Ga naar inhoud

harde schijf partitioneren


Aanbevolen berichten

Beste, Ik heb zopas een nieuwe pc (medion) aangeschaft - 12 Gb geheugen - I7 2600 processor - 2 TB harde schijf. Voor mijn gebruik een zeer goede pc. Nu zit ik met een probleem. Mijn harde schijf is vanuit de fabrieksinstellingen ingedeeld in 4 primaire partities (1 ervan is verborgen).Ik dacht dat gezien deze processor/geheugen/... alle bewerkingen veel sneller zouden gaan. Nu dat is deels het geval maar wanneer ik tegelijkertijd download/foto's bewerk/... werkt pc traag (ONDANKS WINDOWS TAAKBEHEER MELDT DAT PROCESSOR EN GEHEUGEN MAAR AAN 20% WERKEN).

Ik zou graag een uitgebreide partitie maken om daar mijn gegevens/downloads op te slaan. Ik dacht dat wanneer dit het geval zou zijn, mijn bewerkingen sneller zouden zijn. Nu heb ik na opzoekingen gevonden dat max 4 primaire partities mogen bestaan en dat er dan geen uitbreiding mogelijk is. Is hier een oplossing voor? Of dien ik niet te herpartitioneren om verschillende pc bewerkingen sneller te laten verlopen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht dat gezien deze processor/geheugen/... alle bewerkingen veel sneller zouden gaan. Nu dat is deels het geval maar wanneer ik tegelijkertijd download/foto's bewerk/... werkt pc traag (ONDANKS WINDOWS TAAKBEHEER MELDT DAT PROCESSOR EN GEHEUGEN MAAR AAN 20% WERKEN).

Eigenlijk is het probleem dat je vindt dat je pc te langzaam is als je verschillende bewerkingen tegelijkertijd uitvoert.

Maar wat versta je onder downloaden ( is dat aan hoge snelheid en veel GB?) foto's bewerken ( welke software) en ...... ( wat betekenen die puntjes, nog meerdere bewerkingen?) want je mag zelfs een I7 2600 hebben als je te veel zaken tegelijkertijd doet gaat het toch stroppen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt. Hoge snelheid downloads (3 tot 5mb/s). Krijg dan melding "schijf te vol 100% ondanks 1,5 TB vrije ruimte. Met verschillende programma's tegelijkertijd draaien bedoel ik films converteren (WINAVI) - openen van EXCEL - ... Wanneer ik dan taakbeheer opstart stel ik vast dat processor en geheugen amper aan 20% zitten.

Dacht dat dit kon worden opgelost door bestanden tegelijkertijd naar verschillende partities op de harde schijf te schrijven.

Misschien dat je daar een oplossing voor hebt? Harde schijf is vanuit fabrieksinstellingen opgedeeld in 4 PRIMAIRE partitities. Dit is schijnbaar het maximum. Zou een uitgebreide partittie willen maken (doch zonder gebruik te maken van aan externe harde schijf).

Link naar reactie
Delen op andere sites

guntherdeschepper,

Een nieuwe partitie aanmaken zal niks uitmaken.

Zolang je video's converteert zal je pc traag werken.

Tracht deze taken te laten voor wanneer je de pc niet gebruikt.

Als je winAVI niet gebruikt, werkt de pc dan nog traag ?

Indien je een nieuwe partitie wil bijmaken (nr 4+) dan zal je met Logische partities moeten werken en dus een

primaire 'verwijderen'.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 bewerking = pc supersnel

Partitie verwijderen? Kan ik partities laten "samensmelten" m.a.w. gehele inhoud van ene naar een andere schrijven? Indien ik een bijkomende interne of externe schijf aankoppel om downloads te schrijven, zou ik dan meerdere bewerkingen tegelijktertijd kunnen uitvoeren zonder snelheidsverlies

Hoe komt het dan dat ik melding krijg van "harde schijf 100%" ondanks 1,5TB vrije ruimte en taakbeheer slechts CPU 20% en RAM 20%?

aangepast door guntherdeschepper
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe komt het dan dat ik melding krijg van "harde schijf 100%" ondanks 1,5TB vrije ruimte

Kan je eens een screen (schermafbeelding) maken van schijfbeheer via start-> configuratiescherm-> systeembeheer-> computerbeheer.

