Ga naar inhoud

Pronostiekje


joik

Aanbevolen berichten

Je schrijft: "Eerste pogingen lukten niet".

Antwoord: Dat verbaast me want er zitten geen fouten in. Maar als je toch problemen hebt, dan is de reden waarschijnlijk de kleurkeuze in de tabel van het blad Deelnemende renners. Waarom? Wel, als je in de tabel cellen wil kleuren (via rechtsklik - Celeigenschappen - tabblad Opvulling), dan zie je van de 4 gebruikte kleuren blauw, rood, en groen meteen staan en die kun je dan ook meteen kiezen. Maar voor roze moet je klikken op Meer kleuren en dan de tweede cel rechts van het midden kiezen. Hoe weet je dat dat de juiste kleur is? Selecteer daarvoor in datzelfde blad cel Z1 (die roze gekleurd is), rechtsklik en kies "Celeigenschappen" - kies tabblad "Opvulling", en klik op "Meer kleuren". Dan zie je welke kleur dik omrand is en dus de celkleur is. Diezelfde kleur moet je dan ook in de tabel gebruiken. Die roze kleur had jij in alle bladen van de deelnemende prognostiekers gebruikt en daarom heb ik die overgenomen. Maar je kunt natuurlijk ook een ander soort roze nemen, 1 die je net als de andere kleuren bij de Celeigenschappen meteen op het tabblad "Opvulling" ziet staan. Daarvoor moet je alleen maar in het blad "Deelenemende renners" de kleur van Z1 wijzigen, het bestand opslaan, en dan voortaan op datzelfde blad in de tabel diezelfde kleur roze gebruiken als in F1. Die wordt dan na klikken op de knop (of gebruik van Ctrl-q) in de bladen van de prognostiekers overgenomen. Zoals je wel zult hebben gezien, wordt niet alleen de kleur maar de gehele opmaak overgenomen en ook de inhoud (de punten). 

aangepast door alpha
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 40
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

In het bestand dat je plaatste zit geen macro, dan kan er ook niks gebeuren.

Je moet natuurlijk in jouw Excel het uitvoeren van macro's wel toestaan.

Dat kan via Bestand - Opties - Vertrouwenscentrum - Instellingen voor het vertrouwenscentrum.-> Instellingen voor macro's -> Alle macro's inschakelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kleuren behoren ook te worden gekopieerd, ik heb dat uitvoerig getest.

Wijzig op het blad Deenemende renners in Z1:Z4 eens een kleur en geef daarna in de tabel 1 of meer cellen precies dezelfde kleur. Voer dan de macro opnieuw uit. De kleuren moeten dan mee-gekopieerd worden.

De macro is toch nog wel in je bestand aanwezig?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, natuurlijk heeft dat ermee te maken.

De oorzaak is dat het eerste bestand dat jij plaatste (bij je eerste bericht) een Excel 2002/2003-bestand was, wat ik je al meldde. Dat vind ik overigens wel vreemd: als Excel 2010 bij jou is geïnstalleerd dat je dan toch een Excel 2002/2003-bestand gebruikt. Over de melding die ik kreeg toen ik jpuw bestand opsloeg als Excel2010-bestand, berichtte ik je ook al eerder.

Advies: maak een nieuw bestand in Excel 2010 en plaats dat hier, dan kan er vervolgens de macro (als je die niet meer zou hebben) bijgeplaatst worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

- Je plaatst een .xlsx-bestand terwijl je weet dat het bestand macro's moet accepteren; dat kan niet in een .xlsx-bestand. Als je het bestand bij dit bericht opent, kies dan onmiddellijk in het menu: Bestand - Opslaan als, en kies onderaan in  het venster: Opslaan als --> Excelbestand met macro's (*xlsm). Je moet dan in je Excelprogramma natuurlijk ook het toestaan van macro's hebben ingesteld, zoals ik hiervoor heb uitgelegd.

 

- In het blad Deelnemende renners is de formule in kolom B niet juist, daarom stond er bv. in rij 56 bij renner met nr. 30: #NB. In de formules in die kolom moeten dollartekens staan en er moet ook een 0 worden toegevoegd, dat heb ik inmiddels aangepast.

 

- In het blad 'Deelnemende renners' zijn al een aantal cellen gekleurd, zodat je alleen maar de macro uit moet voeren om je van de juiste werking ervan te vergewissen. Om de macro in werking te stellen, klik op de knop 'Bladen bijwerken' of gebruik de sneltoets Ctrl-q . Het kan een tiental seconden duren totdat de bladen zijn bijgewerkt, onderbreek in die tijd de macro niet.

 

Alpha.xlsm

Link naar reactie
Delen op andere sites


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.