Ga naar inhoud

Windows Explorer loopt vast in Windows 7 en 8.1. Kan het Mobo ook de oorzaak zijn?


JohanDC

Aanbevolen berichten

  • Reacties 20
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Hoi JohanDC,

Je maakt gebruik van een Western Digital WD My Book, koppel deze externe HD eens los van je pc. Zijn er nog andere USB opslagapparaten koppel deze dan ook los.

Ook je SATA apparaten zoals je dvd drive, SSD en HD zijn ongebruikelijk aangesloten op je moederbord.

Intel® 8 Series/C220 Series SATA AHCI Controller - 8C02

ATA Channel 0

ASUS DRW-24F1ST a ATA Device

ATA Channel 1

WDC WD5000AAKX-08U6AA0 ATA Device

ATA Channel 2

Samsung SSD 840 Series ATA Device

ATA channel 0 daar zou je SSD op aangesloten moeten zijn en je systeemschijf heeft het stationsletter E :hmmmm:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Dasle, dat met die WD My Book heb ik al uitgesloten. Die was er al eens afgehaald om te testen. Allen zie ik nu dat Windows 7 op de SSD 840 staat en niet op WD Blue waar nu dus Windows 8.1 op staat zoals ik eerder dacht. Dat Windows 7 op E: staat is omdat de C: met 8.1 erop nog aangesloten was en had ik onbedoeld een dual boot systeem. Ik zag er geen graten in om met de installatie door te gaan omdat mij dat wel goed uitkwam.

Maar is het van belang (voor de oplossing van dit probleem) dat de systeemschijf op ATA channel 0 moet zitten? Ik zit er nu toch al lang mee en onder windows 7 zijn toch nog geen belangrijke toepassingen geïnstalleerd. Ik zou weer een clean install kunnen doen van windows 7 op de SSD zodat die weer C: wordt. Ik heb 6 ATA channels. Als dat zin zou hebben wil ik later wel mirrors maken van mijn schijven met data (ik heb toevallig 2 x 2 identieke HD's gekocht in het verleden zonder daar op te letten). Opwelke ATA komt de DVD.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mijn bron maakt het niet uit waar je Systeem C: schijf is aangeloten. Bij hem is die zelfs aangesloten op een extra kaartje met 4 SATA aansluitingen. Maar voor het systeem overzichtelijker te maken ga ik zo meteen wel een nieuwe installatie doen van windows 7 op mijn SSD die ik dan netje op ATA Channel 0 zal hangen. Maar ik vrees dat we er dus nog niet zullen zijn met deze wijziging.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij het troubleshooten is het écht wel belangrijk dat je helemaal back-to-basics gaat.

Enkel de SSD inbouwen, correct aansluiten en geen enkel ander opslagmedium aanwezig ... dus geen HDD's, geen sticks, geen SD-kaarten !

Vooraleer je Windows gaat herinstalleren op de SSD voer je een Secure Erase uit op de SSD, hiervoor kan je een bootable USB-stick of een bootable CD/DVD aanmaken via Samsung Magician.

53ec8cdd9b53d-SecureErase.jpg

Nadien kan je dan de slag met de herinstallatie van Windows 7 en het installeren van de drivers, dit in de juiste volgorde ... de chipset als eerste dus.

vragen om mijn Mobo om te ruilen wil ik graag met jullie hulp nog een oplossing zoeken

Wat betreft dat mobo wil ik nog eventjes melden dat je niet met de recentste BIOS-versie werkt ... maar ik zou eerst aan de slag gaan met de tips hierboven, met een eventuele BIOS-update als troefkaart achter de hand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De andere persoon die mij al heeft proberen te helpen heeft mij idd gemeld dat hij om een voor mij onbekende reden een stap teruggegaan is in de versie van de BIOS. Ik zal hem nog eens vragen waarom.

Deze ochtend heb ik wel gemerkt, maar misschien was er nog niet genoeg tijd vestreken om het probleem nog eens te hebben, dat na een clean install (wel zonder de secure erase) dat Windows wel schijnt te werken maar eens de drivers geïnstalleerd worden vanop de met het MoBo meegeleverde CD dat het probleem meteen optrad na het heropstarten van de PC nu met geïnstalleerde drivers van het MoBo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou gebruik maken van de meest recente BIOS-versie (zonder wijzigingen aan te brengen in het BIOS) en van de meest recente drivers, niet die van de meegeleverde CD dus maar wel de drivers die je ophaalt op de website ... da's normaliter ook het eerste wat de fabrikant je gaat vragen wanneer je contact opneemt met de supportafdeling.

Kan je nadat je dit alles hebt uitgevoerd feedback posten, samen met een nieuw linkje naar een Speccy-logje ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het onderwerp nog niet voldoende ten gronde uitgespit maar ik kan me niet van de indruk ontdoen dat er ernstige configuratiefouten gemaakt zijn.

Op een dergelijk mobo prik je sowieso 1600 Mhz geheugen hé. Enz......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zit 1600 MHz in. Staat die na interventie van een kennis weer op 1300 mss (die heeft de laatste versie van het BIOS ook teruggedraaid)? De 1600 werd niet automatische gedetecteerd maar heb ik zelf moeten instellen. Maar het geheugen op 1600 zetten alleen gaf alvast geen uitsluitsel. Wat zijn de andere ernstige configuratiefouten dan? Altijd heel benieuwd als de argumenten onderbouwd zijn. Daar kan ik een hoop van leren.

Ik weet dat jullie graag aan iets doorwerken. Maar de laatste dagen heb ik weinig voor mijn PC kunnen zitten. Ik hoop dat er vanaf morgen weer beterschap in zit.

- - - Updated - - -

Ik zie net ook dat die op 799 MHz staat. Alvast niet mijn werk. Maar ik kan wel melden dat ik ook de ideale timing die bij het geheugen opgegeven is niet kan instellen in het BIOS. Die wordt telkens weer automatisch aangepast.

En dat van de systeemschijf op ATA Channel 0 is ondertussen wel een feit. Windows 7 Enterprise staat nu op C: op een Samsung SSD. Maar nog steeds met hetzelfde euvel. Ik maak voor jullie straks (of ten laatste morgen) een nieuwe Speccy.

Link naar reactie
Delen op andere sites


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.