Ga naar inhoud

Eigenaardig gedrag van Avast


Aanbevolen berichten

Ik wilde net een plaatje in een tekst van mijn Wordperfect invoeren (zoals ik gisteren, vroeger, al jàààren doe) en plots begint Avast te mekkeren:

post-42549-1417705578,9353_thumb.jpg

Hij blokkeert dus dat iewpg.fit-bestand.

Nu is dat een bestand van WP15 (de 16 is al een tijd uit) en dat is nooit als virus gemeld.

Het eigenaardige is dat ik het (zie keuzes links onder) het niet als false positive kan bestempelen... ? welke keuze ik ook maak (trouwens: wat betekent hier: "automatisch verwerken" en "Herstellen" ? ? ?) - nadien geeft WP er de brui aan en vertelt dat hij het bestandstype niet herkent.

Ik kan de zaak omzeilen door Avast voor een tijd stil te leggen, maar dat zint me eigenlijk niet.

Heeft iemand een verklaring en liefst ook een oplossing voor dit vreemde gedrag... ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

edit:

hoe zeggen de hollanders dat: nou breekt mijn klomp !

Om te voorkomen dat ik het betreffende bestand telkens terug uit een image (ghost, backup) moet halen, kopieerde ik het naar een andere map.

En ik dacht: ik laat het door Avast scannen en dan krijg ik misschien wel de mogelijkheid om hem te vertellen dat het een false positive is.

Ik laat hem dus scannen en hij zegt nadien vrolijk: geen bedreigingen gevonden !

Deze mus snapt het nu helemaal niet meer .... :dong:

aangepast door Passer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Passer,

Een .fit bestand, moet dit niet eerst omgezet worden naar een bestand dat door Wordperfect word ondersteund?

- - - Updated - - -

.Fit bestanden kunnen verwerkt worden met ImageJ, GIMP, Photoshop, XnView en IrfanView.

- - - Updated - - -

misschien kan je dat plaatje eerst converteren naar een .jpg bestandsformaat en nadien invoegen in Wordperfect?

- - - Updated - - -

Ik dacht dat .fit (flexible image transport) bestanden meer informatie bevatten dan alleen maar de image en een header hebben die door antivirus programma's gelezen worden.

Waarschijnlijk zorgde dit voor het probleem en bevatte de header informatie die door avast werd onderschept.

Link naar reactie
Delen op andere sites

even een toelichting: het was een gewoon jpg-bestand dat ik (zoals dikwijls) in een wp-dokument wilde invoegen.

Ik wilde dus géén fit-bestand invoeren.

Waarom dat bestand bij Object staat is (vermoed ik) omdat de conversie dat bestand nodig heeft ? ? ook als ik een tiff-bestand wilde invoeren, kreeg ik dezelfde melding.

Ondertussen heb ik een image teruggezet (omdat nadien, zelfs bij het uitzetten van Avast) wp nog altijd weigerde om het bestand om te zetten. In het begin deed hij het nog wel als ik avast blokeerde, nadien dus niet meer.

na het terugplaatsen van de image (ghost, backup) zette ik avast uit en probeerde ik het opnieuw en tadaaa ! het ging zoals het hoorde.

Nu ga ik snel terug een nieuwe image maken en dan kan ik terug uitproberen of het het met avast toevallig nog wèl zou doen (zoals gisteren en altijd in het verleden). - en of het mogelijk gewoon een stofje in mijn computer was, wat ik echter niet denk. Maar 'k probeer het nog uit)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even geduld - vanmorgen had ik weer problemen met mijn outlook (in het weekend fouten op de partitie met mijn pst) en ik kreeg vanmorgen de melding dat hij de RPC-server niet kon bereiken. 'k Dacht direct weer aan mijn avast, maar blijkbaar zit de storm er voor iets tussen (denk ik ?) want nu gaat het terug.

Backup is gemaakt, nu nog proberen of WP het plaatje gewoon plaatst zonder dat ik avast uitschakel en moest het weer foutlopen, dan ga ik over naar plan B: backup terugplaatsen en de acties van jou, Jion, uitvoeren. :-)

computers zijn soms toch geprul ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Opgelost?

Ik stuurde het bestand net naar Avast ter controle / melding false positive

daarna probeerde ik terug een plaatje te plaatsen (mèt Avast actief) en het lukte !

Eerst had ik wel zowel het programma als de virusdefinities van Avast geüpdate om de laatste dingen binnen te halen. Is het ondertussen aan hen al gemeld en hebben ze het aangepast in de laatste versie? Misschien krijg ik antwoord op mijn melding van die false positive?

Hoe dan ook, nog even wachten tot na een reboot en dan hoop ik dat ik van vreugde kan juichen !

Dank je wel aan allen die hier meegedacht hebben en die tips gaven !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.