Ga naar inhoud

bestanden veilig maar hard verwijderen


Boeckie

Aanbevolen berichten

voordat ik een oude harde computer wegdoe, wil ik graag bepaalde bestanden verwijderen van de harde schijf zonder dat deze achteraf terug te halen zijn door iemand anders.

Ik heb al eens zitten googelen en daar vond ik onder andere programma's zoals Fileshredder en FileAssassin.

Voordat ik iets van deze programma's probeer en in de problemen kom, wil ik graag jullie meningen over programma's zoals deze en hun effect op het besturingssysteem en de computer in het algemeen.

Heeft er iemand dit al gebruikt en wat zijn jullie ervaringen?

Alvast bedankt,

Boeckie

Link naar reactie
Delen op andere sites

voordat ik een oude harde computer wegdoe, wil ik graag bepaalde bestanden verwijderen van de harde schijf zonder dat deze achteraf terug te halen zijn door iemand anders.

Is het de bedoeling enkel de lege ruimte te overschrijven, de pc compleet leeg te maken of Windows opnieuw te installeren?...:hmmmm:

@Asus,

Ik vermoed bepaalde bestanden verwijderen en zijn windows laten staan.

maar dat zal Boeckie moeten bevestigen.

@Boeckie,

We moeten eigenlijk wel een onderscheid maken tussen software om je volledige harde schijf te wissen en software om bepaalde bestanden te verwijderen.

Fileshredder en Eraser zijn zeer geschikt om bepaalde bestanden te verwijderen (niet meer te recuperen) van je harde schijf.

Diskwipe, dban en killdisk verwijderen alle data van je complete harde schijf zodat niets meer terug te vinden is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Duidelijk antwoord... ;-)

Gaat het om een merkcomputer / laptop waar je de mogelijkheid hebt om hem terug te brengen naar fabrieksinstellingen (recovery) ?...da's uiteraard de makkelijkste weg.

Dan breng je hem terug naar factory settings, verwijder eventueel de map windows.old indien aanwezig en overschrijf je de lege schijfruimte (zie verder).

Heb je die mogelijkheid niet, dan is het een beetje omslachtiger.

Ik beschrijf hieronder de werkwijze die ik in het verleden al een paar keer toepaste, maar hou er rekening mee dat je gegarandeerd enige tijd gaat 'zoet' zijn met deze bewerkingen...

Verwijderen van alle (overbodige) software via configuratiescherm --> programma's en onderdelen...hardnekkige software kan je verwijderen met Revo Uninstaller. (klik er op)

Verwijderen van alle persoonlijke gegevens en bestanden : favorieten / bladwijzers, documenten, foto's, muziek / film, e-mails, contactpersonen, e-mailaccount(s), bureaubladachtergrond, enz, enz....mogelijk staan er back-ups op een andere partitie ?...mogelijk is er map windows.old aanwezig?...

Wijzigen naam van de computer indien die 'gepersonaliseerd' is...

Verwijderen van alle oude herstelpunten op het systeem en een nieuw herstelpunt aanmaken.

Computer opschonen met Ccleaner.

Defragmenteren van je pc.

Na dit alles dien je grondig (meerdere keren) de lege schijfruimte te overschrijven zodat het 'recoveren' van gewiste gegeven nagenoeg onmogelijk wordt gemaakt.

Deze functie zit ingebouwd in Ccleaner : gereedschap --> harde schijf wisser --> alleen vrije ruimte...bij beveiliging kies je minimum voor NSA en je duidt alle partities aan...deze bewerking duurt ettelijke uren (afhankelijk van de grootte van de harde schijf)...perfect om 's nachts te laten uitvoeren.

Ook in Revo Uninstaller zit een vergelijkbare functie : gereedschap --> track schoonmaken --> sporen wissen.

Indien je Revo gebruikt zou ik deze bewerking een paar x herhalen...indien je met Ccleaner werkt verkies ik persoonlijk om 2 x NSA te gebruiken, dan is alles 14 x overschreven.

Zoals je ziet : een vrij lange procedure die aardig wat alertheid en tijd gaat vragen...een herinstallatie gaat minder lang duren, maar als je het uitvoert op deze manier is het (mijns inziens) vrij safe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

File Shredder

CHAOS Shredder. Safe Soft Corporation.

Eraser

Data Shredder Tool For Unused System Files and Recycle Bin Data Removal

Freeraser - free file shredder

Object Media Free Software - Secure Delete

Secure Eraser download and reviews from SnapFiles

File Shredder screenshot and download at SnapFiles.com

UltraWipe screenshot and download at SnapFiles.com

SDelete

Free Security Software: File Eraser

Active@ ERASER. Secure Delete Files & Folders. Wipe Hard Drive.

Download Simple File Shredder 3.2 Free - A secure file deletion software - Softpedia

Zilla Data Nuker - Download

Malwarebytes : Remove any locked file with FileASSASSIN

Data Shredder - Wipe Hard Drive Program, Data Eraser, Government Standard Disk Wipe

Download Free Easy Shred File Shredder, Easy Shred File Shredder 1.00 Download

aangepast door SWAT4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.