Ga naar inhoud

Pronostiekje


joik

Aanbevolen berichten

Pogingen genoeg ondernomen daarom heb ik ook hier de vraag geplaatst.

Het zou kunnen dat ik de rennerslijst heb gekopieerd van een oudere versie.

We zijn ook al 6-7 jaar bezig met dit pronostiekje.

Ik probeer het altijd maar gemakkelijker te maken om zo vlugger de uitslagen te kunnen doorsturen.

Maar blijkbaar is wat ik nu vraag ietsje te zwaar voor mij (als leek).

Formules en codes kon ik nog net aan en ik dacht dat dit ook met een code of formule zou opgelost kunnen geraken.

Het pronostiekje is al veel verbeterd (eerste koers moest ik alles manueel invullen).

ik denk dat ik er voorlopig het maximum heb uitgehaald en we het zo zullen houden.

Als er nog iets zou zijn wat kan verbeteren vraag ik het hier wel.

Alvast bedankt voor je hulp.

Mvg

 

Joik

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 40
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

1. Op de bladen van de prognostiekers staan drie rijen met verborgen gegevens, de tekstkleur daarvan heb je wit gemaakt zodat die  rijen 'normaal' niet te lezen zijn.  Moeten die rijen ook ingevuld worden met punten en kleuren nadat je in het blad "Deelnemende renners wijzigingen hebt aangebracht ? Het is op zich geen probleem om die 'mee te nemen'.

 

2. In F26 staat een optelling van G25:AB25. Dat lijkt mij niet juist: in AB25 staat nl. een totaal, dus als je dat getal bij de optelling betrekt, heb je een dubbeltelling. F26 kan naar mijn mening verdwijnen, want het totaal komt al in AB25.

 

3. De ploegnamen van de prognostiekers beginnen in blad2 en lopen tot het Totaalblad. Wil je andere bladen (bv. Deelnemende renners) nog op een andere plaats zetten of blijven die bladen staan waar ze nu staan. Voor de macro is het nl. belangrijk om te weten waar de bladen van de prognostiekers zich bevinden. Die moeten uiteraard aaneengesloten staan, maar het moet wel bekend zijn waar ze beginnen en eindigen. Eindigen is duidelijk: dat is bij het blad "Totaalstand". Beginnen doen ze nu na "Rennerslijst Giro", maar als je andere bladen naar voren wil halen dan kan dat anders zijn; dus dat moet je dan wel laten weten. Macro's passen zich nl. nooit automatisch aan aan wijzigingen in de werkbladen, dus het is best dat vooraf goed bekend is hoe de indeling is. De volgorde van de bladen van de prognostiekers mag je overigens naar willekeur wisselen, als ze maar aaneengesloten blijven staan.

 

Graag je reactie op bovenstaande punten.

 

PS: het is niet pronostiek maar prognostiek (prognose --> prognostiek).

Link naar reactie
Delen op andere sites

1. Deze rijen zijn voor de reserve renners.

Deze worden naar boven gebracht zodra iemand een renner verliest wegens val, ziekte, opgave enz..

Dus deze mogen eigenlijk wel opgenomen worden in die macro.

 

2. AB25 is nog eens punten extra voor de renners. (punten die ze krijgen volgens hun stand op het eind van de Giro) 

VB: Contador krijgt nog eens 5000 punten voor zijn 1 ste plaats, Aru 3750 als 2 de, Landa 3000 als 3 de enz...

Dus mag de optelling blijven staan in F26.

 

3.De volgorde van de bladen blijft normaal altijd zo staan.

Het enige dat nog kan veranderen is dat er tussen blad1 (rennerslijst Giro) en blad 17 (totaal) nog bladen tussen komen.

Nu hebben er 15 deelgenomen van de ongeveer 30 deelnemers.

Bij volgende wedstrijden kunnen er meer zijn of minder.

 

Hopelijk is de uitleg duidelijk genoeg :)

 

Nogmaals bedankt om er naar te kijken en eventueel op te lossen.

 

Mvg

 

Joik

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

AB25 is nog eens punten extra voor de renners. (punten die ze krijgen volgens hun stand op het eind van de Giro) . VB: Contador krijgt nog eens 5000 punten voor zijn 1 ste plaats, Aru 3750 als 2 de, Landa 3000 als 3 de enz... Dus mag de optelling blijven staan in F26.

