Ga naar inhoud

twee CPU's vergelijken


Chato

Aanbevolen berichten

Hi,

Mijn zoon en ik zijn in een interessante discussie verwikkeld.

Wiens processor is beter?

Zijn PC heeft een AMD Athlon X2 4200+, de mijne een Intel Pentium 4 630.

Al is zijn kloksnelheid lager, hij heeft twee processor-kernen.

Ik beweer dat hij de snelheid dan ook maal twee moet doen.

Zijn snelheid is 2,2 GHz, maar door de twee kernen is dit dus eigenlijk 4,4 GHz.

M'n zoon beweert dat dit onzin is en dat de twee kernen niets te maken hebben met de kloksnelheid.

Wie heeft gelijk?

Google helpt ons niet verder en ook een processor-compare-website (nieuw Scrabble-woord!) is niet echt duidelijk:

http://cpuboss.com/cpus/Intel-Pentium-4-630-vs-AMD-Athlon-X2-4200#differences

Wie van ons heeft de 'beste processor'?

Of is dat niet zo eenvoudig te vergelijken?

aangepast door Chato
Link naar reactie
Delen op andere sites

M'n zoon beweert dat dit onzin is en dat de twee kernen niets te maken hebben met de kloksnelheid

Uw zoon heeft gelijk.

Ieder kern werkt op 2,2 GHz doch ze werken onafhankelijk.

Het voordeel van meer kernen is dat je ook meerdere programma gelijktijdig kan werken.

Anderzijds heeft Intel Pentium 4 630 meer cache geheugen.

Dus beiden processor heeft dus voor en nadelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je, stegisoft!

Zoals je kunt zien op mijn eerder gegeven link naar cpuboss.com werd het alleen maar onduidelijker:

Volgens die website is de Pentium beter vanwege de kloksnelheid, maar is de AMD beter vanwege de 2 cores.

Dank je voor het brengen van wat duidelijkheid in deze (voor mij) ingewikkelde materie.

De aanleiding voor deze 'discussie' is misschien belangrijk, iig vind ik het leuk te vertellen:

De computers waar het hier om gaat worden alleen maar, echt alleen maar, gebruikt voor het gamen.

Mijn zoon (op de AMD-processor) speelt veel CoD/MW3 en ik (de Pentium) gebruik de PC voor het spelen van TESV Skyrim.

Er is dus niet echt sprake van 'meerdere programma's die gelijkertijd gerund worden'.

Skyrim (+ mods) is veel zwaarder dan CoD/MW3, daarom wilde ik de PC's omruilen. En dat ga ik nu dus ook doen.

Uw zoon heeft gelijk.

Ik was er eigenlijk al bang voor, maar toegeven....

Oh, BTW, zeg maar gewoon 'jij' en 'jouw'.

Zo oud ben ik nou ook weer niet.

:-)

aangepast door Chato
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.