Ga naar inhoud

PC wil niet meer opstarten. Moederbord kapot?


fastUser

Aanbevolen berichten

Na dat je de pc geopend hebt, of waarschijnlijk heb je deze al open dan zoek je even de volgende connector op. Neem eventueel een connector die vrij is.

post-24526-1417704580,5842_thumb.jpg

Zorg dat je multimeter ingesteld staat zodat deze een grotere spanning als 12V kan uitlezen en dat deze is ingesteld om gelijkspanning te meten.

Geel = +12V

Zwart = - /negatief

Rood = +5V

De - aansluiting van de multimeter steek je in de aansluiting van de zwarte kabel.

De + aansluiting van de multimeter steek je in de gele kabel.

Nu zou je als het goed is 12V horen te meten.

Steek nadien de + aansluiting van de multimeter in de rode kabelaansluiting.

Nu zou je een spanning van 5V moeten meten.

Welke waardes geeft je voeding?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 63
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

EDIT: heb de voeding weer eens verwisseld met mn oude om te kijken... ging een paar keer half aan, dan heb ik wat geprutst en nu gaatie helemaal niet meer aan lol?? Intussentijd voelde ik me enkele keren beetje pijnerig/geelektrocuteerd, whatever :rofl:

Jammeer dit was een goeie moederbord met grote heatpipe koelingen erop, had niet verwacht datie stuk ging gaan na 4 jaar!

Hierbij is mn moederbord dus officieel dood verklaard denk ik.:dong:

Ik vind het wel vreemd dat het zo in 'stapjes' gebeurde, eerst soms crash, dan half booten, dan kwart booten, nu geen teken meer van leven.... Met erbij wisselende reacties bij het veranderen van voeding...:hmmmm:

Nu zie ik blijkbaar dat er weinig moederborden geschikt voor mijn hardware nog liggen in de winkel. Ik heb hier 4GB ddr2 ram dus ga ook nog een ddr2 moederbord moeten kopen.. FF kijken..

Carte mère Asus P5KPL-AM SE pour processeur Intel S775 | eBay

Bestellen of niet?

PS: Dasle, ik kijk meteen toch de voedingen nog eens na. Lukt toch niet, multimeter is stuk.

aangepast door fastUser
Link naar reactie
Delen op andere sites

Na dat je de pc geopend hebt, of waarschijnlijk heb je deze al open dan zoek je even de volgende connector op. Neem eventueel een connector die vrij is.

[ATTACH=CONFIG]13735[/ATTACH]

Zorg dat je multimeter ingesteld staat zodat deze een grotere spanning als 12V kan uitlezen en dat deze is ingesteld om gelijkspanning te meten.

Geel = +12V

Zwart = - /negatief

Rood = +5V

De - aansluiting van de multimeter steek je in de aansluiting van de zwarte kabel.

De + aansluiting van de multimeter steek je in de gele kabel.

Nu zou je als het goed is 12V horen te meten.

Steek nadien de + aansluiting van de multimeter in de rode kabelaansluiting.

Nu zou je een spanning van 5V moeten meten.

Welke waardes geeft je voeding?

En heb toch een werkende multimeter gevonden...

Ik heb precies gedaan wat je zei en bij beide voedingen bleef het iedere keer op 0.00

Wel flikkere een minnetje voor een secondje als ik contact maakte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oops nee had alles juist ontkoppeld... opnieuw proberenxD

En denken dat de moederbord nu geen teken meer gaf van leven was heel idioot van me, ik had namelijk ook de power button kabels enzo ontkoppeld zonder te beseffen wat ik aan het doen was :P

Stay tuned..

EDIT : Nu power button terugaangekoppeld, en het volgende gemeten:

Met mijn originele voeding: Geel schommelt tussen de +11.8 en +12.0 volt, Rood schommelt tussen de +4.7 en 4.8

Met de vervangingsvoeding: Geel is +12.0, rood is +5.1-5.2

Met de vervangingsvoeding herstart de pc om de 5 a 10 seconden zonder verdere tekens van leven, met mijn originele voeding blijft hij 'lopen' zonder verdere teken van leven.

Dus geen bieps niets... Dood?

aangepast door fastUser
Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt heb even een manual erbij genomen van dit mobo en een led kan ik ook niet gelijk vinden.

Als je met je eerste voeding stroom voelde kan nooit goed zijn natuurlijk.

Ik vermoed zo dat je eerste voeding stuk is gegaan en eveneens je moederbord heeft gemold.

Als je voor een vervangend moederbord wil kiezen heeft zowel Asus en en Asrock nog één of meerdere modellen die geschikt zijn voor je processor en DDR2 ram. Als je wil kan ik het wel voor je proberen op te zoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt heb even een manual erbij genomen van dit mobo en een led kan ik ook niet gelijk vinden.

Als je met je eerste voeding stroom voelde kan nooit goed zijn natuurlijk.

Ik vermoed zo dat je eerste voeding stuk is gegaan en eveneens je moederbord heeft gemold.

Als je voor een vervangend moederbord wil kiezen heeft zowel Asus en en Asrock nog één of meerdere modellen die geschikt zijn voor je processor en DDR2 ram. Als je wil kan ik het wel voor je proberen op te zoeken.

Nja heel jammer.... Wordt nieuwe kopen dus!

Ik moet zo snel mogelijk een nieuwe hebben eigenlijk. Deze lijkt mij wel OK? Hij is nieuw.

Carte mère Asus P5KPL-AM SE pour processeur Intel S775 | eBay

Precies wat ik nodig heb, voor 57 euro inclusief verzending, goeie deal lijkt mij!

Dan bestel ik hem gewoon direct van op ebay en is die hier in 2-3 dagen.

Bedankt voor al je hulp alleszins vriend!

PS: Ik heb wel zo een Huge Thermaltake koeler, Ultra 120 Extreme dacht ik, zou die daar wel op passen... het schijnt een mATX bordje te zijn?

aangepast door fastUser
Link naar reactie
Delen op andere sites

Graag gedaan ;-)

Wil je nog graag volgende tip meegeven.

Let op als je één van de voedingen aansluit op je nieuwe moederbord, want je weet niet of ze beide te vertrouwen zijn.

Misschien kan je er voor de zekerheid eens mee langs een goede vakhandel, die hebben meestal een PSU tester.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.