Ga naar inhoud

PC valt spontaan uit en start opnieuw op. Of wil gewoon niet opstarten.


rowis

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Deze vraag is een vervolg op topic:

http://www.pc-helpforum.be/topic/50865-pc-valt-spontaan-uit-en-start-opnieuw-op-of-wil-gewoon-niet-opstarten/

 

Nadat ik mijn computer in maart 2014 grondig heb gereinigd (onder andere videokaart en processorkoeling waren zeer stoffig) begint mijn pc nu weer dezelfde problemen te krijgen. Het probleem treedt nog steeds op aan het begin van de dag, als de pc net is opgestart of moet gaan opstarten. De PC valt dan na 5 / 10 minuten uit en gaat zichzelf na een tijdje weer opnieuw opstarten. Als de pc eenmaal langer dan een uur aanstaat, kan deze zonder problemen de hele dag blijven draaien.

 

Ik heb direct naar het stof in mijn pc gekeken en hij was wel weer wat stoffig (minder erg dan de vorige keer). Ik heb de pc enkele dagen geleden weer goed schoongemaakt, maar het probleem blijft aanhouden.

 

Vanochtend leek het erop dat het gunstig is als de voeding al een tijdje onder spanning staat, voordat de pc wordt opgestart. Hij viel daarna namelijk niet uit. Er zit een Cooler Master Silent Pro M 600W voeding in (nu 6,5 jaar oud).

 

Is het de voeding die vervangen moet worden? Of kan ik nog iets anders controleren of loggen om achter de oorzaak te komen?

 

Alvast bedankt!

Roeland

aangepast door rowis
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 20
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Hallo Roeland, heeft u al eens geprobeerd om de pc uit elkaar te halen en terug in elkaar te steken?

Normaal zou de voeding toch nog goed moeten zijn, heb zelf iniedergeval nog nooit prblemen gehad met deze serie voedingen en heb er meerdere in gebruik gehad (vrienden ook) voor vele vele jaren. (natuurlijk kan je altijd een slecht exemplaar tepakken hebben, maar de problemen die je omschrijft doen mij niet direct aan de voeding denken).

 

Kijk eens op je moederbord of je ergens bolle condensatoren kan zien

 

links is goed, rechts niet (het kan ook nog erger zijn, dan komt er bruin spul uit)

kapotte-condensator.jpg

aangepast door Yannick
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Yannick,

 

Ik heb de PC nog nooit uit elkaar gehaald. Heb de computer ook laten assembleren, dus moet even kijken of het slim is om dat zelf te doen.

 

Ik heb op het moederbord gekeken naar de condensatoren, maar het lijkt erop dat de condensatoren allemaal een kapje op de bovenkant hebben (zie onderstaande foto), waardoor je lastig kan zien of ze echt bol staan. Maar zover ik kan inschatten zie ik geen bolle condensatoren.

 

post-25451-0-51163900-1420814483_thumb.j

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Rowis, dit zijn goede caps, die zullen niet ploffen.

Het compartiment rond je voeding zit er daarintegen wel extreem stoffig uit, dit kan wel nadleige gevolgen hebben gehad op de levensduur van je voeding.

 

Is het mogelijk dat je in je voeding kijkt of je daar bolle condensatoren ziet?

In dit geval is het wel waarschijnlijker dat je voeding de boosdoener kan zijn.

 

Wat je nog zou kunnen proberen is je geheugen er even uithalen en er terug inklikken (als je met lego kan spelen kan je dit ook, het is erg simpel, je drukt aan bijde kanten van de geheugenmodule de 2 witte lipjes naar beneden en de module plopt er uit, je duwt hem daarna terug totdat hij aan beide kanten weer terugklikt in de lipjes en drukt de lipjes daarna nog een keer stevig aan (naar binnen toe)).

 

Duw je videokaart ook nog een keer goed aan en de stekkers die daar in gaan, evenals de stekkers die je moederbord in gaan (de grote rechts en de kleine naast je cpu.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb in de voeding gekeken en deze was erg stoffig. Voor zover ik kan zien, zie ik geen bolle condensatoren. Of kan ik nog makkelijker onder het metalen rooster kijken? Er zijn wel een aantal condensatoren die erg scheef staan doordat er kabels langs lopen. Ik heb de voeding nog open liggen en zal het geheugen en de videokaart ook nog even aandrukken. Heb de voeding ook even schoongemaakt.

 

post-25451-0-22649800-1420824511_thumb.j

 

post-25451-0-09118700-1420824532_thumb.j

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alles schoongemaakt, maar als ik hem aanzet krijg ik geen beeld. Het scherm blijft zwart. Ook geen bios scherm.

 

Op de grafische kaart gaat er wel wat branden, dus hij lijkt wel gewoon stroom te krijgen. Ook op het moederbord gaan er heel wat lampjes branden.

 

Enig idee wat het kan zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.