Ga naar inhoud

C-partitie vergroten


Aanbevolen berichten

Beste Clarkie of iemand anders, Ik tob al langere tijd met mijn Asus PC. Kennelijk geleverd met een schijfverdeling zoals uit de bijlage blijkt. Bij het overzetten van de gegevens van mijn oude PC naar de nieuwe is de D: partitie in gebruik genomen voor gebruikersbestanden (zie bijlage voor capaciteit en vrije ruimte). De C: partitie loopt continu tegen zijn maximum aan. Hoe kan ik deze vergroten t.l.v. de D: partitie. N.B. Met de standaard (optie) kan ik de C: partitie alleen nog meer verder verkleinen (zie de tweede bijlage). De D: partitie kan ik verkleinen en vergroten zoals ik wil ten gunste resp. ten laste van een onbenoemde partitie. Weet u/jij raad hoe ik dit probleem kan oplossen. Dank, Elmer De bestanden, zie bijgaand.

post-49389-1417705812,1499_thumb.jpg

post-49389-1417705812,2049_thumb.jpg

aangepast door Passer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Elmer,

welke versie van Windows heb je?

en je plaatjes zijn nogal klein zodat ik niet zeker kan lezen wat de tekst van de partities is...

Als eerste optie is dit de oplossing: eerst je D verkleinen, dan je D naar achter verplaatsen (move) en dan je C gaan vergroten - normaal moet dit werken.

Let op: een systeempartitie vergroten kan altijd gevaren meebrengen als het proces onderbroken wordt (stroomuitval) of strop loopt. Als je natuurlijk je C-gegevens nog op die oude computer staan hebt, is er geen gevaar - moest dit niet meer zijn, dan is het maken van een kloon van die C-partitie vooraf wel aangeraden.

(edit: verdorie Asus, je was me net voor xD )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Passer,

Even zoeken en mijn weg vinden op dit formum. Dank voor de support. Hoop dat ik het allemaal kan volgen.

- - - Updated - - -

Elmer Schouten,

welkom op PC-Helpforum.be. :-)

Neem deze info eens door als je wil, alles wordt er stap voor stap beschreven: D-partitie verkleinen en nadien de niet-toegewezen schijfruimte bij de C-partitie voegen.

De D partitie verkleinen is geen probleem. Die wordt dan als onbenoemde ruimte weergegeven, maar ik heb geen notie hoe ik die aan de C partitie kan toevoegen.

- - - Updated - - -

Elmer,

welke versie van Windows heb je?

en je plaatjes zijn nogal klein zodat ik niet zeker kan lezen wat de tekst van de partities is...

Als eerste optie is dit de oplossing: eerst je D verkleinen, dan je D naar achter verplaatsen (move) en dan je C gaan vergroten - normaal moet dit werken.

Let op: een systeempartitie vergroten kan altijd gevaren meebrengen als het proces onderbroken wordt (stroomuitval) of strop loopt. Als je natuurlijk je C-gegevens nog op die oude computer staan hebt, is er geen gevaar - moest dit niet meer zijn, dan is het maken van een kloon van die C-partitie vooraf wel aangeraden.

(edit: verdorie Asus, je was me net voor xD )

Windows versie 7

Plaatjes gemaakt via PrtScrn, hoe kan ik die leesbaarder/groter maken?

Als eerste optie is dit de oplossing: eerst je D verkleinen, dan je D naar achter verplaatsen (move) en dan je C gaan vergroten - normaal moet dit werken.

Geen idee hoe ik dit moet of kan doen.

Tot slot: mijn C partitie heb ik niet op mijn oude pc staan. Hoe maak ik een kloon. N.B. Heb een externe harde schijf beschikbaar!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vermoed dat je de D verkleint door de 'zijbalk' te verschuiven?

Normaal is het dan zo dat je - als je midden op je D klikt - je D naar rechts kan gaan verschuiven, dan komt tussen C en D een niet-toegewezen stuk staan en dan kan je op de rechterbalk van je C klikken en die naar rechts verschuiven. Eigenlijk zoals jij je D verkleinde kan jij je C gaan vergroten.

Maak anders eens een (liefst groter) screenshotje van je systeem nadat jij je D verkleinde ?

edit ( mijn bericht was net weg voordat het jouwe op mijn scherm verscheen daarstraks)

> printscreen : zonder grafische programma kan je het niet vergroten - wat je kan proberen is van - op het ogenblik dat jij je schijfbeheer in beeld hebt - op je CTRL te duwen (ingeduwd houden) en tegelijk te scrollen met je scrolwieltje: dit gaat het beeld vergroten of verkleinen. Mogelijk wordt een groter beeld echter ook weer minder scherp, maar als het duidelijker is: van het vergrote beeld een screenshot plaatsen.

> een kloon maken (best op die andere schijf): zie de Handleiding van Clarkie

veneeeveven terzijde: "Bij het overzetten van de gegevens van mijn oude PC naar de nieuwe" en "Tot slot: mijn C partitie heb ik niet op mijn oude pc staan" - dus ik vermoed dat je die gegevens ondertussen gewist hebt? (want anders is een kloon niet nodig want dan kan je - in het kleine geval dat die vergroting van je C zou mislukken, toch weer terugzetten?

> windows 7: dan kan ik je de weg niet tonen want die gebruikte ik nooit en 'k zit nu zelf aan de 8

> en wat het verkleinen/vergroten betreft, kan ik even niet volgen:

---------Eerst schrijf je: "De D partitie verkleinen is geen probleem"

---------En daarna: Geen idee hoe ik dit moet of kan doen

-----_uheuh... ?

aangepast door Passer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het probleem op kunnen lossen met het gratis software programma AMOEI Partition Standard Edition, meer specifiek de optie Merge. Eerst heb ik een deel van de D: partitie vrijgemaakt (onbenoemd) en vervolgens die samengevoegd (MERGE) met de C: partitie. Tip: om risico's uit te sluiten heb ik de hele D: partitie gekopieerd naar een externe hard disk en een backup van de C: partitie gemaakt.

End goed al goed en bedankt voor de hulp van de software heb ik ontleend aan een andere discussie op ditzelfde forum.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn te lezen dat je probleem is opgelost ... nu, de oplossing die je aanhaalt die stond al eventjes "te blinken" (o.a.) in bericht #3 en volgende hierboven, maar ik meen te mogen begrijpen uit je reactie dat je de geposte linken niet had opgemerkt.

Nog veel computerplezier gewenst ! :top:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.