bruikbaar) met daarop Windows 7 x64 Professional. Mijn laptop heeft 2 slots en een capaciteit van maximaal 8GB RAM (2 x 4 dus). Momenteel zit er dus 2 x 2GB (DDR3, Speed 667MHz) in van het merk Samsung (M471B5673EH1-CH9).

Nu zou ik dus graag de hardware wat willen upgraden, heb al eens wat rond gekeken en prijs zou tussen 60 - 100 euro liggen en dat lijkt me wel aanvaardbaar? Maar van hardware ben ik zo niet op de hoogte dus mijn vraag aan jullie: Wat koop ik het best? Ik moet waarschijnlijk direct naar 8GB?

Ik heb eerder al gemerkt dat jullie fan zijn van azerty dus ik ga hier enkele linkjes plaatsen van azerty.nl :P Ik weet niet welke de goede merken zijn van RAM geheugen dus ik doe het hier wat at random...

Kingston 1066 MHz

Kingston 1333 MHz (voor die 50 cent extra kies ik wsl beter voor deze? :D)

Corsair 1066 MHz

Corsair 2 x 4GB 1333 MHz

Zitten daar wat goede tussen?

Ik zou graag rond de 60 euro blijven indien mogelijk!

Alvast bedankt voor jullie advies.

TwoM

PS: Wat kan ik dan doen met de oude die erin zaten? Is dat nog de moeite om ergens tweedehands te verkopen? Zoja, wat is dan een redelijke prijs?

aangepast door TwoM
Extra vraagje.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je nu 667 mhz geheugen hebt dan moet je ook dezelfde geheugen nemen tenzij je zeker weet dat de moederbord 1066 en 1333 mhz aan kan maar dat betwijfel ik.

Hebt je de handleiding gelezen van de laptop?

Maar als uw laptop 3 Gb geheugen verbruikt dan is er iets mis want 3 Gb geheugen verbruiken is heel veel.

Je kan beter uw virtuele geheugen vergroten doch ik weet niet welke windows je hebt.

Het is niet zo dat je 8 Gb geheugen hebt dat het sneller werkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je reactie stegisoft.

Ik weet dat het geen betere performantie garandeert, ik ging gewoon uit van het idee "beter te veel dan te weinig". Toen ik 90% bereikte van die beschikbare 2,99GB had ik het één en ander open staan... Chrome met een tiental tabs en een aantal extensies, Thunderbird staat ook altijd op, µTorrent, TerraCopy was redelijk wat data aan het versluizen naar mijn tweede interne schijf en er stond nog het één en ander open.

Verder las ik ook dat de upgrade goed kan zijn als men met Virtual Machines gaat werken... Volgend jaar op school moet ik 4 besturingssystemen installeren in VirtuaBox voor een opleidingsonderdeel 'Netwerken' dus de upgrade zou alvast geen kwaad kunnen geloof ik? Nuja, alvorens over te gaan op een upgrade zal ik eerst eens kijken naar virtueel geheugen (ik heb trouwens Windows 7 x64 Professional, zoals vermeld in startpost).

Betreffende de compatibiliteit van het geheugen. Eerst en vooral: de site van HP is een ramp! Ik vind dus nergens een degelijke beschrijving van welk geheugen ik kan/mag gebruiken enkel hoe ik ze moet vervangen. Het enige wat ik uit de handleiding kon afleiden is dit:

Memory 2 customer-accessible/upgradable memory module slots

Supports dual-channel memory

DDR3, 1066-MHz

Supports up to 8 GB of system RAM in the following configurations:

■ 8192-MB total system memory (4096 MB × 2, dual-channel)

■ 6144-MB total system memory (2048 MB × 1 + 4096 MB × 1)

■ 4096-MB total system memory (2048 × 2, dual-channel)

■ 3072-MB total system memory (2048 × 1024)

■ 2048-MB total system memory (1024 × 2, dual-channel)

■ 2048-MB total system memory (2048 × 1)

■ 1024-MB total system memory (1024 × 1)

Dus die MHz is één van de factoren waar ik rekening mee moet houden qua compatibiliteit?

Na long zoeken vond ik dan ook nog deze site.

Memory:

DDR3 PC3-8500, DDR3 PC3-10600

Memory Type: DDR3 PC3-8500, DDR3 PC3-10600, DDR3 (non-ECC)

Maximum Memory: 8GB

Slots: 2

Each memory slot can hold DDR3 PC3-8500, DDR3 PC3-10600 with a maximum of 4GB per slot.*

*Not to exceed manufacturer supported memory.

Wil dat zeggen dat ik die drie types van DDR3 RAM mag gebruiken? Want de Kingston is namelijk van het type PC3-10600...

Nogmaals bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net zoals Asus zegt is de site te vertrouwen.

Bijna alle merk computer geven weinig informatie over de moederbord zelf.

Dat is een nadeel van Merk computer doch een laptop zelf samenstellen kan ook niet zoals een computer.

Eigenlijk vind ik dat oneerlijk.

Er bestaan wel site waar je min of meer zelf kan samenstellen maar dat is ook alles.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké bedankt voor de info. Ik wist niet goed waar ik moest kijken!

Welk merk kies ik het beste denken jullie? Kingston of Corsair? En neem ik dan best 1066 MHz of maakt dat niet uit en kijk ik gewoon naar het type nummer?

@stegisoft misschien zal het geen performantieboost geven, maar het kan toch zeker geen kwaad?

En daar heb je wel een punt... Van zodra ik afgestudeerd ben ga ik serieus investeren in een desktop pc maar dan ga ik me eerst wat meer verdiepen in hardware!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe hoger de Mhz hoe sneller de laptop is.

Maar kijk ook uit naar de CL

Bijvoorbeeld PC3-10600 CL 9 of PC3-10600 CL 7

In dit geval is CL 7 beter want hoe lager het is hoe beter het is.

Tot nu toe had ik altijd Kingston en tot op heden is er geen enkel stuk gegaan.

Alhoewel Corsair ook een goede merk is zou ik eerder voor Kingston kiezen en daarbij is meestal de prijs ook lager.

Wel goed opletten dat je NON-ECC neemt en niet ECC normaal gezien komt dat niet voor bij kiezen van laptop geheugen.

Opgelet: laptop geheugen kleiner dan gewone geheugen.

Deze site is ook een heel goede

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ik voor deze Kingston ga. 1066 MHz maar mijn laptop ondersteunt toch maar 1066 MHz (vermoed ik) en ik las dat je met 1333 MHz enkel iets merkt als je een i7 quadcore gebruikt wat dus niet het geval is. Hij heeft dus een CL7 latentie en het is een NON-ECC volgens Azerty ;)

Bedankt voor jullie hulp; ik heb weer het één en ander bijgeleerd!

Ik laat het topic nog even open mocht er nog iemand willen reageren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.