Ga naar inhoud

Mijn externe harddisk is onbenaderbaar


Gast Edjekadetje

Aanbevolen berichten

Gast Edjekadetje

Mijn externe harddisk is niet meer benaderbaar en wil alleen nog maar geformatteerd worden.

Gisteren raadpleegde ik backups op mijn externe harddisk, een Samsung S2.

Na deze correct te hebben afgesloten alvorens de usb kabel los te trekken, wilde ik hem uren later weer raadplegen en plugde de kabel in.

Er verscheen geen gebruikelijke pop-up wat ik wilde doen met het nieuw gevonden externe apparaat.

In de verkenner zag ik de harddisk staan als drive H.

Toen ik deze aanklikte verscheen de melding of ik hem wilde formatteren.

Via foutcontrole in apparaatbeheer heb ik ontdekt dat het mogelijk zit in verkeerd/niet goed afsluiten van de disk alvorens hem los te koppelen uit de usb poort.

De 'foutoplosser' heeft het eea geconstateerd en gecorrigeerd (zegt ie), maar uiteindelijk doet hij het nog steeds niet.

Ondertussen heb ik met het programma Recuva gekeken of ik hem kan benaderen, daarmee kan ik alleen zien welke files ik op die harddisk heb gedelete.

Ik ben ervan overtuigd dat er een prog is dat dit vervelende probleem oplost, maar ik heb met veel googelen nog niets bruikbaars gevonden.

WIE HELPT MIJ ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Edjekadetje

Hoi,

Bedankt voor je reactie, eerder vanavond had ik al EaseUS Data Recovery Wizard gedownload en geinstalleerd.

Ik heb wat moeite om de werking van dit prog te begrijpen.

In dit prog kan ik kiezen uit

Delete Recovery

Complete Recovery

Partition Recovery

In geen van de 3 opties kom ik ergens een mogelijkheid tegen om bv de H: drive te scannen.

Doe ik iets fout?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zegt dat je 3 opties hebt: delete, complete en partition. De eerste optie lijkt me een beetje een vreemde eend in de bijt, en zou ik niet kiezen. De tweede en de derde lijken me beide geldige mogelijkheden, echter zul je wel je te herstellen gegevens moeten opslaan op een andere schijf (bijvoorbeeld die in je computer). Dat wat je meldde over Recuva is voor mij een relatief bekend verhaal. Helaas ken ik zelf het AeseUS-programma niet, maar ik zou in dit geval kiezen voor een 'complete recovery'. De kans is groot dat u hierbij ook een hoop bestanden terug krijgt die u niet (meer) wilt hebben, maar als het goed is, kunt u deze zelf ook deselecteren.

Ik zou zelf in deze situatie hebben gekozen voor DIY IRecovery. Dit is dan wel geen gratis programma, maar het is zeker in staat om een zeer complete scan te doen, en daarbij al de herstelbare gegevens in de terug gevonden partities weer te geven. Eigenlijk maakt het niet uit welk programma je gebruikt, zolang je de gegevens maar weer terug vindt.

Dit probleem is (helaas) al een flinke tijd bekend, en wat nog jammerder is, is dat is gebleken dat zeker Windows 7 minder netjes met de USB-geheugens om gaat dan voorgaande versies. Een van de meest irritante zaken die het doet, is het bewerken van de partitietabel en de startsectoren van de partities die het kan herkennen. Dit leidt tot het probleem dat partities verdwijnen. De gegevens op de schijf zullen echter allemaal nog zonder enig probleem te herstellen zijn, zolang er maar geen nieuwe gegevens op weggeschreven worden. Het aanmaken van een nieuwe partitie op de externe schijf kan het herstel van oude gegevens zeker wel bemoeilijken, maar hoeft het niet onmogelijk te maken.

Ik bedenk me net trouwens even iets: in sommige gevallen kan een simpel trucje u helpen om toch weer toegang te krijgen. Daarvoor moet je even de command prompt openen ('Start' -> 'Uitvoeren' -> [CMD]) en daar het commando [FDISK /MBR H:] invoeren. Ik kan hiervoor geen succes garanderen, maar het zou zo maar kunnen dat dit wel lukt. Aangezien de schijf wel herkend wordt, en alleen wordt gevraagd de partitie te formateren, betwijfel ik enige verandering in het probleem, maar niet geschoten is altijd mis. Het kan in ieder geval geen kwaad, en zal uw gegevens niet beschadigen, zolang u maar exact die opdracht die ik hierboven heb gegeven, hebt ingevoerd.

Zo lang u er zeker van bent dat u geen gegevens naar de externe schijf schrijft, kunt u meerdere programma's proberen. Pas als u er zeker van bent dat u alles terug hebt wat u nodig hebt, gaat u op nieuw een partitie aanmaken op de externe schijf, of formateert u hem. Dan kunt u de gegevens ook snel weer terug zetten en hebt u ze weer 'draagbaar'.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Edjekadetje

Hallo Gemmeke,

Bedankt voor je uitvoerige uitleg, helemaal uit Lima?!

Het doet mij goed te horen dat er nog hoop is om de 'verloren gewaande' data weer terug te halen.

Ook kijk ik er niet echt van op wat je uitlegt over het usb fenomeen en de afwijkingen daarin.

(zo zijn er ondertussen al 2 van de 4 usb poorten inactief geworden, gaat lekker zo)

Het FDISK commando wordt volgens DOS niet herkend als intern of externe opdracht of batchbestand.

Ik ga je aanbevelingen straks uitproberen, ik laat je weten hoe dit afloopt!

Heel erg bedankt ondertussen!

Ed

aangepast door Edjekadetje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Edjekadetje

Hoi Gemmeke,

Gemigreerd of niet, ik stel je hulp zeer op prijs!

Met EaseUS Data Recovery Wizard heb ik nu een Complete Recovery uitgevoerd, dit duurde uren en uren.

Vervolgens heb ik een .rsf bestand geëxporteerd naar Mijn Dokumenten.

Als ik nu via het programmavenster voor Recover kies, blijkt dat ik een betaalversie moet ophalen.

Voordat ik daarmee verder ga, vroeg ik mij af wat het nut van dat .rsf bestand is en wat ik daarmee precies kan.

Heb jij enig idee??

Ed

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na even wat zoekwerk te hebben gedaan, heb ik kunnen achterhalen dat dat 99% zeker een 'Results Summary Rile' is. Dit is een soort mini-database, waarin alle gegevens staan die het programma nodig heeft om uw bestanden te herstellen. Dan gaat het om de exacte locatie van de gegevens, en de grootte; en daar waar mogelijk zullen ook de bestandsnaam en de logische plaats in de folderstructuur daarbij vermeld zijn. Door dit bestand op te slaan, is het dus niet meer nodig om de gehele schijf opnieuw te scannen om de gegevens te herstellen nadat u het programma hebt aangeschaft: u hoeft alleen het correcte RSF-bestand maar in te laden.

Nogmaals: ik ken het programma niet, ik baseer me puur op informatie die ik op het internet heb gevonden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Edjekadetje

Heel erg bedankt Gemmeke, echt top!

Volgende stap is het programma werkend te krijgen en het .rsf bestand te gebruiken.

Thanks, you're the best!

Ed

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.