Ga naar inhoud

WinXP herstart bij laden


Aanbevolen berichten

Hoi,

Mijn opa zat met een probleem. Ik ben meteen langs gegaan.

De PC is een jaar of vijf oud. Draait WinXP, SP is onbekend.

Wanneer ik de computer opstart, werkt alles tot het laadscherm. Daar blijft hij hangen en herstart de computer weer opnieuw. Dit herhaalt hij elke keer als ik de computer doet. Ook als ik de voeding uitdoe en meerdere malen op de aanknop druk om echt alle spanning van het systeem te halen, doet hij niet. Ik heb de PC nog niet opengemaakt, daar had ik geen tijd voor.

Heeft er iemand een idee wat een mogelijk probleem zou kunnen zijn?

Alvast bedankt,

Martin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, ook veilige modus geeft hetzelfde.

Ik heb zelf wat onderzoek gedaan en het schijnt aan het geheugen te liggen. Ik hoorde van iemand dat ik dan een 'memtest' moet doen om dat te controleren. Maar mijn vraag, moet ik dat in BIOS doen? Zo ja, hoe kom ik in BIOS?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Martin,

Wellicht krijgt de pc een Blue screen bij het opstarten en is de machine ingesteld om automatisch opnieuw op te starten wanneer dit voorvalt.

Wanneer je opnieuw opstart druk je enkele malen F8 en nadien kies je 'Disable automatic restart on system failure' (of de nederlandse vertaling...).

Nadien moet je even doorgeven welke fout je te zien krijgt...

Een andere mogelijke oorzaak zou een defecte voeding zijn.

[h=3][/h]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die functie zit toch ook in het BIOS? Ik ben net terug, was van plan memtest te doen maar de CD werkte niet mee.

Maar als het een defecte voeding zou zijn, waarom zou de computer dan wel op kunnen starten?

Waarschijnlijk kan ik morgen nog eens langs om wat uit te proberen.

Bedankt voor de informatie.

EDIT: ik ga morgen even een nieuw bankje RAM (1GB) installeren. Kijken wat dat doet.

aangepast door MBeentjes
Extra bericht
Link naar reactie
Delen op andere sites

Blue screen lijkt me het meest waarschijnlijke.

Schrap dat vd voeding maar. Indien het een probleem met de voeding zou zijn zou de pc meer op willekeurige momenten uitvallen (dus niet steeds tijdens boot).

In sommige BIOS-versies van sommige fabrikanten is inderdaad een memtest aanwezig (bv. HP) maar meestal is dit niet het geval.

Memtest86 zal sowieso grondiger testen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb via de geavanceerde opstartoptie ingesteld dat de computer niet opnieuw opgestart wordt bij een fatale fout, na een herstart bleek er inderdaad een blauw scherm te zijn. Hierna ben ik even langs een computerwinkel gegaan om even te vragen of zijn iets wisten. Daar kreeg ik te horen dat ik een memtest en checkdisk moet uitvoeren. Daaruit kan ik concluderen of het een softwarematige of hardwarematige fout is. Alleen dat begrijp ik niet helemaal, kan iemand daar wat over uitleggen? De voeding moet in ieder geval doorgemeten worden als ik die wil testen.

Ik hoorde dat Checkdisk in DOS (Recovery modus als prompt) moet uitvoeren. Dus dan zou ik het schijfje moeten zoeken waar XP op staat. Als ik die niet vind, ga ik denk proberen de harde schijf in mijn eigen systeem te steken en de data terug proberen te krijgen zodat ik een back up kan maken.

Een memtest moet ik nog uitvoeren, de vorige was een mislukte brandpoging. :hmpf:

aangepast door MBeentjes
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.