Ga naar inhoud

Harde schijf wordt niet meer herkent door Mac


Aanbevolen berichten

Hallo,

Mijn harde schijf wordt van de ene op de andere dag niet meer herkend door mijn MacBoek Air. Op een windows laptop/computer is hij nog wel te herkennen.

Als ik mijn externe harde schijf in mijn Mac stop, blijft mijn finder zo goed als hangen. Ik krijg dan dat ronddraaiende regenboogje te zien. Dit duurt even en na een tijdje kan ik finder weer gebruiken (behalve die harde schijf). Mijn harde schijf herkent hij dus wel. In schijfhulp gebeurd hetzelfde, hij blijft hangen, maar na een tijdje kan ik deze wel wee gebruiken.

De harde schijf heb ik uit een laptop gehaald en zo laten maken dat ik hem op mijn mac kon gebruiken. Hij heeft het dan ook een paar maanden gewoon gedaan. Op de harde schijf staan alleen films en series.

Iemand enig idee hoe ik hem weer aan de praat kan krijgen? Zoals jullie misschien lezen ben ik geen held in computers (maar ook geen totale nitwit).

Groeten,

Maarten

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 21
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

@ Mmaarten,

Als ik goed begrijp hebt je van een harde schijf vanuit een laptop een externe harde schijf gemaakt.

Die externe harde schijf daarna geschikt gemaakt voor Windows en Mac.

Vertel a.u.b. duidelijk met het vermelden van harde schijf en externe harde schijf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Ik zie het, sorry. Kan het bericht alleen niet meer aanpassen... Dus daarom hieronder opnieuw:

---

Hallo,

Mijn externe harde schijf wordt van de ene op de andere dag niet meer herkend door mijn MacBoek Air. Op een windows laptop/computer is hij nog wel te herkennen.

Als ik mijn externe harde schijf in mijn Mac stop, blijft mijn finder zo goed als hangen. Ik krijg dan dat ronddraaiende regenboogje te zien. Dit duurt even en na een tijdje kan ik finder weer gebruiken (behalve die externe harde schijf). Mijn externe harde schijf herkent hij dus wel. In schijfhulp gebeurd hetzelfde, hij blijft hangen, maar na een tijdje kan ik deze wel weer gebruiken.

De externe harde schijf is de harde schijf van een oude laptop en heb ik geschikt laten maken voor mijn mac. Hij heeft het dan ook een paar maanden gewoon gedaan. Op de externe harde schijf staan alleen films en series.

Iemand enig idee hoe ik hem weer aan de praat kan krijgen? Zoals jullie misschien lezen ben ik geen held in computers (maar ook geen totale nitwit).

Groeten,

Maarten

aangepast door Mmaarten
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk eens of de schijf is beschadigd door vanuit een terminal (of opstarten met cmd⌘ + S toets):

fsck [color=#660033]-fy[/color]

in te typen

Geef dan wel eerst het juiste device-naam aan.

Die is te vinden met

fdisk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

Als ik begrijp wat je bedoelt heb ik het volgende ingevoerd:

/dev/rdisk0 fsck - fy

Waarop hij reageerde met:

-bash: /dev/rdisk0: Permission denied

Maar toen ik fdisk liet uitvoeren, kwam er zo'n enorme waslijst, waar ik niet veel van begreep. Ik dacht eruit te halen dat /dev/rdisk0 de device naam was.

Klopt dit? Of doe ik wat fout?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik geen Mac, maar we hebben allebei wel een Unix-systeem. Ik heb een Linuxbox.

Om je op weg te helpen dacht ik dus op de typische Unix-manier, maar zeer waarschijnlijk heb je ook GUI tools op je Mac die hetzelfde kunnen, maar die ken ik dus niet.

Het idee was om je schijf op evt fouten/beschadigingen te checken, maar dan moet je eerst weten wat de naam vd schijf is. Met fdisk doe ik dat gewoonlijk, maar waarschijnlijk heeft fdisk op Mac andere opties.

Probeer het eens met

df

-bash: /dev/rdisk0: Permission denied

Bij Linux betekent deze melding altijd dat je die opdracht als root moet uitvoeren

- - - Updated - - -

update:

Ik zie nu wat er mis ging:

/dev/rdisk0 fsck - fy

Waarop hij reageerde met:

-bash: /dev/rdisk0: Permission denied

[/code]

De device-naam moet achter de opdracht fsck staan

dus:

 fsck -fy /dev/rdisk0

aangepast door Chato
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie nu dat bij df wel naar voren komt wat de disk naam is. Deze is /dev/disk2s1.

Bij het intypen van "fsck -fy /dev/disk2s1" of "fsck -fd /dev/disk2s1" of "fsck -fy disk2s1"kwam het volgende naar voren:

"fsck usage: fsck [-fdnypq] [-l number]"

Ik genruik deze command dus niet goed, lijkt mij?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.