Ga naar inhoud

Schoonmaakplan voor Windows XP en Vista


aarondk1

Aanbevolen berichten

Windows heeft de neiging om na een tijdje traag te reageren, en traag op te starten. Nu kunnen we daar natuurlijk iets aan doen! Doordat je jou pc lang gebruikt en er meer programma’s opstaan word die trager. Omdat die meer programma’s moet laden, moet je processor meer werk doen, raakt je geheugen vol… Allemaal dingen die je liefst wilt vermijden. Daarom deze handleiding die in een paar simpele stappen uitlegt hoe je uw pc een stuk sneller én properder maakt! Zodat die er weer tegenaan kan!

1)Inleiding

We gaan deze handleiding in twee delen verdelen, enerzijds in het gedeelte dat software behandelt, en anderzijds het deel dat over de hardware gaat.

Het software gedeelte gaat is zo uitgelegd dat het voor elke gebruiker te volgen is. Ook al weet je niet veel van computers dit gedeelte gaat zeker! Het hardware gedeelte is niet noodzakelijk maar ik raad het wel aan. Waarom dit erbij zit leg ik straks verder uit.

2)Controleren op malware

De schrik van elke computergebruiker zijn virussen, Trojaanse paarden, wormen en hackers. Daarom zijn mensen geneigd om hun pc superhard te gaan beveiligen met verschillende anti-virusprogramma’s en dergelijke. Dit gaat juist een averechts effect hebben. Omdat er verschillende programma’s geïnstalleerd zijn gaan ze elkaar tegenwerken, wat het voor malware makkelijker maakt om binnen te dringen!

Dus zorg dat je altijd maar één anti-virusprogramma hebt!

Hier staat een lijstje van goede programma’s:

Avira Antivir Free

AVG Free

Avast! Free

Anti-spyware programma’s:

Ad-Aware

Spybot S&D

En een firewall:

ZoneAlarm!

Comodo

Uit deze drie blokjes (anti-virus, anti-spyware en firewall) mag je telkens één programma kiezen en dat laten draaien. Maar nooit meerdere anti-virus programma’s of firewall laten draaien! Deze zijn ook allemaal gratis! Ik gebruik zelf AVG met Spybot S&D en Comodo en dat werkt hier feilloos.

Als je er dan toch niet uitgeraakt, kan je hier nog altijd met je probleem terecht!

Er zijn betalende all-in-one oplossingen zoals Kaspersky Internet Security of Bitdefener Internet Security zijn goede keuzes maar deze zijn betalend en kosten wel veel.

3)CCleaner (By Piriform)

Als je CCleaner gedownload hebt, moet je gewoon de installatie procedure volgen en dan heb je CCleaner op je bureaublad staan!

CCleaner is een klein maar toch heel handig programma dat zeker een belangrijke stap is in het proces van je pc schoon te maken!

Eerst gaan we onnodige bestanden verwijderen, zoals tijdelijke bestanden. Dit kan je pc serieus vertragen!

Start CCleaner op en klik rechts op het tabje “Cleaner”, klik vervolgens op “Analyseer”.

Dan komt er een lijst van bestanden die verwijdert gaan worden.

ccleaner1v.th.jpg

Klik nu op “Opschonen”, bevestig door op “Ok” te klikken en de bestanden worden verwijdert!

Nu gaan we het register opkuisen, het register zit vol met verwijzingen, en alles dat natuurlijk helemaal vol rommel zit is het logisch dat je computer traag gaat.

Klik nu rechts op het tabje “Register”, klik op “Scan naar Problemen” en wacht even af.

Nu komt er een lijst met slechte registerwaardes, dit kan lang of kort zijn.

ccleaner2.th.jpg

Klik op “Herstel geselecteerde problemen”, klik nu op “Ja” deze stap mag je zeker NIET overslagen! Slaag het bestand ergens veilig op waar je het zeker terug kan vinden! Dit is een back-up van je register, moest er iets mis(wat bijna nooit voorkomt!) gaan kan je het nog altijd terugzetten! Klik nu op “herstel alle geselecteerde fouten” en je register is schoon!

NB. Het kan wel zijn dat je dit twee tot drie keer moet uitvoeren, alle fouten worden niet in een keer gevonden.

Als je pc traag opstart kan je deze stap best ook uitvoeren

Ga naar het tabje “Gereedschap” en klik daarna op het vakje “Opstarten” hier staan alle programma’s die mee opstarten.

Kijk uit deze lijst welke programma niet noodzakelijk zijn om mee op te starten.

ccleaner3t.th.jpg

Bijvoorbeeld msnmsgr.exe dat is Windows Messenger als je dat niet nodig hebt, kan je klikken op “Waarde verwijderen” en bevestigen door op “Ja” te klikken. Nu start msn niet meer op. Ga niet in het wilde weg alle programma’s verwijderen! En als je niet weet waarvoor een bepaald programma dient laat het dan aanstaan! Virusscanners enzo moet je ook mee laten opstarten!

4)Auslogics Disk Defrag

Dit is de langste stap, en die kan je best uitvoeren als je een middagje de computer niet nodig hebt. We gaan de computer defragmenteren (niet te verwarren met formatteren!) defragmenteren zet bestanden terug op een plaats waar ze makkelijker en sneller terug te vinden zijn. Wat dus een prestatiewinst geeft!