Maar in F26 staat het dubbel aantal punten in vergelijking met AB25.
Moet  in F26 =SOM(G25:AB25) niet gewijzigd worden in: =SOM(G25:AA25) ?
Het is overigens voor mij niet zo belangrijk, want ik gebruik F26 niet.
Met die extra punten op basis van de eindklassering kan ik moeilijk rekening houden, want de einduitslag weet je pas na de laatste rit.

 

De volgorde van de bladen blijft normaal altijd zo staan.

Het enige dat nog kan veranderen is dat er tussen blad1 (rennerslijst Giro) en blad 17 (totaal) nog bladen tussen komen.
In plaats van het blad "Totaal" bedoel je het blad "Totaalstand" neem ik aan? De namen van die bladen lijken nogal op elkaar. Voor mij moet het niet, maar om verwarring te voorkomen, kun je misschien best de naam van 1 van die bladen wijzigen.

 

 

Nu hebben er 15 deelgenomen van de ongeveer 30 deelnemers.

Bij volgende wedstrijden kunnen er meer zijn of minder.
Tussen "Rennerslijst Giro" en "Totaalstand" mag je zoveel bladen met deelnemers aan de prognostiek invoegen als je wil en ook op de plaats die je wil. Met toename van het aantal bladen zal de uitvoering van de macro wel wat langer duren, maar altijd vele malen korter zijn in vergelijking met handmatig invullen.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Maar in F26 staat het dubbel aantal punten in vergelijking met AB25.
Moet  in F26 =SOM(G25:AB25) niet gewijzigd worden in: =SOM(G25:AA25) ?
Het is overigens voor mij niet zo belangrijk, want ik gebruik F26 niet.
Met die extra punten op basis van de eindklassering kan ik moeilijk rekening houden, want de einduitslag weet je pas na de laatste rit.

 

AB25 is voor de punten in blad "totaal" dat zijn de plaatsen dat de renners hebben op het eind van de Giro.

Dus die punten moeten behouden worden want die komen op het eind van de Giro nog eens boven op alle punten die ze verdienden per rit.

Die vul ik dan in op blad "deelneemede renners" kolom X en komen dan automatisch in kolom AB bij de prognostieker.

 

In plaats van het blad "Totaal" bedoel je het blad "Totaalstand" neem ik aan? De namen van die bladen lijken nogal op elkaar. Voor mij moet het niet, maar om verwarring te voorkomen, kun je misschien best de naam van 1 van die bladen wijzigen.

 

 

 

Inderdaad ik bedoelde blad "totaalstand". En ja misschien blad "totaal" veranderen in "eindklassement".

 

Tussen "Rennerslijst Giro" en "Totaalstand" mag je zoveel bladen met deelnemers aan de prognostiek invoegen als je wil en ook op de plaats die je wil. Met toename van het aantal bladen zal de uitvoering van de macro wel wat langer duren, maar altijd vele malen korter zijn in vergelijking met handmatig invullen.

 

 

Oke, dit is gelukkig geen probleem en dat het daardoor wat trager gaat lijkt me ook niet erg :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ga naar het blad Deelnemende renners, voeg punten toe en/of wijzig een aantal cellen en geef een aantal cellen ook een kleur. Die kleur moeten dezelfde zijn als 1 van de vier kleuren die rechts naast de tabel staan. Je mag die 4 kleuren naast de tabel wel wijzigen, maar IN de tabel moet je steeds precies dezelfde kleuren gebruiken als de 4 kleuren naast de tabel. Klik dan op de knop Bladen bijwerken (of gebruik de sneltoets Ctrl-q) en kijk naar het resultaat in de bladen van de deelnemende prognostiekers. Doordat de formules in die bladen grotendeels zijn verdwenen, is je bestand in kilobytes bijna 60% kleiner geworden.

 

Nog een opmerking: het bestand dat je hierboven plaatste, is een Excel 2002/2003-bestand. Als ik het opsloeg als Excel 2010/2013-bestand, kwam er een foutmelding over het naamgebruik bij de filters (die namen kun je bekijken door in het menu te kiezen: Formules - Namen beheren). Omdat ik geen gebruik heb gemaakt van filters heb ik met die melding niets gedaan, maar het is voor jou wel iets om mee rekening te houden als de filters niet goed werken.

 

Alpha.xlsm

Link naar reactie
Delen op andere sites


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.