Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik ben momenteel bezig om een oude pc te "recycleren". En ik vroeg me af of ik Ubuntu 12 zou kunnen instaleren op moederbord (met chipset SIS 645 of met chipset ati Ixp SB400) of hebt ik hiervoor dan een oudere versie van Ubuntu nodig?

mvg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben verre van een hardware-kenner, dus jouw specs zeggen mij niet zoveel, maar volgens ubuntu.com zijn de aanbevolen sys reqs:

  • 700 MHz processor (about Intel Celeron or better)
  • 512 MiB RAM (system memory)
  • 5 GB of hard-drive space (or USB stick, memory card or external drive but see LiveCD for an alternative approach)
  • VGA capable of 1024x768 screen resolution
  • Either a CD/DVD drive or a USB port for the installer media
  • Internet access is helpful

  • Maar dat lijkt mij aan de wat lage kant.
    Wil je een 'lichtere' Ubuntu is Xubuntu (met Xfce- Desktop Environment) of Lubuntu (Met LXDE Desktop Environment) een aanrader.
    Waarbij ik de XFCE-versie gebruiksvriendelijker vind, maar dat is slechts een persoonlijke mening.
    [offtopic]
    Waarom *Ubuntu? Heb je daar een reden voor?
    Er zijn vandaag de dag andere zeer gebruikvriendelijke Linux-distros ('Linux-versies') die qua populariteit Ubuntu 'verslagen' hebben.
    [/offtopic]

aangepast door Chato
Link naar reactie
Delen op andere sites

Met Ubuntu is niets mis, is prima voor dagelijks gebruik, maar de DE (Desktop Environment, de grafische schil dus) is nogal wat kritiek op.

Mijn persoonlijke mening hierover heb ik eens verwoord in een column op een bevriend forum: PCWebplus. Die column vind je hier: Computer Forum - PC Web Plus ? Toon onderwerp - [Linux] Is Unity de ondergang van Ubuntu?

Alle Linux-versies zijn open-source en bijna alle zijn gratis.

Nogmaals Ubuntu is goed, maar er is meer onder de zon.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als beginner?

Xubuntu of Linux Mint of AVLinux of Kubuntu.

Naar mijn mening:

Xubuntu: lekker snel en zeer soepel, hardware-support out-of-the-box. Werkt ook lekker op 'oudere' hardware.

Linux Mint: zeer goede ondersteuning en support (!) met snelle, prettige en vriendelijke community.

AVLinux: perfect voor multimedia (films, muziek, codecs, studio), ondersteuning is world-wide wat minder, maar je kan altijd bij (o.a.) PCH terecht.

Kubuntu: lijkt op Windows, kan een voordeel, maar ook nadeel zijn. Innovatieve programma 's, Meer 'bleeding edge' progs.

En zo zijn er nog x-tallen voorbeelden van gebruiksvriendelijke distros..

Het is maar om wat 'newbie-friendly' linux-distro's te noemen.

Niets mis met Ubuntu, though, maar is IMO niet zo 'mijn ding'

aangepast door Chato
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.