Ga naar inhoud

Hoe formatteer ik de laptop (Medion van Aldi)


Wiske001

Aanbevolen berichten

Mijn dochter kocht een paar jaar geleden een Laptop in de Aldi (het merk is Medion) Deze laptop werkt nog steeds heel goed... maar net als vele pc's gaat deze na een tijd heel traag werken.

Ik wilde nu de laptop van mijn dochter formatteren en opnieuw Windows 7 installeren met de hoop dat haar problemen met de laptop zouden opgelost zijn. Het lukt me wel om windows onpnieuw te installeren, maar niet om te formatteren.

Kan iemand mij uitleggen of ik deze laptop kan formatteren en hoe ik dat moet doen.

Alvast bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk heb je een aantal mogelijkheden.

Eerst en vooral kopieer je best al het belangrijke persoonlijke materiaal (foto's, documenten, bladwijzers, contactpersonen, ... ) naar een externe harde schijf.

Een lijst van de geïnstalleerde software kan je afdrukken met behulp van Installed Program Printer. Zo weet je nadien welke software er opnieuw dient geïnstalleerd te worden.

* Als je beschikt over een installatieschijf van Windows 7 heb je de mogelijkheid om een herinstallatie uit te voeren...hoe je dat doet kan je lezen als je hier klikt.

* Je kan de laptop ook terugzetten naar zijn fabriekstoestand, dan is alles weer zoals op 'dag 1'...zoals op de dag van aankoop dus...deze procedure start je normaliter op door tijdens het (her)opstarten op de F11-toets te tokkelen...meer info in de handleiding.

* Als 3e mogelijkheid kan je nog proberen controle te krijgen over de huidige situatie...traagheid kan verscheidene oorzaken hebben : traditioneel wordt er dan van start gegaan met een check op de eventuele aanwezigheid van malware.

Download HijackThis (klik er op).

1. Klik bij "HijackThis Downloads" op "Installer".

Bestand HijackThis.msi opslaan. Daarna kiezen voor "uitvoeren".

Hijackthis wordt nu op je PC geïnstalleerd, een snelkoppeling wordt op je bureaublad geplaatst.

2. Klik op de snelkoppeling om HijackThis te starten.

Klik ofwel op "Do a systemscan and save a logfile", ofwel eerst op "Scan" en dan op "Savelog".

Er opent een kladblokvenster, hou gelijktijdig de CTRL en A-toets ingedrukt, nu is alles geselecteerd. Hou gelijktijdig de CTRL en C-toets ingedrukt, nu is alles gekopieerd.

3. Plak nu het HJT-logje in je volgende bericht hier op het forum door de CTRL en V-toets.

Belangrijke opmerkingen :

° Krijg je een melding "For some reason your system denied writing to the Host file ....", klik dan gewoon door op de OK-toets.

° Let op : Windows Vista & 7 gebruikers dienen HijackThis als “administrator” uit te voeren via rechtermuisknop “als administrator uitvoeren". Indien dit via de snelkoppeling niet lukt voer je HijackThis als administrator uit in de volgende map : C:\Program Files\Trend Micro\HiJackThis of C:\Program Files (x86)\Trend Micro\HiJackThis.

Extra info :

Dit (klik er op) filmpje kan je helpen om een HijackThis logje te plaatsen, net als deze (klik er op) handleiding.

Na het plaatsen van je logje wordt dit door een expert (Kape of Kweezie Wabbit) nagekeken en begeleidt hij jou door het ganse proces.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank u voor alle uitleg, deze ga ik ergens veilig opslaan want kan achteraf ook nog altijd gebruik worden. Het formatteren is nu zonder problemen gelukt. We kozen voor formatteren omdat het zelfs niet eens meer lukte om systeemherstel te doen. Bovendien stond er geen belangrijken dingen op de laptop... het makkelijkst was dus een nieuwe installatie van alles. Voor zover alles nu is geïntalleerd werkt deze weer perfect, wel vind ik dat de laptop aan de linkerkant behoorlijk warm wordt. Of dit nu een probleem is weet ik niet, ik heb mijn dochter de raad gegeven om haar laptop elke keer na gebruik volledig af te sluiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

wel vind ik dat de laptop aan de linkerkant behoorlijk warm wordt.

Kan je dan nog eventjes het onderstaande uitvoeren :

Download en installeer Speccy.

Tijdens de installatie heb je nu de mogelijkheid om Nederlands als taal te selecteren.

14222d1319540643t-standaardtekst-speccy-speccy-nederlands.png

Start nu het programma en er zal een overzicht gemaakt worden van je hardware.

Als dit gereed is selecteer je bovenaan " Bestand - Publiceer Snapshot " en vervolgens bevestig je die keuze met " Ja ".

In het venster dat nu opent krijg je een link te zien, kopieer nu die link en plak die in je volgende bericht.

Wil je in woord en beeld zien hoe je een logje van Speccy maakt en plaatst kun je dat Hier lezen.

Ook Dit (KLIK) filmpje laat zien hoe je een Speccy-logje kan plakken in je antwoord.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het formatteren is nu zonder problemen gelukt. We kozen voor formatteren omdat het zelfs niet eens meer lukte om systeemherstel te doen. Bovendien stond er geen belangrijken dingen op de laptop... het makkelijkst was dus een nieuwe installatie van alles. Voor zover alles nu is geïntalleerd werkt deze weer perfect

Voer eerst bericht 5 uit, deze vraag stel ik niet wegens het warmte probleem maar heb je ook alle nodige drivers geïnstalleerd voor je hardware na de installatie van je Windows?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.