Ga naar inhoud

"Bevriezen" Laptop


tolhansen

Aanbevolen berichten

Hallo

Ik ben in het bezit van een al wat oudere laptop een microstar met 40GB harddrive en 2 GB werkgeheugen.

Over het algemeen draait deze wat oudere laptop prima alleen dit apparaat heeft de onhebbelijke gewoonte na een periode van inactiviteit te bevriezen. Niets werkt dan meer. Alleen een harde reset d.m.v. de powerswitch minimaal 10 seconden in te drukken helpt nog met als resultaat dat het apparaat dan wel uit gaat. Hierna kan ik hem wel weer gewoon opstarten en gebruiken. Als ik afsluit d.m.v. het deksel dichte te doen kan ik hem na een langere periode wel weer gewoon gebruiken. Er draaien verder niet echt zware programma's op dit apparaat en de harddisk is hooguit voor de helft benut. Defraggen lukt ook niet omdat het aparaat dan weer vastloopt.

Iemand enig idee wat dit kan zijn of in welke richting te zoeken.

Bij voorbaat dank

Tolhansen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Download en installeer Speccy.

Tijdens de installatie heb je nu de mogelijkheid om Nederlands als taal te selecteren.

14222d1319540643t-standaardtekst-speccy-speccy-nederlands.png

Start nu het programma en er zal een overzicht gemaakt worden van je hardware.

Als dit gereed is selecteer je bovenaan " Bestand - Publiceer Snapshot " en vervolgens bevestig je die keuze met " Ja ".

In het venster dat nu opent krijg je een link te zien, kopieer nu die link en plak die in je volgende bericht.

Wil je in woord en beeld zien hoe je een logje van Speccy maakt en plaatst kun je dat Hier lezen.

Ook Dit (KLIK) filmpje laat zien hoe je een Speccy-logje kan plakken in je antwoord.

Zo krijgen we een gedetailleerd overzicht van je hardware ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens het speccy logje is de slaapstand uitgeschakeld, dat zal dus het probleem niet zijn.

Speccy laat op dat vlak helaas regelmatig een steekje vallen in beide richtingen...:hmmmm:

Hier staan momenteel 3 laptops op tafel : bij alle 3 is de slaapstand uitgeschakeld in alle energieschema's, dit zowel op netspanning als op batterij...Speccy geeft voor elk van deze toestellen weer dat de slaapstand is ingeschakeld...:dong:

Controleer dus zeker 'manueel' je instellingen in energiebeheer.

In je Speccy-logje kunnen we maar 1 temperatuur aflezen door ontbreken van andere sensoren in de laptop.

De temperatuur van je harde schijf bedraagt na 6 minuten reeds 43°C en dat is véél te hoog om van een normale waarde te kunnen spreken.

Ter vergelijking : ik heb hier momenteel een laptop van een collega proefdraaien.

De temperatuur van de harde schijf bereikte gisteren (na 4 uur on power) 44°C...op dat moment bereikten zowel de processor en het moederbord temperaturen van boven de 70°C...véél te hoge waarden dus.

Na een eerste vlugge ontstofbeurt is de temperatuur van de HDD een 6-tal graden gedaald...maar : de temperatuur van de processor en moederbord liggen nu wel zo'n 20° lager.

Check de laptop eens op inwendig stofgehalte (of laat hem checken).

Te hoge temperaturen van een PC / laptop worden meestal veroorzaakt door een te hoog stofgehalte.

Om dit op een veilige manier te verwijderen verwijzen we graag naar deze zeer duidelijke uitleg.

Neem de tips grondig door en doe het nodige om je systeem stofvrij te (laten) maken…nadien kan je ons dan de nieuwe resultaten van Speccy bezorgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt

Hier ga ik mee aan de gang zodra ik hiermee gereed ben zal ik een nieuw logje draaien en het resultaat mededelen. Het valt me ook op dat ik de koelerfan eigenlijk continu hoor draaien, ook als ik alleen een simpele bewerking doe dit kan natuurlijk ook een gevolg zijn van het stof.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de koelopeningen binnen in je laptop deels verstopt zijn door stof gaat de temperatuur van vooral je processor omhoog waardoor de fan harder gaat draaien om deze koel te houden, maar doordat de openingen verstopt zitten word de processor onvoldoende gekoeld en bij de geringste belasting gaat deze alsmaar harder draaien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.