Eenmaal je Auslogics gedownload & geïnstalleerd hebt, kan je met het programma beginnen te werken. Als het programma opstart kan je kiezen welke schijf of partitie je wilt defragmenteren. Het kan zijn dat je er een hebt maar het kan ook zien dat je er meerdere hebt. Je begint best eerst met de C:\ schijf. Je selecteer deze bij “Select the disk you want to defrag:” en klik op “Next” nu word je hardeschijf gedefragmenteerd. Het best laat je nu je pc even met rust, tot die klaar is.

auslogics.th.jpg

Als dat klaar is je pc gedefragmenteerd en zou die sneller bestanden moeten laden en opstarten.

5) Het hardware gedeelte

Dit gedeelte is niet verplicht maar het kan wel handig zijn!

Je moet wel weten als je pc nog binnen garantie is, dat je hier beter niet aan begint. Meestal is het ook nog niet nodig voor de garantie. Wees voorzichtig als je hiermee begint.

Als eerst doe je alle kabels van je pc eruit, ook de stroom kabel. Dan doe je jou kast open, dit kan op verschillende manieren.

Je hebt het systeem met de handvat of met schroefjes, of nog andere, dat moet je even zien uit te zoeken.

kast1.th.jpgkast2.th.jpg

Nadat het deurtje open is kan je de pc vanbinnen aanschouwen, ga nergens willekeurig kabels verwijderen of verplaatsen, laat alles mooi zitten.

Mijn kast ziet er vanbinnen zo uit, er kan nog wat meer kabels weg gewerkt worden, maar dan word het lastig om van grafische kaart etc te verwisselen.

Als je wat van pc’s kent kan je best wat kabels wegwerken met de bekende tie-wraps.

kast3.th.jpg

Dan neem je een verfborstel, wel een propere zodat je pc niet nog vuiler word.

kast4.th.jpg

Dan ga je op de bodem van de kast het stof weg werken, dit doe je best niet met een verfborstel omdat je dan het stof gewoon opwaait en het ergens anders in de kast blijft ronddwalen.

Dus met een doekje (niet nat!) ga je daar wat rond de randjes van de kast. Dan zie je waarschijnlijk wat koeler die vol stof hangen. Het stof kan je makkelijk wegdoen met een verfborstel.

Zoals je hier ziet is achter de ventilator wat stof gekomen, dit komt omdat de koeler lucht aanzuigt en daarom ook stof. Dit kan je dus met een verfborstel wegdoen.

Dan kan je op het moederbord wat stof verwijderen, met een verfborstel.

Als je een “geavanceerdere” pc gebruiker bent kan je ook je voeding eruit halen. En die helemaal kuisen, of je processor koeler eraf halen en er nieuwe koelpasta tussen doen. Maar dit is wel voor de gebruikers met ervaring.

Je pc heeft ook een soort front, soms zitten hier stoffilters die veel stof tegenhouden. Deze kan je ook kuisen.

kast6.th.jpg

Doe nu je kast dicht en steek alle kabels terug en start je pc op. Die nu een stuk koeler gaat zijn zonder al dat stof!

aangepast door kape
linkjes aangepast
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 jaren later...
Gast nebuluchka

Op deze manier heb ik het ook altijd gedaan met dit verschil dat ik Degfraggler gebruik van Piriform en de rest van Norton. Daarnaast maak ik de laptop niet open, dus als die stof vreet..... dan zou ik niet weten hoe dat op te lossen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

Meest ideale manier om te defragmenteren :

* zonder internetverbinding (om te vermijden dat er op het zelfde moment updates binnen gehaald worden).

* alle onnodige achtergrondprogramma's en services uitschakelen.

Dit doe ik met SmartClose.

Je maakt een snapshot om alle onnodige programma's te sluiten.

Dan defragmenteer je.

Na defragmentatie doe je via SmartClose een restore dmv je gemaakte snapshot.

Info en download Smartclose : ( SmartClose - Free software downloads and software reviews - CNET Download.com ).

Ook niet vergeten je internetverbinding terug in orde te brengen... ;-)

Succes !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast nebuluchka

Dank je voor de tip, SmartClose had ik nog niet gebruikt. Ga het proberen.

Nog een vraagje: vroeger tot en met windows 2000 formatteerde ik zelf mijn harde schijf eens in de zoveel tijd, partitioneerde hem opnieuw en installeerde alle programma's opnieuw. Dat vond ik een leuke klus en ik was gelijk van heel veel rommel af. Nu zou ik dat graag willen doen met mijn laptop (Vista). Zou je me dat adviseren? Zoja, waar moet ik dan op letten?

Groetjes van Heidie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu zou ik dat graag willen doen met mijn laptop (Vista). Zou je me dat adviseren? Zoja, waar moet ik dan op letten?
Om de zoveel tijd is dat inderdaad aan te raden (bv. 1x per jaar).

Hier vindt u een handleiding over hoe u Vista opnieuw installeert.

Als u de dvd van vista in je computer steekt tijdens het opstarten, komt er op een bepaald moment de vraag "Aangepaste installatie" of "Ugrade". Kies dan voor "Aangepaste installatie". De partitie wordt dan automatisch geformatteerd en de verse Vista komt er op.

Als u echter kiest voor Upgrade dan heeft u instabiel systeem omdat er dan het huidige besturingssysteem erop blijft staan.

Als je kiest voor "Aangepaste installatie" kan je voor alle zekerheid ook eens op knop "Formatteren" klikken, want die optie is dan ook beschikbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.