In computerbeheer klik je op schijfbeheer, al je schijven/ partities komen dan in beeld.

Hoe je een screen kan maken lees je hier (klik erop), hoe je de afbeelding plaatst in een volgend bericht hier.(klik erop)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo ghunterdeschepper,

volgens mij heeft dit te maken met het extra controleren of er nog ruimte is op de harde schijf en de snelheid waarmee de torrent wordt binnengehaald.

ik ben net als clarkie ook eens benieuwd naar die screenprint van je partities. Vier partities, Windows en programma's geïnstalleerd, veel gedownload, en dan nog een partitie hebben waar 1,5 TB op vrij is ???

Alles is mogelijk, maar ik denk dat je de totale vrije ruimte op de schijf samen telt, waar je enkel moet kijken naar die partitie waar de downloads naar worden geschreven.

Met utorrent kan je ruimte reserveren op een bepaalde partitie. Als de standaard partitie een kleine partitie is, dan zal je de melding van utorrent krijgen dat die schijf vol is, ondanks dat er mogelijk genoeg ruimte is. Utorrent berekent op voorhand of er genoeg plaats is voor alle delen van de download, voor dat ze samen gevoegd worden tot 1 bestand, en die delen kunnen groter zijn dan het bestand zelf.

Wat kan je doen: Schijfruimte reserveren op een partitie die heel veel vrije ruimte heeft.

start utorrent en ga naar het tabblad opties.

klik op algemeen, en zet een vinkje bij "Schrijfruimte altijd vooraf toewijzen"

klik op "Toepassen" en op OK

De snelle i7-2600 processor en de 12 GB RAM maken de (relatieve) traagheid van je 2TB HDD niet goed.

We wachten even je screenprint en antwoorden af.

Beerke10

Vul je systeemgegevens in bij je profiel, zo kunnen we je beter, sneller en gerichter helpen.

aangepast door Beerke10
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk misschien meteen je instellingen voor virtueel geheugen eens na .... Met 12 GB ram zal je systeem proberen een "page" file te gebruiken van 24 GB op je systeem partitie. Aangezien dit bestand in één aaneensluitend blok moet staan zou dat wel eens een probleem kunnen geven.

Verder maakt het niet uit (qua snelheid) op hoeveel partities je werkt, het enige dat je systeem kan versnellen qua schijftoegang is verschillende fysieke schijven gebruiken. Maar dan wordt de controller al gauw de bottleneck.

Fragmentatie zou in jou geval misschien een factor kunnen zijn aangezien het soort toepassingen dat je vermeldt veel tijdelijke bestanden gebruikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zal vanavond screen maken - antwoord nu vanop werk :-)

---------- Post toegevoegd om 14:49 ---------- Vorige post was om 14:41 ----------

Beerke 10.

Kan u alvast hierop antwoord geven. Harde schijf van 2 TB is opgedeeld in 4 partities. De C-partitie (waarop mijn prog. bestanden staan) heeft nu nog 1,5 TB vrije ruimte. Hier schrijf ik mijn downloads naar toe. En utorrent is ingesteld dat schijfruimte vooraf wordt bijgehouden. Ga er u zelfs bij vertellen dat er momenteel slechts 2 downloads draaiende zijn dus die zullen volledige inhoud van harde schijf niet innemen.

instellingen van virtueel geheugen??? Page file??? Sorry heren, maar ik ben een "groentje" op dat gebied :-).

Zal alvast schijf een fragmenteren. Pc start op met ccleaner dus tijdelijke bestanden worden bij opstarten gewist. Heb ook al schuifopruiming gedaan.

Maar alvast bedankt. Zal screen vanavond posten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.